Jump to content

Eberspächer D4 med feilkode F009

Joter-sk

Recommended Posts

a)ADR shutdown B1 pin 13 or 14.  ADR is only used for vehicles carrying hazardous materials.

b)Fault code 09 can also be generated after a heater is disconnected from power with the heater switch in the on position. A typical cause is disconnecting a plug after the heater has failed to start without turning off the switch on the controller.

It can sometimes be erased by a diagnostic unit. Sometimes the code will not clear and a known fault needs to be introduced i.e. pull the fuel pump wires off and start the heater 5 times, this will move the fault to the end of the fault code memory and then it will be over written as the heater can only hold 5 faults.

If that fails replace the ECU.

Hei og takk for svar

Jeg mener det er Wherle elektronikk, men vanskelig å lese siden apparatet står trangt montert. Må også dobbel sjekke om blå og blå/hvit ledning i kabelstamme ikke er tilkoblet. Skal forsøke Jangul sitt forslag med å fremprovosere 5 feil og se om apparatet sletter feilkoden fra minnet.

Nå har jeg sjekket at ikke ADR er tilkoblet og at det er wherle elektronikk. Har også forsøkt å koble fra pumpe for å provosere nye feilkoder for å slette F09 uten hell.

Er eneste utvei nå å skifte elektronikk?

Noen som i tilfelle vet hvor en kan få tak ny elektronikkboks til en grei pris?

Hei !

Jeg har ikke mye peiling på ditt problem, men har hatt noe tilsvarende med en annen feil og feilkode. Selv ved hendvendelse til selger fikk jeg ikke orden på problemet. Feilkoden lot seg ikke fjerne. Jeg har eber D5 og I displayet kom det opp en kode som ikke står omtalt I bruksanvisningen. Jeg fikk da et tips av en båtvenn som ba meg koble fra all strøm, også den som går til displayet. Etter tilkobling igjen virket alt slik det skulle. Vet ikke om det er til hjelp for deg, men du kan jo gjøre et forsøk. Men du må huske på at også strømmen til displayet må være frakoblet. Ellers fungerte det ikke.

Mvh. glek

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...