Jump to content

stor vandring i styring ved lav hastighet. Volvo pente dp-s

Kim Espen

Recommended Posts

Som skrevet så har jeg en del vandring på rattet, samt at båten stikker til begge sider under kjøring i lav til middels hastighet. ved 3/4 til full hastighet så er den stabil.. hva kommer dette av? jeg har funnet ut av jeg har litt slakk i wiren fra rattet og inn på den hydrauliske styringen bak. Til opplysning så har jeg wire fra rattet og bak til drevet. på motoren sitter ei servopumpe. og en sylinder som dreier drevet. drevet (og antageligvis styringen er fra 1996)

Håper noen her har erfaring eller fasiten på dette, da det er over snittet irriterende å kjøre med.....  :thumbsdown:

Du må vel nesten forsøke å finne ut hvor slakken er?

Jeg ville tippe at du kanskje har slakk i boltene til sylinderen bak på transomfestet. Neste gang du har båten oppe, kan du forsøke å dra litt frem og tilbake i drevet for å se hvor mye vandring det er før det kjennes motstand, eventuelt få noen til å dra i drevet mens du selv forsøker å se på transomfestet inne i båten om det er slakk i boltene.

Tror nok alt er normalt med deg. Vandringen du har på styrewiren inn på servosylinderen er nok bevegelsen som skal til for å opne ventilene inn i sylinderen. Det er normalt at drevbåt er vanskelige å holde rett kurs ved sakte fart. Tipset er å bruke små rattbevegelser og vente på at båten lystrer før neste bevegelse på rattet enn å ratte fram og tilbake.

.. og på helt nedslakket hastighet så vil det bli litt strømhvirvler ved akterspeilet , som vil dra det litt hit og dit.  Beste er ofte å la båten pendle litt uten å styre for mye.   Og gir man på litt mer , så vil båten vanligvis roe seg.   At den fortsatt virker å gå litt hit og dit i middels hastighet (dvs over planingsfart?)  høres jo ikke helt normalt ut 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om den derimot stikker når du begynner dra på er ikkje normalt.

Den stikker da selv da hastigheten øker ja..  :worry:

Du må vel nesten forsøke å finne ut hvor slakken er?

Jeg ville tippe at du kanskje har slakk i boltene til sylinderen bak på transomfestet. Neste gang du har båten oppe, kan du forsøke å dra litt frem og tilbake i drevet for å se hvor mye vandring det er før det kjennes motstand, eventuelt få noen til å dra i drevet mens du selv forsøker å se på transomfestet inne i båten om det er slakk i boltene.

Jeg kjente på drevet da før jeg sjøsatte, å der er det en del slakk (jeg visste ikke da at det ikke var riktig).  :rolleyes:

Vandringen du har på styrewiren inn på servosylinderen er nok bevegelsen som skal til for å opne ventilene inn i sylinderen. Tipset er å bruke små rattbevegelser og vente på at båten lystrer før neste bevegelse på rattet enn å ratte fram og tilbake.

har ca 4-6mm slakk i wiren inn på servosylinderen.. bruker små rattbevegelser, men den lystrer ikke så godt.. mulig jeg ikke er tålmodig nok..  :sad:

strømhvirvler ved akterspeilet , som vil dra det litt hit og dit.

At den fortsatt virker å gå litt hit og dit i middels hastighet (dvs over planingsfart?)  høres jo ikke helt normalt ut 

At den drar litt hit og dit er helt greit, men denne tar en stor U sving hvis jeg ikke svinger motsatt vei..  :sad:  Den kan finne på å svinge selv etter at båten ligger i plan.. 

Jeg kan prøve og forklare litt bedre. 

Hvis jeg kjører rett frem og båten svinger høyre så må jeg svinge litt mot venstre for å holde en relativt rett kurs, den kan enda dreie mot høyre en stund før den plutselig skifter rettning å går mot venstre.. altså, det er små marginer mellom høyre og venstre, men det tar veldig lang tid før det skjer noe.. i høyere hastighet skjer dette raskere, å er enda mer ubehagelig... :rolleyes:  

Dette høres helt normalt ut med drev og singel propell.

Som Ivar skriver så dannes det strømvirvler bak som gjør at båten "danser" fra babord til styrbord og tilbake. Dette elimineres i stor grad med duopropp.

Når jeg hadde drev med single prop så hjalp følgende:

- ved sakte hastighet, kjør drevet helt inn.

- Har du trimplan, så kjør de helt ned.

Dette gjør at strømvirvlene bak blir såpasss forstyrret at båden ikke svinger så mye frem og tilbake.

nå kjenner ikke jeg til disse servostyringene, men for meg så høres jo oppførselen i fart ut som en hydraulisk styring med lekkasje i pumpe eller sylinder slik at den siger til en av sidene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

4-6 mm slakke er nok vanlig når motor ikkje går. Har du like stor slakke når motoren går også? Virker rattet tungt å dreie?

Jeg har kun sjekket da motoren ikke går. kan sjekke med motoren i gang etterpå  :smiley:  rattet virker litt tungt hvis jeg svinger fort, men ganske lett når jeg svinger i normalt tempo. men tenker dette er helt normalt..?

jeg holdt fast wiren bak ved servosylinderen, og da ble all slakk borte. dette prøvde jeg for og eliminere styresnekka(eller den rattet sitter i). 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...