Kim Espen Startet 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2016 Som skrevet så har jeg en del vandring på rattet, samt at båten stikker til begge sider under kjøring i lav til middels hastighet. ved 3/4 til full hastighet så er den stabil.. hva kommer dette av? jeg har funnet ut av jeg har litt slakk i wiren fra rattet og inn på den hydrauliske styringen bak. Til opplysning så har jeg wire fra rattet og bak til drevet. på motoren sitter ei servopumpe. og en sylinder som dreier drevet. drevet (og antageligvis styringen er fra 1996) Håper noen her har erfaring eller fasiten på dette, da det er over snittet irriterende å kjøre med..... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 At båten går i S ved heilt sakte fart er normalt. Om den derimot stikker når du begynner dra på er ikkje normalt. Men om du har slakke på styringa så er jo det lett å sjå når du ligger i ro Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Du må vel nesten forsøke å finne ut hvor slakken er? Jeg ville tippe at du kanskje har slakk i boltene til sylinderen bak på transomfestet. Neste gang du har båten oppe, kan du forsøke å dra litt frem og tilbake i drevet for å se hvor mye vandring det er før det kjennes motstand, eventuelt få noen til å dra i drevet mens du selv forsøker å se på transomfestet inne i båten om det er slakk i boltene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Tror nok alt er normalt med deg. Vandringen du har på styrewiren inn på servosylinderen er nok bevegelsen som skal til for å opne ventilene inn i sylinderen. Det er normalt at drevbåt er vanskelige å holde rett kurs ved sakte fart. Tipset er å bruke små rattbevegelser og vente på at båten lystrer før neste bevegelse på rattet enn å ratte fram og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 .. og på helt nedslakket hastighet så vil det bli litt strømhvirvler ved akterspeilet , som vil dra det litt hit og dit. Beste er ofte å la båten pendle litt uten å styre for mye. Og gir man på litt mer , så vil båten vanligvis roe seg. At den fortsatt virker å gå litt hit og dit i middels hastighet (dvs over planingsfart?) høres jo ikke helt normalt ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Om den derimot stikker når du begynner dra på er ikkje normalt. Den stikker da selv da hastigheten øker ja.. Du må vel nesten forsøke å finne ut hvor slakken er? Jeg ville tippe at du kanskje har slakk i boltene til sylinderen bak på transomfestet. Neste gang du har båten oppe, kan du forsøke å dra litt frem og tilbake i drevet for å se hvor mye vandring det er før det kjennes motstand, eventuelt få noen til å dra i drevet mens du selv forsøker å se på transomfestet inne i båten om det er slakk i boltene. Jeg kjente på drevet da før jeg sjøsatte, å der er det en del slakk (jeg visste ikke da at det ikke var riktig). Vandringen du har på styrewiren inn på servosylinderen er nok bevegelsen som skal til for å opne ventilene inn i sylinderen. Tipset er å bruke små rattbevegelser og vente på at båten lystrer før neste bevegelse på rattet enn å ratte fram og tilbake. har ca 4-6mm slakk i wiren inn på servosylinderen.. bruker små rattbevegelser, men den lystrer ikke så godt.. mulig jeg ikke er tålmodig nok.. strømhvirvler ved akterspeilet , som vil dra det litt hit og dit. At den fortsatt virker å gå litt hit og dit i middels hastighet (dvs over planingsfart?) høres jo ikke helt normalt ut At den drar litt hit og dit er helt greit, men denne tar en stor U sving hvis jeg ikke svinger motsatt vei.. Den kan finne på å svinge selv etter at båten ligger i plan.. Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Jeg kan prøve og forklare litt bedre. Hvis jeg kjører rett frem og båten svinger høyre så må jeg svinge litt mot venstre for å holde en relativt rett kurs, den kan enda dreie mot høyre en stund før den plutselig skifter rettning å går mot venstre.. altså, det er små marginer mellom høyre og venstre, men det tar veldig lang tid før det skjer noe.. i høyere hastighet skjer dette raskere, å er enda mer ubehagelig... Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Dette høres helt normalt ut med drev og singel propell. Som Ivar skriver så dannes det strømvirvler bak som gjør at båten "danser" fra babord til styrbord og tilbake. Dette elimineres i stor grad med duopropp. Når jeg hadde drev med single prop så hjalp følgende: - ved sakte hastighet, kjør drevet helt inn. - Har du trimplan, så kjør de helt ned. Dette gjør at strømvirvlene bak blir såpasss forstyrret at båden ikke svinger så mye frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) Jeg har duopropp.. DP S drev fra -96. med F6 propeller på en 20.5 fots båt. drevet er tiltet helt inn ved lav hastighet. Redigert 8.Juni.2016 av Kim Espen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 nå kjenner ikke jeg til disse servostyringene, men for meg så høres jo oppførselen i fart ut som en hydraulisk styring med lekkasje i pumpe eller sylinder slik at den siger til en av sidene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 4-6 mm slakke er nok vanlig når motor ikkje går. Har du like stor slakke når motoren går også? Virker rattet tungt å dreie? Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 4-6 mm slakke er nok vanlig når motor ikkje går. Har du like stor slakke når motoren går også? Virker rattet tungt å dreie? Jeg har kun sjekket da motoren ikke går. kan sjekke med motoren i gang etterpå rattet virker litt tungt hvis jeg svinger fort, men ganske lett når jeg svinger i normalt tempo. men tenker dette er helt normalt..? jeg holdt fast wiren bak ved servosylinderen, og da ble all slakk borte. dette prøvde jeg for og eliminere styresnekka(eller den rattet sitter i). Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Har nå sjekket slakken i wiren/rattet med motoren i gang. Slakken er helt lik som når motoren ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Hmm... Hadde vært fint om du kunne lagt ut en liten filmsnutt som viser slakken. Om eg ikkje husker feil, så skal det være minst mulig slakke når motor går. Mulig du har treghet i styresylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Kan ordne det i morgen. Nettopp kommet på jobb ☺ det eneste jeg ser, er at strømpa beveger seg frem og tilbake ca 6mm i servosylinderen.. Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) Dobbelpost... Redigert 8.Juni.2016 av Kim Espen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.