Jump to content

Robåtbyggingens stille død?


roeren

Recommended Posts

Os og Fusaposten (lokalavis med Fb-side) har en fin videosnutt med sommergodvær og båtliv i Os. MEN: Nesten ikke en oselver!!

 

Er det flere enn meg som gremmes over at en sommer-sjø-filmsnutt fra Os bare såvidt har et glimt av en slik båt?? Men dette gir vel et realistisk bilde av hvordan bruken av båter fordeler seg: Forsvinnende lite bruk av robåter - selv om de skrytes opp i skyene om vakker form og fint håndverk!

 

Hva er det egentlig de driver med på Oselvarverkstaden: Bærer høy til en død hest?

 

Kanskje er ikke dette et problem, egentlig? Kanskje kan likegodt robåtbyggingen dø en stille død - selv om det snakkes mye om å "berge det som berges kan"?

Link to post

Jeg har tenkt en del på dette. Bakgrunnen for tankene kommer fra at jeg har selv en historisk tresnekke fra 1906 og en far som reparerer trebåter.

 

Jeg har lyst å lære meg dette handtverket, men jeg kommer aldri til det. For tiden seiler jeg og tresnekka står på land med en del halvgjort arbeid. Trebåter krever tid, masse tid. Kanskje en dag når barn ikke krever oppmerksomhet og karrièren er på hell at man kan presse inn en ny hobby. Men etter å ha sett på min far og andre som driver med slikt vet jeg at dette er en hobby som krever tid. Mye mer tid enn jeg er villig til å legge i det.

 

Jeg har også sett min far jobbe nitidig og nøyaktig med båter han reparerer. Brukt kveld etter kveld, uke etter uke. For så å få kjeft for når han sier hva det koster. Noen folk er knapt villige til å betale for materialene som er brukt. De viser null forståelse for det enorme arbeidet som er gjort på båten. Lirer ut av seg at dette kunne de like godt gjort selv. Nei, vet du hva, stort sett kunne de ikke det.

Jeg tror rett og slett ikke det er økonomi i det lengre. Og jeg, og jeg mistenker at jeg har veldig mange med meg, har ikke lyst/evne/entusiasme nok til å gjøre det gratis.
 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

Dette gjelder nok trebåter generelt, ikke bare robåter. Som Midtpinne sier, så blir det nok for arbeidskrevende og kostbart både å bygge og vedlikeholde. I dag kan du få en fin trebåt som det ville kostet en liten formue å få bygget nærmest kastet etter deg.

 

Jeg tipper at jeg ikke kan få såpass mye for Tora, som er en tresnekke i meget god stand, enn det jeg nå bruker på en motoroverhaling. Det betyr at hun egentlig burde vært vraket. Men vi er blitt så gode venner at hun fortsatt blir holdt i live og stelt godt med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

På FB siden til "Oselvarverkstaden" som fremdeles byggger nye Oselvere for salg, koster en ny 18-19 fots færing 130-140 000 klar til å ro hjem. Mulig noe av årsaken ligger i prisforskjellen mot en plast robåt?

 

Jeg tror det er så enkelt. Du finner nok én og annen entusiast som har råd til det, men de langt fleste vil gå for noe som er både billigere og enklere å vedlikeholde.

Link to post

Hei.

Har en 2 roms spissbåt, den har 5 sprukne bord totalt. båten er lappet med blybøter.

De båtbyggerne jeg har vært i kontakt med vil ikke reparere denne båten. har fått pris på jobben men de vil heller selge meg en ny slik båt.

En slik reparasjon ligger på 5-6000,- og en ny båt på 20-25000,-

De begrunner dette med at å bytte 5 bord i en båt fra tidlig 70 tallet er galskap.

Båten er ellers veldig fin.

Båten har 5 bord i høyden på vær side og 2 i lengden, dvs 20 bord totalt. evt 10 bord fra stavn til stavn.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Guest Avmønstret#

Suvi 460. En parktisk og god robåt med motorbrønn og låsbart rom ved tofta. Klargjort for at to personer kan ro båten. 

 

Kan det blir bedre og enklere? Og prisen er 14 490,- spett nytt. 

 

Hiv med en flaske polish til 200,- så har man det man trenger til vedlikehold for noen år ;-)

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77131779

 

--------------

 

Ideen om å kjøpe en tradisjonell trebåt er på alle måter helt "fjærn" for de aller fleste vil jeg tro, og det med god grunn egentlig. 

 

Skal innrømme at jeg til og med syns det er linjelekkre båter. Hadde ikke skammet meg over å ro en slik. Men burde vært mulighet for rigg da... 

Link to post

Den "stille døden" for båtar bygd I tre starta når dei fyrste båtane I jern, - seinare stål, vart konstruerte og bygde.

Neste spikeren I kista, var selfølgeleg plastbåtane sitt inntog på marknaden.

Denne utviklinga er det lite å gjera med, anna enn å syta for at kystkultursenter og andre institusjonar med interesse for tradisjonelle fartøy, får tildelt sopass med midlar at dei held liv I handtverket for framtidige generasjonar.

Å forventa / forlanga, at folk som ynskjer båt til vanleg bruk, skal kjøpa ein dyr trebåt som attpåtil har betydelege begrensingar bruksmessig er utopisk I 2016 ( som det var I 1976 )

Eg har pussa og olja mine timar på trebåt, - saknar ikkje det spesielt mykje, men skulle gjerne hatt ein blank trebåt igjen, til søndagsturar på stille fjord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...