Mart0n Startet 8.Juni.2016 Del på Facebook Startet 8.Juni.2016 Hei Noen her som har erfart at maskinen lekker ut kjøleveske fra topplokket? Ser ut til å skje når turtall endrer seg. Det kommer like gjerne ved kjøring på max 1500RPM, som om man har kjørt på over 3000. Kjølevesken er skiftet i år, men hadde samme symptom ifjord. Kan ikke se det er noe overtrykk i systemet, for jeg har kunnet ta av lokket mens motor kjører på tomgang, uten at det kommer veske ut. /Frode Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Om du har kunnet skrue av påfyllingslokket ved normal driftstemp uansett om den går på tomgang eller høyere turtall, så har du hvertfall en lekkasje. Det er normalt trykk i kjølevannet og det skal ikkje gå ann å opne lokket ved normal motortemperatur uten at det spruter ut. Du må nok spesifisere nærmere hvor det lekket, kom gjerne med bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Hei, Jeg har samme problem med den ene av mine 2 x D4 260. Kjøleveske kastes ut i påfyllingslokket når motoren er varm. Har bestillt nytt lokk for å se om det er fjæren i lokket som ikke holder det normale trykket som skal være der ved varm motor. Mvh. Svein Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Har du prøvd å bytte lokkene på babord og styrbord motor? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Jo9 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Tror ikke det er unaturlig at lokket spytter litt dersom det f.eks er fylt på litt mye kjølevæske. Det bør ikke fylles til øvre merke dersom du har varmtvannstank og kanskje defroster og Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 På KAD44 ( eldre motor, men allikevel) skal kjøleveskenivået være mye lavere enn minimum. Varmtvannsberede, defroster osv med kjølevannn i seg har så mye vann i seg at mengden vann utvider seg når det blir varmt og det kastes ut. På min gamle Joda 310 var vanney akkurat i kanten nedi ekspansjonstanken og holdt seg stabilt hele sommeren. Helte jeg oppi til minimum, ble det kastet ut. Kanske samme for deg? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Captain Chaos Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 På mine eldre KAD 300 står det i boken at frostveske nivå skal sjekkes ved varm motor. I praksis for meg betydde det at jeg skulle ha frostveske under min, så vidt det var synlig i ekspansjonstanken. Det ble da max ved varm motor (85-90) Jeg har D4-300 nå. Husker ikke hva boken sier her, men nivået i tanken er også meget lav ved kald motor, mens de viser her også maks ved varm. Tanken er tilnærmet tom på motor med VV sløyfen. Har prøvd å fylle til maks en gang ved kald motor...Det gjør jeg ikke igjen...Relativt mye sprut fra lokket og rundt i motorrom... Men jeg må spørre trådstarter... Du bruker "lekker ved topplokket" Snakker du da om ekspansjonstanken / påfylling, eller om "topplokket" som toppen av sylinderne eller toppdeksel? Hvor er lekasjen? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Mart0n Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Hei Bellen: Har ikke tatt disse av når motorer er varme. Da er det trykk der ja. Men gjorde det mens motorene varmet seg opp for se om det var kompresjon eller eksos der. Hebbe: Har prøvd å bytte lokk. Følger ikke lokket. Jo9: Har ikke fylt for mye Vi har nivået noen millimeter under på kald motor. Oppdatering: Var ute på ny prøvetur før helgen. Da hadde jeg en i motorrom hele tiden for å se. Det kan se ut som det sprekk i toppen eller hylser rundt injektorer eller noe, for det koker. Ved kjøring på rundt 3300, kommer dette etter noen minutter (har også skjedd på saktere kjøring rundt 1700RPM). Det kommer først litt damp, deretter kommer det en liten kopp med kjøleveske (kanskje 0,2-0,5dl). Utrolig ergelige greier, må sannsynligvis skru av topp for å få sjekket dette. Kan vel også være topp pakning. Blir nok dyrt dette Har også noe turtallsproblemer med begge motorene, som jeg skal poste i ett annet innlegg. Det merkelige er at den motoren som har dette problemet, virker piggest av de to jeg har. /Frode Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Liten korrigering: Det er D4-260 maskiner Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Oppdatering 2: Har idag snakket med noen Volvo kvalifiserte, som sier at det kan være tæring i eksos manifoil som gjør dette. At det er lekkasje fra eksos og inn i kjølesystemet derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Har nå eksosmanifold ute. Noen som vet hvor mye trykk den skal testes med? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Jeg opplevde gjennomslag i eksosmanifold. For tre år siden. D4-260. Siden turboen er ferskvannskjølt, så går det ferskvann i eksosmanifolden. Jeg opplevde gjennomslag mellom eksos og ferskvann. Registrerte det som hvit/klar røk på siden av båten (medvind). Stoppet og fikk da tilbakeslag av ferskvann inn i to sylindre. Lyden da vi prøvde å starte da var ikke morsom!!!! Fikk byttet eksosmanifold og startet opp. Alt OK. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Hvilken frostvæske bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 DieselDahl: Den gule orginale volvo vesken Vi har nå trykktestet manifold, men ser ikke ut til at den lekker. Ser antydning til vann i slangene til veivhusventilasjon, så jeg begynner å tvile på det er noe galt med turbo eller manifolden. Noen som vet om vi da må av med toppen? Noen som vet om det kan være lekkasje rundt dyser? Dette er jo en 2007 modell, som var i tiden det var dysehavari på disse motorene, så jeg frykter det er toppen som er ødelagt. vi har skiftet 1 dyse på den motoren tidligere. /Frode Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Men kan du beskrive akkurat hvor lekkasjen på toppen er? Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Bellen: Vi har ikke funnet noe lekkasje enda. Problemet er at det kommer damp og så vann ut påfyllingslokket på ekspansjonstanken når motor oppnår driftstemperatur. Så det oppstår ett overtrykk. Vi har også sett tendenser til damp har kommet i slangene til veivhusventilasjonsfilteret, men ikke noe tegn i motoroljen enda.. motorene har ikke blitt kjørt mange timene med dette problemet. Ikke så mye vann og damp som kommer ut, men kommer litt etter ca 5min gange på ca 3100RPM. Vi skal ha manifolden inn på skikkelig trykktesting nå, men jeg tror ikke det er lekkasje her siden vi ser antydning til damp i røret inn på veivhus ventilasjonen (det som går inn på topplokket på motoren). Etter min teori skulle det ikke kunne komme damp her om det var problem på eksossiden.. Men man vet jo aldri. /Frode Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Det kan begynne å lekke rundt en kobberhylse til en injektor. Disse går igjennom kjølekappa i toppen så sylindertrykk kan lekke ut i kjølevannet. Et CO apparat har som regel måling av HC og ved å stikke proben til et slikt apparat ned i ekspansjonstanken når motoren går kan du avdekke om det kommer "eksos" ut i kjølevæsken. Isåfall må du tappe av kjølevæsken og trekke ut injektorene og bytte kobberhylser. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Hei MartOn, Har du funnet grunnen til problemet ditt? Jeg har som tidligere nevnt i denne tråden det samme problemet på en av mine D4 260 motorer. VP Mekaniker her (i Polen) finner ikke feilen da det ikke er noen tegn på gjennomslag fra exhaust manifold osv. Kjølevesken som lekker ut av påfyllingslokket ved varm motor er klar og grønn og har ingen tegn til misfarging av exhaust osv. Oljen er også fin på farge og har ingen tegn til vann dvs gråfarge osv. Det som også er rart er at jeg kan kjøre en strekning i marsjfart med motorene i driftstem dvs 85 grader og det er ingen tegn til lekkasje. Så kan jeg kjøre samme strekning med samme temp og omdreining en dag senere og da har det lekket ut noen dl frostveske. Får ikke temeratur økning eller alarm, men får alarm på lavt nivå på kjøleveske neste neste gang jeg starter opp kald motor. Svein Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Hei Don Camillo. Her er status på saken min: - Eksos manifold, ble demontert og trykktestet. Ingen lekkasje funnet. - Toppen er demontert og trykktestet. Ingen lekkasje funnet i den heller. - VP mener nå det må ha vært en liten lekkasje i topp-pakningen som forutsaket dette. De refererer til en lignende sak i Bergen som hadde samme symptom. VP kommer til oss i løpet av uken for montering av alt og prøvekjøring. Blir spennende å se om problemet nå er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 MartOn, Du får holde oss oppdatert på resultatet etter prøvekjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Jeg oppdaget nylig på noen andre volvo motorer at gummipakningen i lokket på ekspansjonstankene er revet. Det kan bli tett noen ganger men ikke alltid. Kan være verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 DieselDahl, Jeg har byttet om på lokkene og nå nylig kjøpt nye bare for sikkerhet skyld, men har fremdeles samme problemet desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 DieselDahl: Vi har testet med flere lokk, så det kan ikke være det. Vi ser også at det er rester av eksos i kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 MartOn, Hvordan ser det ut nå du sier at det er rester av eksos i kjølevannet? Blir kjølevesken grå/svart eller? Ser du dette nede i ekspansjonstanken? Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Høres ut som toppakning. Hvis det bobler i ekspansjonstanken før motor er varm eller målt co i kjølevann så er det sannsynlig toppakning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.