Jump to content

Kommer kjøleveske ut topplokket på ene Volvo Penta D4-225 motoren


Mart0n

Recommended Posts

Hei

Noen her som har erfart at maskinen lekker ut kjøleveske fra topplokket?

Ser ut til å skje når turtall endrer seg. Det kommer like gjerne ved kjøring på max 1500RPM, som om man har kjørt på over 3000.

 

Kjølevesken er skiftet i år, men hadde samme symptom ifjord.

 

Kan ikke se det er noe overtrykk i systemet, for jeg har kunnet ta av lokket mens motor kjører på tomgang, uten at det kommer veske ut.

 

/Frode

Link to post

Om du har kunnet skrue av påfyllingslokket ved normal driftstemp uansett om den går på tomgang eller høyere turtall, så har du hvertfall en lekkasje. Det er normalt trykk i kjølevannet og det skal ikkje gå ann å opne lokket ved normal motortemperatur uten at det spruter ut. Du må nok spesifisere nærmere hvor det lekket, kom gjerne med bilde.

Link to post

På KAD44 ( eldre motor, men allikevel) skal kjøleveskenivået være mye lavere enn minimum. Varmtvannsberede, defroster osv med kjølevannn i seg har så mye vann i seg at mengden vann utvider seg når det blir varmt og det kastes ut.

På min gamle Joda 310 var vanney akkurat i kanten nedi ekspansjonstanken og holdt seg stabilt hele sommeren. Helte jeg oppi til minimum, ble det kastet ut.

Kanske samme for deg?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

På mine eldre KAD 300 står det i boken at frostveske nivå skal sjekkes ved varm motor. I praksis for meg betydde det at jeg skulle ha frostveske under min, så vidt det var synlig i ekspansjonstanken. Det ble da max ved varm motor (85-90) Jeg har D4-300 nå. Husker ikke hva boken sier her, men nivået i tanken er også meget lav ved kald motor, mens de viser her også maks ved varm. Tanken er tilnærmet tom på motor med VV sløyfen. Har prøvd å fylle til maks en gang ved kald motor...Det gjør jeg ikke igjen...Relativt mye sprut fra lokket og rundt i motorrom...

 

Men jeg må spørre trådstarter... Du bruker "lekker ved topplokket" Snakker du da om ekspansjonstanken / påfylling, eller om "topplokket" som toppen av sylinderne eller toppdeksel? Hvor er lekasjen?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Hei Bellen:

Har ikke tatt disse av når motorer er varme. Da er det trykk der ja. Men gjorde det mens motorene varmet seg opp for se om det var kompresjon eller eksos der.

 

Hebbe: Har prøvd å bytte lokk. Følger ikke lokket.

 

Jo9: Har ikke fylt for mye

 

Vi har nivået noen millimeter under på kald motor.

 

Oppdatering:

Var ute på ny prøvetur før helgen. Da hadde jeg en i motorrom hele tiden for å se. Det kan se ut som det sprekk i toppen eller hylser rundt injektorer eller noe, for det koker. Ved kjøring på rundt 3300, kommer dette etter noen minutter (har også skjedd på saktere kjøring rundt 1700RPM). Det kommer først litt damp, deretter kommer det en liten kopp med kjøleveske (kanskje 0,2-0,5dl).

 

Utrolig ergelige greier, må sannsynligvis skru av topp for å få sjekket dette. Kan vel også være topp pakning. 

 

Blir nok dyrt dette  :nonod:

 

Har også noe turtallsproblemer med begge motorene, som jeg skal poste i ett annet innlegg. Det merkelige er at den motoren som har dette problemet, virker piggest av de to jeg har.

 

/Frode

Link to post

Jeg opplevde gjennomslag i eksosmanifold. For tre år siden. D4-260. Siden turboen er ferskvannskjølt, så går det ferskvann i eksosmanifolden. Jeg opplevde gjennomslag mellom eksos og ferskvann. Registrerte det som hvit/klar røk på siden av båten (medvind). Stoppet og fikk da tilbakeslag av ferskvann inn i to sylindre. Lyden da vi prøvde å starte da var ikke morsom!!!! Fikk byttet eksosmanifold og startet opp. Alt OK.

Link to post

DieselDahl: Den gule orginale volvo vesken

 

Vi har nå trykktestet manifold, men ser ikke ut til at den lekker.

Ser antydning til vann i slangene til veivhusventilasjon, så jeg begynner å tvile på det er noe galt med turbo eller manifolden.

 

Noen som vet om vi da må av med toppen?

Noen som vet om det kan være lekkasje rundt dyser?

Dette er jo en 2007 modell, som var i tiden det var dysehavari på disse motorene, så jeg frykter det er toppen som er ødelagt.

 

vi har skiftet 1 dyse på den motoren tidligere.

 

/Frode

Link to post

Bellen:

Vi har ikke funnet noe lekkasje enda. Problemet er at det kommer damp og så vann ut påfyllingslokket på ekspansjonstanken når motor oppnår driftstemperatur. Så det oppstår ett overtrykk.

Vi har også sett tendenser til damp har kommet i slangene til veivhusventilasjonsfilteret, men ikke noe tegn i motoroljen enda.. motorene har ikke blitt kjørt mange timene med dette problemet.

Ikke så mye vann og damp som kommer ut, men kommer litt etter ca 5min gange på ca 3100RPM.

 

Vi skal ha manifolden inn på skikkelig trykktesting nå, men jeg tror ikke det er lekkasje her siden vi ser antydning til damp i røret inn på veivhus ventilasjonen (det som går inn på topplokket på motoren).

 

Etter min teori skulle det ikke kunne komme damp her om det var problem på eksossiden.. Men man vet jo aldri.

 

/Frode

Link to post

Det kan begynne å lekke rundt en kobberhylse til en injektor. Disse går igjennom kjølekappa i toppen så sylindertrykk kan lekke ut i kjølevannet. Et CO apparat har som regel måling av HC og ved å stikke proben til et slikt apparat ned i ekspansjonstanken når motoren går kan du avdekke om det kommer "eksos" ut i kjølevæsken. Isåfall må du tappe av kjølevæsken og trekke ut injektorene og bytte kobberhylser.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei MartOn,

Har du funnet grunnen til problemet ditt? Jeg har som tidligere nevnt i denne tråden det samme problemet på en av mine D4 260 motorer. VP Mekaniker her (i Polen) finner ikke feilen da det ikke er noen tegn på gjennomslag fra exhaust manifold osv. Kjølevesken som lekker ut av påfyllingslokket ved varm motor er klar og grønn og har ingen tegn til misfarging av exhaust osv. Oljen er også fin på farge og har ingen tegn til vann dvs gråfarge osv.

Det som også er rart er at jeg kan kjøre en strekning i marsjfart med motorene i driftstem dvs 85 grader og det er ingen tegn til lekkasje. Så kan jeg kjøre samme strekning med samme temp og omdreining en dag senere og da har det lekket ut noen dl frostveske.

Får ikke temeratur økning eller alarm, men får alarm på lavt nivå på kjøleveske neste neste gang jeg starter opp kald motor.

 

Svein

Link to post

Hei Don Camillo.

Her er status på saken min:

- Eksos manifold, ble demontert og trykktestet. Ingen lekkasje funnet.

- Toppen er demontert og trykktestet. Ingen lekkasje funnet i den heller.

- VP mener nå det må ha vært en liten lekkasje i topp-pakningen som forutsaket dette. De refererer til en lignende sak i Bergen som hadde samme symptom.

 

VP kommer til oss i løpet av uken for montering av alt og prøvekjøring. Blir spennende å se om problemet nå er borte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...