Jump to content

Kommer kjøleveske ut topplokket på ene Volvo Penta D4-225 motoren


Mart0n

Recommended Posts

Høres ut som toppakning. Hvis det bobler i ekspansjonstanken før motor er varm eller målt co i kjølevann så er det sannsynlig toppakning.

Bare for å gjenta meg selv. Volvo penta har kobberhylser som går igjennom kjølekappa der injektorene sitter, dvs at lekkasje her vil gi samme symptom som ved utett toppakning. Forøvrig er ikke toppakning særlig sannsynlig på disse motorene.

Det er godt kjent på moderne dieselmotorer at feil på injektor vil forårsake såkalt dyseløft, dvs at injektoren løftes ifra setet i toppen da spennbolten til injektoren vil gi seg og da blir kobberhylsa brent slik at denne blir utett.

Link to post

Senk toppen i glohett vann før trykktesting. Ikke uvanlig at lekkasjer oppstår først når stålet har fått opp temperaturen og utvidet seg.

Jeg har fått opplyst at toppen ble varmet til normal driftstemperatur 80-85 grader når den ble trykktestet.

 

Servicemann fra Haugesund på vei idag for montering.

 

Vi studerte topp pakningen mer nøye og har funnet at den er sprukket litt i ene sylinderen, så vi er rimelig sikre på at det er dette som er problemet nå.

 

Noen som vet hvordan de gradene på oppteiting av toppen er? Jeg har manualen, men det står ikke om de gradene er i forhold til bolten eller toppen. Bolten vil jo strekke seg kanskje 1mm eller mer og den vil jo vri seg når man teiter opp. Så spørsmålet er om de gradene er iforhold til bolten.

Er en VP service mann som skal montere og han kan nok sine saker, men greit å vite om noen her vet hvordan det er.

 

/Frode

Link to post

Hei MartOn,

Jeg har fått testet og konstatert CO2 i ekspansjonstanken ved varm motor. Har nå fått en pris her i Polen på å trykkteste toppen for å se om det er topp-pakning eller kopperhylsene til injektorene som lekker. Må si at jeg er glad for at jeg befinner meg i Polen og får dette utført her hos autorisert VP verksted for ca 1/3 av prisen hjemme.

Link to post

Du må ihverfall ha en grade skive når du skal stramme en bolt. Du setter gradeskiven på pipen du setter på bolten. 

Da setter du indikator på null og slik at den står fast, er en vinklet stang som du setter på et punkt som holder den på plass,

skiven vil flytte seg så mange grader du skrur, f.ek 120 grader. Bruk en latmannsarm.

 

Biltema har gradeskive som passer 1/2" piper.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det er ingen etterstramming av topplokksboltene. Og det nytter ikke med latmannsarm med mindre du heter hulk hogan. Her brukes girutveksling, selv da er det tungt.

Dersom toppakningen har sprekt ville jeg sendt inn injektorene til full test. Da har det vært en uvanlig overbelastning som kun kan forårsakes av for stor dieselmengde på en eller flere sylindre.

Link to post

Det er ingen etterstramming av topplokksboltene. Og det nytter ikke med latmannsarm med mindre du heter hulk hogan. Her brukes girutveksling, selv da er det tungt.

Dersom toppakningen har sprekt ville jeg sendt inn injektorene til full test. Da har det vært en uvanlig overbelastning som kun kan forårsakes av for stor dieselmengde på en eller flere sylindre.

 

Det er ikke topplokksboltene jeg tenker på. Det er selve oppteiting av toppen mot blokka. Der er det en nøye prosedyre, med både moment og grader som skal utføres for å sikre jevt oppteiting av toppen og passe strekk i boltene.

Link to post

Det jeg mente er bolten til toppene, selvfølgelig ikke "lokket"

 

Om du ikke er helt "kylling" bør man klare å dra til boltene med en "latmanns arm" eller en moment nøkkel.

Bør jo være tilpasset det man skal bruke.

Tiltrekking med gradeskive eller moment.

 

Har brukt moment nøkkel eller på grader bruker jeg en "lang" nøkkel,med ledd, kan og kalles latmanns arm.

Men om det misforståes, en lang stang med ledd og f.eks tilpasset 1/2" piper. (Kjøpte på Biltema).

 

Har overhalt flere Mercruiser 4.2L diesel (bl.a. mine egne) og er 186cm høy og veier nå 83 kg (har gått ned ca 10kg siden

jeg mekket på dieselmotorene). Ikke noe problem å dra til 16kg eller 120 grader etter div moment først da jeg monterte toppene.

 

På noen eldre Volvo motorer skal "topp"  boltene etter trekkes.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det er ikke topplokksboltene jeg tenker på. Det er selve oppteiting av toppen mot blokka. Der er det en nøye prosedyre, med både moment og grader som skal utføres for å sikre jevt oppteiting av toppen og passe strekk i boltene.

Det er det DieselDahl også mener. Denne har flere brukte uttrykk. Toppen, topplokk, toppdeksel, deksel etc....

Link to post

Med "topplokk" menes topp som sitter opp på en sylinder eller og kalt sylinder topp. Om man klarer å misforstå det har

man nok innhalert fior mye diesel.

Toppdeksel er noe annet og det sitter oppe på sylindertoppen, topplokket eller toppen.

 

Her er et eksempel på såkalt "latmanns arm" eller leddhåndtak.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17930/1468508985.jpg

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Var ikke meningen å starte en diskusjon om lokk og deksel.

Prøver å holde meg til topic her.

 

Toppen er montert nå. Måtte 2 mann til for å klare å teite opp og en til å lese gradskiven. Ca 1m arm.

 

Blir spennende med prøvetur senere.

 

Det var ikke noe etter teiting på denne motoren sier VP. Men det er en ny type topppakning.

Link to post

For og få det avklart igjen... topp, topplokk, toppdeksel, sylinderdeksel er det samme. Ventildeksel er fastrskrudd opp på topplokket, eller hva dere kaller det, og dekker vippetøyet og eventuelt kamakslinger. Og for det andre, 1/2 toms piper er nok ikkje kraftig nok til å løse eller stramme topploksboltene på en D6, den vil nok knekke før du er halvveis på momentet på første bolt. Her må det kraftigere saker enn det.

Link to post

Da har du skjønt det.

 

Men du skal vel kjøre motor varm og så la den kjøle seg ned til neste dag

og så dra til boltene på nytt ?

Er ihvertfall vanlig på noen motorer,bl.a Mercruiser.

 

Nyere motorer med metall pakninger skal ikke etter trekke bolter etter 100 timer.

Men allt står i service manualen som regel.

 

1/2" ledd nøkkel, kan endre det til 3/4",men vi snakker her om en liten Volvo motor på 3.6L og ikke en Schultzer på 22000 hk.

Er vel ikke nødvendig å kverulere på alt, når du ikke selv har kommet med noe råd eller vink, lenge siden du var aktiv chief ?

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Da er prøvetur unnagjort. Maskinen er reparert. 

 

Løsningen på dette ble i praksis bare å skifte topp pakning.

Uansett en dyr reparasjon vil jeg tro.. Greit å ha motorskadeforsikring som dekker 60% selv om motor er 2007 modell.

 

VP kjørte diagnose mm. og fant ingen andre feil.

 

Saken er løst

Link to post

Fint at problemet ble løst MartOn,

Her setter de i gang med min motor på mandag. Først på land med båten så ut med motor for å demontere blokk og trykkteste denne. Håper at de blir ferdige til neste helg da det er planen å begynne hjemturen til Norge da. Hvilket forsikringsselskap er det bruker som dekker så gammel motor?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...