Jump to content

Midlertidig tetting av tredekk - ønsker tips

JohnC

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg har et tredekk i lerk hvor det er luset med eikelister mellom bordene.
Siden i fjor så har det dukket opp en del gliper mellom bordene og dette medfører jo noen kjedelige lekkasjer ombord (selvfølgelig rett over køyen)

I utgangspunktet så var jeg tenkt å muligens luse opp igjen til høsten, men jeg har behov for å tette dette midlertidig.

Spørsmålet er da: hva er enkleste quick fix for dette nå?

Ser for meg følgende alternativer:

Colean -  fryktelig dyrt men bra og dumt å legge siden dekket skal tas til høsten
Natemasse
Tec-7

Er det andre måter jeg kan angripe dette på?

Dekket er fra før av behandlet med Benarolje UVR
Glipene varierer fra åpning på 1mm til ca 4mm

Tettemidler for trebåter som Farm 80 og Farm 100 kanskje..? Jeg har ikke erfarign med disse selv..

Ellers, et skudd i blinde, men kanskje alminnelig linoljebasert vinduskitt kan gjøre susen? Det kleber ikke som Tech-7, sikaflex og denslags..men det skal vel uansett godt gjørs å få nevenverdig kleb i ei spalte som er så smal at du ikke kan forberede den. Kittet ville jeg prøvd å "sparkle" ned i sprekken til den er full. Treverket vil vel sannsynligvis svelle i tida som kommer (Bergens-sommer) så da tyter det litt opp.

Om det virker har du ei løsning som er billig, ikke så grisete som tech7 eller lignende og som er lett å fjerne når du kommer så langt.

Fortell gjerne hva du vlagte og hvordan det gikk.

-N-

Prøvd å legge på trespon? Dersom du legger noe som er fint nok (fåes gratis på de fleste sagbruk/monter ol.) og feier det nedi, så vil det antagelig holde greit frem til høsten. Blir samme prinsippet som når man maurer båten - men denne gangen ovenfra og med finere spon.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det er ikke trykket som holder tettingen på plass, trykket gjør at sponen havner på riktig sted. Det er vannet som gjør at sponet sveller som gjør at mauring tetter. Den samme effekten vil regnvann/overskylling ha på tredekk, mens tyngdekraften vil samle sponet på riktig sted. Har forøvrig ikke prøvd dette selv, men ble anbefalt det som en midlertidig løsning av en trebåtbygger. Det er ikke en evigvarende løsning, men det er jo ikke det trådstarter ser etter.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Takk for innspill folkens.

Linoljekitt eller evt mauring med spon kan være et alternativ. Jeg begynner også å helle mot full nedsliping av gammel lakk og olje for så å mette med rå linolje. Dekket har tørket noe voldsomt opp ila våren og sommeren og litt linolje vil vel få det til å svelle en del tenker jeg. Men nå er det jo slik at en ulykke kommer sjelde alene. I det jeg har fått ombord slipemaskin og kaffekanne så presterer gearet og havarere for meg så nå skal det bannes og svettes i noen dager for å få dette ut og forhåpentligvis få det fikset. Aldri en kjedelig dag for oss båteiere.

Nytt i år er jo regnfattig Bergenssommer så å vente på hjelp fra oven har jeg gitt opp :) Dekket har tørket så mye opp nå siste månedene at eikelistene som det er luset med kan dras rett ut.

Når dekket trekker seg så mye ved sol så tyder vel det på at det er vannet som har vært i treverket som takker for seg. Om du får samme svellingen og dermed tett dekk ved å kjøre på med linolje vet jeg ikke...men jeg tviler egentlig på det. Jeg må legge til at jeg synser her. Treproblematikk av denne typen kan jeg ikke nok om til å være presis..

Jeg tror nok jeg for min del ville enten prøvd kitte-trikset og utsatt den store jobben til høsten eller hva du nå hadde på planen....eller gått rett på den store jobben nå.

Om dekket skal skiftes snart likevel, hadde jeg kanskje vurdert en midlertidig løsning under dekk for å unngå drypp på panna når jeg skal sove og ellers prøvd å kontrollere hvilken vei lekk-vannet tar.

Vi brukte Grunnolje Marin A  fra Biltema på skroget en Grimstadjolle. Det er utrolig hvor mye treet utvider seg, men det tar tid. Og det går mye olje. Brukte Treolje Marin B på siste strøk, og det holdt seg fint.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...