Jump to content

Stramme reim til servopumpe Mercruiser 3.0

NasseN

Recommended Posts

Reima til servopumpa er for slakk (reimlyd og 2-3 cm bevegelse fram tilbake på midten av det lengste spennet).

Servopumpa helt til venstre på bildet må bikkes mot venstre for å stramme, men den er hengslet i underkant på en slik måte at jeg ikke får til dette skikkelig uten at staget midt i bildet også må dreies litt oppover. Staget sitter helt bom fast - antatt fordi jeg ikke får løsnet den mangekantete skruehodet helt til høyre på staget. Den har et såpass merkelig, mangekantet hode at jeg lurer på om det virkelig er meningen at denne skal løsnes. Finner ikke noe spesialverktøy til dette på nett heller og er lite lysten på å ødelegge den med rørtanga eller bruke hammer/jekk på staget...

Noen som vet annen råd?

bilde

Her er det berømmelige hodet....(altså til høyre)

bilde

Nå er det en stund siden jeg hadde samme motor som deg, men jeg mener å huske at "ringdelen" på en 10mm kombinasjonsnøkkel / fastnøkkel skal passe.

Den er vel også 12-kantet om jeg ikke husker helt feil.

Prøvde vanlige fastnøkkelpiper i både mm og tommer uten hell - mulig jeg var vel kjapp - skal dobbeltsjekke.

Hvis dette ikke går skjønner jeg nå at neste skritt er å finne ut om xzn (12 kant) pipene er laget i mm eller tommer da....  

Noen som vet? Alle de andre boltene er i alle fall i mm så dette er kanskje mest sannsynlig?

Jeg kjøpte dette settet på Biltema en gang da jeg hadde noe trøbbel, og stakk en tur ut i garasjen for å se hvilken pipe som var mest brukt.

Det var 10mm / 3/8" / E12 pipa som var mest brukt hos meg.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipesett-Multi-14-2000032153/

På min motor som var 2001 modell så hadde jeg bare bolter og muttere i tommer, men mulig de har endret det i nyere tid.

Jeg kjøpte dette settet på Biltema en gang da jeg hadde noe trøbbel, og stakk en tur ut i garasjen for å se hvilken pipe som var mest brukt.

Det var 10mm / 3/8" / E12 pipa som var mest brukt hos meg.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipesett-Multi-14-2000032153/

På min motor som var 2001 modell så hadde jeg bare bolter og muttere i tommer, men mulig de har endret det i nyere tid.

Takk for tipset!

Jeg har et nesten identisk Biltema sett i torx og så derfor ikke at Biltema også har ditt geniale 12 kant kompatible pipesett til en overkommelig pris.

Her er jo t.o.m. både tommer og mm!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...