Jump to content

Solcellepanel til båt - hva trenger jeg?

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en snekke. Det er 200 amp med forbruksbatterier ombord. Tenker å kjøpe solcelle paneler til å fylle på når jeg er på tur. Spørsmålet er hvor mye jeg trenger? Båten har 2 forbruks batterier på 100 ah pluss et start batteri. Jeg vet ikke om alle batteriene lades på samme tid når motoren går fordi jeg må flytte bryteren fra start batteri, og mellom batteri 1 og 2 når jeg skal starte og bare forbruke strøm. Hva tror dere?

Men hoved spørsmålet er hvor stort solcelle panel jeg trenger for å fylle på batteriet på tur? Jeg har en kjøleboks til bil som står på hele tiden. Ellers er det en sjelden gang jeg bruker lanterner om kvelden uten om anker lanterne. Skal bytte de ut med led også. Har også en webasto lignende diesel varmer. Ellers er det vel litt lamper i båten.

Du kan fylle batteriene med et hvilket som helst solcellepanel som leverer mer enn 12 volt, men et lite panel (f.eks 50 watt), vil bruke mange uker om ikke måneder. Et stort et, f.eks et på 5000 watt som dekker hele snekka di pluss en egen slepesnekke som er tre ganger så stor, vil kanskje kunne lade batteriene dine helt hver dag. Men det trenger du bare hvis du bruker opp all strømmen hver dag.

Du må sjekke hvor mye strøm kjøleren din bruker (pluss alt annet du skal bruke). Dette er oppgitt i Ampere / A (la oss si den bruker 5A). Står det på en time (Hour), kan du regne deg frem til at den trenger 5Ah. 5x24 timer i døgnet = 120Ah, så da kan du drive kjøleren din i omtrent en og en halv dag fra forbruksbatteriene før du er tom for strøm. Du kommer i så fall ikke til å klare (uten å ha en egen solcelleslepebåt) å lade batteriene like fort som du forbruker strømmen i dem med solcellepaneler alene. Det vanlige er å ha en "vedlikeholdslading" via solceller, og være restriktiv med kjølere (Jeg tror kjølebokser til bil er det minst effektive du kan velge i så måte.). I steden for solceller som kan gi deg nok strøm til å ha det forbruket du skisserer, kan du bruke motoren til å lade. Jeg tipper dette er koblet slik fra før, og så velger du hvilket batterisett du skal forbruke med den bryteren du har. Hvis motoren ikke lader alle batteriene (pleier å lade startbatteri først og deretter forbruksbanken), bør du investere i en ladeinnretning som gjør det før du begyner med solcellepaneler.

noen tips:

- kjøp en kjøler som går på gass (en med kompressor), og velg en som bruker så lite A som mulig (pr. kjøleeffekt)

- bytt alle pærer til LED

- ta bilder av alt det elektriske (fra motoren, til sikringer, brytere, batterier og duppeditter) og post det her for konkrete råd, eller seil innom en elektriker og forklar han det samme som du gjør her.

- kjøp en batterilader (hvis det ikke allerede er en ok en i båten din) og seil innom en havn i ny og ne og lad opp.

- skaff deg et 100w solcellepanel med regulator og få en som kan dette til å montere. Da har du vedlikeholdsstrøm, men ikke til den kjøleren tror jeg. Ihvertfall ikke 24t/døgnet.

Lykke til :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Guest Avmønstret#

Den kjøleren din kan du kun ha på når motor går. Om du glemmer den så er batteriene dine tomme (har en sånn kjøler selv så jeg har prøvd...). 

Biltema har en sånn dings som kobler ut strømmen når batterivolten blir lav, kjøp en sånn så du slipper å kjøre batteriene i bunn når du glemmer kjøleboksen. Veldig enkel sak som du bare kobler i mellom på strømmen så den krever ingen installasjon osv. 

--------------------

Forøvrig har WithVital dekket det meste :-)

Ville heller brukt penger på en kjøleboks med kompressor som nevt over.

Selv har jeg et lite sammenleggbart solcellepanel med regulator for å kunne kjøre kjøleskap lenger.

Skulle jeg valgt igjen ville jeg kjøpt et panel til å legge på dekk mellom 50W og 100w for å dekke noe av forbruket på kjøleskapet(ca 4,2a).

Har forbruksbank på 2x105ah+95 ah start, har også satt inn forbruksmåler Nasa 1 for å overvåke forbruk/status.

Redigert av Seasu (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...