Gabi Startet 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2016 Vi har veldig lyst på ny jolle og motor, dvs brukte men gode. Bakpå Balticen vår har vi idag en Quicksilver 8' med 5hk Mercury. Funker fint men går ikke lenger i plan med 2 barn da barna vokste gitt! Ekvipasjen veier idag ca 40kg jolle og ca 20kg motor, totalt ca 60 kg. Vi har lyst på en større sak på 10' og med 9,9/15hk motor. Turer for oss blir delvis for ungdommene å kjøre rundt omkring i plan-fart, delvis turer fra båten med alle 4 inn til steder, handle etc. Vi veier tilsammen i underkant av 300kg og vi ønsker noe som alle vi fire kan holde oss i plan. Barna lurte også på om en ny jolle kunne dra vannski....Mht vekt på jolle ønsker vi ikke noe tyngre enn idag, dette pga at jolla med motor heises i davitter og vi vet at ny motor blir tyngre enn dagens. Jeg synes det er vanskelig å velge type jolle. Jeg har satt opp noen tanker:Jolle:Brigg-for tungeGrand-for tungeZodiac- av typen Cadet 310 Solid årgang før 2008 virker veldig aktuell. Veier ca 42 kg. Tåler inntil 15hk motor. Etter 2008 ble visstnok produksjonen flyttet fra Frankrike til Kina og kvaliteten gikk ned som en stein.Suzumar-av typen 300VIB veier bare ca 35 kg og har oppblåsbar dørk. Er dette en bra jolle for oss? Tåler dørken litt bruk eller går den fort i stykker?Maritim-jolle vil ikke haBiltema-jolle vil ikke haSaltgear ca 300 Airfloor veier lite ca 35-40kg og har oppblåsbar dørk. 270-versjonen vant test i 2013. Er denne bra for oss?Bestmarin/Aquaquick/West med flere-kjenner ikke så mye til disse....Når det kommer til motor står det veldig mye forskjellig her på BP om 2T vs 4T. Uten å gå inn på alle de argumentene for og imot heller jeg mot 2T. Liste for vurdering av 2T motorer blir da slik:1. Yamaha før 2007: 9,9/15 Vmax, kan trimmes til 15 hk og er kuuul blant ungdom. Ca 36-38 kg2. Yamaha før 2007: 9,9/13,8 vanlig. Fungerer nok kjempebra. Ca 36-38 kg3. Mercury Viking 9,9/15. Veier ca 34kg. Får blandet tilbakemelding på nettet. Mange er veldig fornøyde mens andre har mange problemer.4. Tohatsu 9,8hk, veier 26? kg. Høres ut som en bra motorPer akkurat nå ser det ut som en Zodiac C310S fra ca 2007 med en Yamaha Vmax 9,9/15hk er et bra valg. Men finner selvsagt ingen! på Finn av disse. Finnerlønn til den som klarer å finne dette til meg!Hva tenker dere andre om hva jeg bør se etter? Hva slags kombinasjon kan fungere bra for oss? Kommentar fra moderator: Tittel redigert var Kjøp av 10' jolle og motor-innspill ønskes Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 har hatt en Aquaquick MS265, og har nå en West 270 i bestilling. AQ'en var solid men noe tung. Ut fra hva jeg kan se så er West'en ikke så ulik aquaquick. Dvs at den nok blir litt tyngre enn du ønsker i 310 lengde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Førstefender Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) Har Mercury Rib, 270 Tender(tror jeg den heter) vekt kunn 39kg. Noe helt annet å kjøre en vanlig gummi-jolle, mye mindre sprut. Den planer med 2 voksne og 2 barn, 4-takt 9,8hk Evenrude(Tohatsu) 37kg tørr. Eneste 270 jolle tror jeg som er godkjent for 4. Finnes også i en 310 versjon, men husker ikke vekt på denne. Redigert 8.Juni.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Jeg ser at West 290 light ligger på 23 kg! Noen lettere? http://www.westsystem.no/p/12877/west-light-290 Ellers så har de en Commando på ca 46kg, denne virket jo å være bra. Noen med erfaringer her? Jeg ser at Mercuryen er vel en nyere modell og større da enn den vi har idag. 270 veier 39kg mens 300 veier 51kg. Så hvis vi skal gå for 300 så blir den nok litt tung tenker jeg. Ser litt reklame for den her: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71365733 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 West light har såkalt "høytrykksdørk", har hatt tilsvarende i Zodiac, ikke noe jeg ønsker igjen... Helt greit med 4-5hk, men ikke noe særlig i forhold til en rib. Hadde 9.8hk på den også, men fungerte dårlig. (var godkjent for 8hk) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 en west commando jeg har i bestilling , får den om en ukes tid tenker jeg. Var litt forlokkende med høytrykksdørk, men tok ikke sjansen på det... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gabi Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Førstefender og ivar, hva skyldes at dere ikke ønsker høytrykksdørk? Redd for at det ikke holder i lengden? West Commando 290 til kr 7000,- så ganske forlokkende ut egentlig. Samme pris som en brukt 2007 Zodiac C310S......West systems skryter jo mye av at den skal være holdbar etc, og spesialbestilt for oss her i Norge. Hvilken farge valgte du ivar på Commandoen? Svart eller lys grå? Dørken er i vannfast kryssfiner ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 er vel mest det jeg har lest av brukererfaringer , noen syns høytrykksdørk er ok , andre vil ikke ha det. Og med 100 kg på strømpelesten satser jeg på platedørk istedet. Valgte svart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gabi Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Hmmmm.....jo mer jeg leser om Commandoen desto bedre blir den. Ser ut som om de har gjort mye riktig her. Masse løftegreier er standard og med to toftefester etc. Og til den prisen er dette bra synes jeg. Den kom akkurat opp på lista mi over joller til kjøpsvurdering! Hvis noen så kommer og sier at de har en Yamaha Vmax til salgs nå så blir det ennå bedre! Det er færre enn 1 av de på Finn, så den blir nok ikke lett å få tak i...... Ser jeg kan få en speller nybrukt Tohatsu 9,8 hk til 12500,- på Finn, da blir det 4T da men... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Vi har Mercury 300 dynamic som er linket til over, hengende på vår Baltic. Har kun benyttet 5hk Mercury totakt og 6hk Suzuki firetakt. Planer med rundt 120 kg ombord. Med så stor motor som 9,9 ville jeg gått for en med fast skrog for best stabilitet. Har ikke prøvd noen påkostede gummibåter, men Biltema sin med oppblåsbar "kjøl" og platebunn var så langt fra behagelig i småbølger at jeg har min tvil til hva det er mulig å få til uten fast skrog sammenlignet med den jeg har nå. Lengden bør ikke være større bakpå en Baltic. Den er noe i konflikt med anker når en heiser opp og ned, men ser ikke på det som et problem. Daviter beveger seg ganske godt ved litt sjø, selv om vi alltid tar av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Har hatt Zodiac med høytryksbunn, det er helt greit, men dårlig sjøegenskaper hvis du har planer om og bruke den litt. Passer ikke med "større" motor, selv om den er godkjent for det, er min mening. Hvis vekt er veldig viktig, kommer du jo ikke utenom, men ikke forvent like gode egenskaper som dem med platebunn og iallefall ikke rib. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Og jommenmeg fikk jeg tak i en skikkelig strøken 2005 Yamaha 9,9/15hk idag gitt! Ringte en time etter at den var lagt ut på Finn. Deretter direkte fra Tønsberg til Arendal, kjøpe og reise hjem. Prisen var markedspris kan man si.... Jeg er veldig happy nå! Da mangler bare jolle som passer.... Er i tankeboksen, og takker alle for gode innspill så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 (redigert) Da skjer det litt på jollefronten også. Har vurdert mange ting. Jeg ble klar over etterhvert at oppblåsbar dørk kanskje ikke var det beste med en såpass kraftig motor som 9,9/15hk. Da forsvant endel kandidater dessverre, de letteste ble borte... Når Tiltplan beskrev Mercury dynamic 300 kikket jeg på den og ble positivt overrasket over at den ikke veide mer enn 51kg. Men dette er den letteste Rib-typen jeg har sett. Men koster selvsagt mer enn gummibåt ellers da. Etter masse avveininger hit og dit kjører jeg til Bakken motor i Drammen i morgen og tar med meg en slik hjem! Jeg ser for meg endel kjøring selv også....ikke bare ungdommene som skal ha det moro. Men jeg forventer at den tar bølger litt bedre enn gummibåt også, og det er et pluss. Når vekta kun er få kg mer enn gummibåt ellers så tenker jeg at dette bør bli bra. Jeg har også kjøpt inn Ø25 syrefast rør og fester slik at jeg skal forsterke davitten med motoren ned mot badeplattformen. Takk til Thorsenxx som gav meg tips via sin tråd om fester kjøpt på Watski. Spennende dager! Redigert 16.Juni.2016 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Du blir nok fornøyd med den som skrevet har jeg Mercury 270 varianten, godkjent for 4 og kunn 39kg! Ikke like "stumm" som noen konkurrenter i sjøen, men veldig veldig mye bedre enn gummibåt med plate-dørk. Sitér dette innlegget Link to post
Bsto Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Hei. Når du er der, se også suzumar DS 310 rib. Har den med 15 hk. Går fantastisk bra og du trenger lengden for å plane med 2 voksne og 2 barn. Mine er 12 og 14 år... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Håper du kommer med rapport om hvordan Mercuryen går hvis du ender med den. Finner ikke tråden om festene fra Watski. Har du link? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Skal ta en titt på Suzukien også! Link til tråden med fester fra Watski: https://baatplassen.no/i/topic/127385-hvordan-lage-st%C3%B8tte-til-badeplattform-i-syrefast-r%C3%B8r/ Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 (redigert) Brukt Totahstu 9.8hk totakt veier kun 26 kg (!). Gikk i plan med oss 5 frem til i forfjor - da vokse ungene så mye at vi måtte øke til 15 hk for å komme i plan med alle 5. De er populære på bruktmarkedet, men dukker opp jevnlig. Du får også Suzumar 310 Rib i enkelt dørk, den veier nok under 50 da dobbeltdørken veier 55. Hadde dobbel før - har enkel nå. Redigert 17.Juni.2016 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 (redigert) Etter en times venting på at selger skulle bli ledig og at fyren som sneik i køen skulle bli ferdig så ble det kjøp! Det ble Mercuryen. Vurderte også Suzumaren men selger mente at Mercuryen var et veldig godt valg og jeg likte totalt sett de estetiske tingene best på den. Har fått pumpet den opp og midlertidig løftet den opp i davittene. Så blir det montering av støttestag og se om viklarer å løfte båt og motor opp i davittene uten at noe git etter... reimene til Ilas-davittene er heller ikke akkurat tillitsvekkende sterke.... Blir vel 51+37 kg tilsammen, 26 kg mer enn idag. Blir spennende å prøveteste! Redigert 17.Juni.2016 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Nå håper jeg at båten går som en drøm. Stroppene i davitene er ikke dyre, så om de er noe slitt, hadde jeg byttet dem. Da jeg kjøpte båten var den ene stroppen røket og knyttet sammen, så det er ikke tvil om at de ryker til slutt om de ikke blir passet på. Når vi går lengre strekk pleier jeg å sikre med en ekstra stropp rundt daviten i jollas akterende og med tauet fra baugen på jolla rundt den andre daviten. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Etter 3timer arbeid ble jeg ferdig med å lage støtta til davitten som er på motorsiden. Synes det ble mye stødigere enn før når jeg brukte litt krefter på den. Syrefast Ø25 rør og syrefaste Watski fester. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 (redigert) Håper du kommer med rapport om hvordan Mercuryen går hvis du ender med den.Og her kommer rapporten:!!!Vi fikk montert på motoren i ettermiddag. En strøken 2005 Yamaha 2T 9,9/15. Og den startet på første draget den, og vi ble skikkelig imponert over hvor stille og fint den gikk på tomgang. Helt noe annet enn vår gamle 5hk Mercury kan man si..... Barna på 14 og 15 år ble skikkelig i fyr og flamme etter første prøvetur, og var veldig imponert over hvor lett den gikk i plan og hvor stabil båten var. De fikk prøvd den i litt småbølger men også noen litt større. Planingsterskelen var nesten helt fraværende med de to oppi (ca 130kg tilsammen). De fikk ikke lov å ha full gass med den gikk fort og fint med halv til trekvart gass. Så prøvde vi med alle oss fire ( ca 280kg ) i litt bølger. Der måtte vi jobbe litt med å komme i plan, det hadde nok gått lettere hadde det vært mer stille vann. Men når vi kom i plan kunne vi ha bare trekvart gass og likevel ha bra fart. Vi har bare hatt en 8' jolle før så vi vet ikke hva slags sjøegenskaper vi kan forvente oss, men fy søren å bra vi syntes båten var! Den tok bølgene mykt og fint, det var en skikkelig positiv overraskelse. Og som kona mi sa så var den også utrolig stabil, her trengte man ikke å bli engstelig. Det var også veldig god plass til oss fire så vi synes 300-størrelsen ble passe for oss. En Rib som vi absolutt kan anbefale, helt klart! Når jeg og kona prøvde den alene fikk vi bekreftet den med liten planingsterskel. Og full gass for å komme i plan var iallefall ikke nødvendig.... morsomt å ligge i plan og så gi full gass-da fikk vi et godt skyv! Moro det! Bra akselerasjon kan man si! Vi har ikke prøvd den med kun en person ennå, men da går den sikkert fort nok tenker jeg og man kan nok leke seg om man har lyst! For oss ble dette en ordentlig opptur, utrolig god og stabil båt og en fantastisk behagelig motor med lite motorstøy. Må nok kanskje vurdere å få ut de siste 2-3hk av motoren, selger snakket om noen Reed-ventiler som måtte "justeres" for å få til dette. Vi fikk også heist opp jolla i davittene, litt justering måtte til mht løfteanordningen men det gikk seg til. Tror det ble veldig bra med den ekstra avstivningen jeg lagde også. Redigert 19.Juni.2016 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Godt du også ble fornøyd. Takk for rapport. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.