Bjarne R Startet 6.Juni.2005 Del på Facebook Startet 6.Juni.2005 Hei! Har en yanmar 4lh-hte (140hk) Båt er Nord-west 740.Hvor store lufteventiler trenger motoren for gå optimalt?Festus Sitér dette innlegget Link to post
celia Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Regner med at du tenker på mateluft til forbrenning. Det står mye på dette sted:www.yanmarhelp.com Sitér dette innlegget Link to post
740 c Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Hei Festus,ser du har en Yanmar LH 140 hk i Nord West`en.Hvor stor fart oppnår du med denne motoren,er du fornøyd med den?. Grunnen til jeg stiller spørsmål er at jeg vurderer å bytte motor i Masteren ,Yanmar LH er en høyst aktuell motor etter min vurdering. MVH 740 c Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Jeg har hørt, at man som tommelfingerregel, skal ha 3 kv. cm. pr. hk. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Bjarne R Svart 6.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Hei Festus,ser du har en Yanmar LH 140 hk i Nord West`en.Hvor stor fart oppnår du med denne motoren,er du fornøyd med den?. Grunnen til jeg stiller spørsmål er at jeg vurderer å bytte motor i Masteren ,Yanmar LH er en høyst aktuell motor etter min vurdering. MVH 740 c <{POST_SNAPBACK}> Hei!Jeg med marsj 14-15 knop,topp er 18,5 målt med gps.Er veldig fornøyd med motor.Dyre service deler , ganske rimelig i forbruk(ca13/15l pr time) festus Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 6.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Jeg har hørt, at man som tommelfingerregel, skal ha 3 kv. cm. pr. hk. <{POST_SNAPBACK}> Hei!Takker for svar. Tok kontakt med Yanmar norge og fikk det som du skriver.Det betyr 10stk 3"slanger eller 6 stk 4"slanger. Temp i motor rommet bør ikke overstige 2o¤ over ute temp.festus Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Er det noen som kan si noe om hvordan man får luften inn, jeg tenker da på hvis jeg ikke har plass til tilstrekkelig lufting på sidene vil da hekken være et alternativ for feste av flere inntak. Det jeg vel spør om er vil motoren selv suge inn luften her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Poseidon Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Hei! Takker for svar. Tok kontakt med Yanmar norge og fikk det som du skriver.Det betyr 10stk 3"slanger eller 6 stk 4"slanger. Temp i motor rommet bør ikke overstige 2o¤ over ute temp.festus <{POST_SNAPBACK}> Bare vær oppmerksom på at et antall kvadratcentimeter i en plate, en rist eller en skuteside vil være noe heeeeeelt annet enn det samme antall kvadratcentimeter som tverrsnitt i en slange som kanskje er noen meter lang. Når luft går gjennom en slange har du nemlig en ganske formidabel strømningsmotstand, og hvis slangen ligger i knekker, bøyer og bend da tilsvarer det en "ekvivalent lengde" som tilsier at du kanskje må doble tverrsnittet for å oppnå ønsket gjennomstrømning. Klarte jeg å få frem poenget?? Med andre ord: hvis luften går gjennom en slange, da kan du med fordel forsøke å øke tverrsnittet på slangen. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TwinCab Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Ja, Volvo har jo faktisk en brosjyre om luft til motoren der det er angitt nærmere hvor mange prosent du må/bør øke luftinntakstversnittet med for hvert bend på hver slange og tilsvarende med økende lengde på luftslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 7.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Bare vær oppmerksom på at et antall kvadratcentimeter i en plate, en rist eller en skuteside vil være noe heeeeeelt annet enn det samme antall kvadratcentimeter som tverrsnitt i en slange som kanskje er noen meter lang. Når luft går gjennom en slange har du nemlig en ganske formidabel strømningsmotstand, og hvis slangen ligger i knekker, bøyer og bend da tilsvarer det en "ekvivalent lengde" som tilsier at du kanskje må doble tverrsnittet for å oppnå ønsket gjennomstrømning. Klarte jeg å få frem poenget?? Med andre ord: hvis luften går gjennom en slange, da kan du med fordel forsøke å øke tverrsnittet på slangen. Lykke til! <{POST_SNAPBACK}> Jepp, og da det blir veldig trangt. Man bør vel ha en svanehals på slangene, for og ungå sjøsprøyt rett i motorromet festus Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Jepp, og da det blir veldig trangt. Man bør vel ha en svanehals på slangene, for og ungå sjøsprøyt rett i motorromet festus <{POST_SNAPBACK}> Kanskje kan du finne en fiks løsning hvor du får tatt inn luften fra et sted med minimal sjøsprut? Har du mulighet for å hente motorluft under dørken, eller rett og slett fra uterommet hvor man oppholder seg. Før i tiden brukte man "luftelyrer" som man kunne vri i forskjellige retninger etter hvordan det passet med fartsretning og vind. Bare som noen tanker . . . . . Men det viktigste er at motoren får nok luft, for en motor som "strupes" av luftmangel - den kan heller ikke gi ønsket effekt. (Wichmann ombord hos meg trenger 1 kubikkmeter pr sekund på fullt pådrag, derfår går jeg alltid med både maskinromsdør og skylight åpent.) Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.