Jump to content

Hvor mye luft, yanmar 4lh-hte


Bjarne R

Recommended Posts

Hei Festus,ser du har en Yanmar LH 140 hk i Nord West`en.Hvor stor fart oppnår du med denne motoren,er du fornøyd med den?.

Grunnen til jeg stiller spørsmål er at jeg vurderer å bytte motor i Masteren ,Yanmar LH er en høyst aktuell motor etter min vurdering.

 

 

MVH 740 c :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Festus,ser du har en Yanmar LH 140 hk i Nord West`en.Hvor stor fart oppnår du med denne motoren,er du fornøyd med den?.

Grunnen til jeg stiller spørsmål er at jeg vurderer å bytte motor i Masteren ,Yanmar LH er en høyst aktuell motor etter min vurdering.

MVH 740 c :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jeg med marsj 14-15 knop,topp er 18,5 målt med gps.Er veldig fornøyd med motor.Dyre service deler :nonod:, ganske rimelig i forbruk(ca13/15l pr time) festus

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om hvordan man får luften inn, jeg tenker da på hvis jeg ikke har plass til tilstrekkelig lufting på sidene vil da hekken være et alternativ for feste av flere inntak. Det jeg vel spør om er vil motoren selv suge inn luften her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for svar. Tok kontakt med Yanmar norge og fikk det som du skriver.Det betyr 10stk 3"slanger eller 6 stk 4"slanger. Temp i motor rommet bør ikke overstige 2o¤ over ute temp.festus

<{POST_SNAPBACK}>

Bare vær oppmerksom på at et antall kvadratcentimeter i en plate, en rist eller en skuteside vil være noe heeeeeelt annet enn det samme antall kvadratcentimeter som tverrsnitt i en slange som kanskje er noen meter lang. Når luft går gjennom en slange har du nemlig en ganske formidabel strømningsmotstand, og hvis slangen ligger i knekker, bøyer og bend da tilsvarer det en "ekvivalent lengde" som tilsier at du kanskje må doble tverrsnittet for å oppnå ønsket gjennomstrømning.

 

Klarte jeg å få frem poenget?? :wink: Med andre ord: hvis luften går gjennom en slange, da kan du med fordel forsøke å øke tverrsnittet på slangen.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bare vær oppmerksom på at et antall kvadratcentimeter i en plate, en rist eller en skuteside vil være noe heeeeeelt annet enn det samme antall kvadratcentimeter som tverrsnitt i en slange som kanskje er noen meter lang. Når luft går gjennom en slange har du nemlig en ganske formidabel strømningsmotstand, og hvis slangen ligger i knekker, bøyer og bend da tilsvarer det en "ekvivalent lengde" som tilsier at du kanskje må doble tverrsnittet for å oppnå ønsket gjennomstrømning.

 

Klarte jeg å få frem poenget?? :wink:  Med andre ord: hvis luften går gjennom en slange, da kan du med fordel forsøke å øke tverrsnittet på slangen.

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, og da det blir veldig trangt. Man bør vel ha en svanehals på slangene, for og ungå sjøsprøyt rett i motorromet :confused: festus
Link to post
Share on other sites

Jepp, og da det blir veldig trangt. Man bør vel ha en svanehals på slangene, for og ungå sjøsprøyt rett i motorromet  :confused: festus

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje kan du finne en fiks løsning hvor du får tatt inn luften fra et sted med minimal sjøsprut? Har du mulighet for å hente motorluft under dørken, eller rett og slett fra uterommet hvor man oppholder seg. Før i tiden brukte man "luftelyrer" som man kunne vri i forskjellige retninger etter hvordan det passet med fartsretning og vind. Bare som noen tanker . . . . .

 

Men det viktigste er at motoren får nok luft, for en motor som "strupes" av luftmangel - den kan heller ikke gi ønsket effekt. (Wichmann ombord hos meg trenger 1 kubikkmeter pr sekund på fullt pådrag, derfår går jeg alltid med både maskinromsdør og skylight åpent.)

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...