Vegardos Startet 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2016 Jeg tenkte å kjøpe meg ny båthenger. Kriterier er: -brems -båten er 16 fot ca 400-500 kg har sett på følgende hengere: http://www.bkhengeren.no/Produkt.aspx?Kategori=B%C3%A5thengere&Produkt=P+0818T Likte vippen, samt at lys og skilt er fastmontert og høyt montert. http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/boat-transport/8116b-1000-kg-_-8116-b,-1000 Brendrup er vel gode hengere? http://www.ghippe.no/Hippehengern/B%C3%A5thengere/BB18750.aspx denne var rimeligst http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=56611 Har varehenger fra Gaupen, og er fornøyd med den.. http://www.tysse.no/produkter/11/B%C3%A5thenger/6257H03/Bathenger_6257_1300Kg er det noen som vil dele sine erfaringer med disse hengerne? Hva skal man velge? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Jeg har hatt to syk hss-hengere og synes de var best når jeg kjøpte. Mange ruller og god vugge. Lysene vippes ut så du slipper å demontere hele lysrammen. http://tilhenger.hssmysen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=171 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vegardos Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 er det selvjusterende vugge på den? eller må man stille inn sidestøttene manuelt? vet du hvordan disse er i pris? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Ikke selvjusterende nei, men veldig fort gjort. Trenger ingen verktøy.. De ligger vel rundt midt på treet tror jeg. Husker at jeg likte den godt første gang, en 1200 så kjøpte en 1800 til nye båten;) fornøyd med den også. Kjørte tur retur Trondheim-Kristiansand i sommer.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Roger rabbit Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Ta en titt hos tilhengernor, de bygger hengerne selv, jeg har brukt brian james hengern de leverte før, preg av kvalitet og lettvinne løsninger på den hvertfall. http://www.tilhengernor.no/Produkter/Tilhenger/Baathenger/ Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Er veldig fornøyd med Tysse og selvjusterende vogger! på min er det luftfylte hjul som er veldig kjekt. Har også en opplagshenger fra tysse med selvjusterende vogger. den har smalere aksling og plasthjul. Kjøpte ny henger til sønnen, en Gaupen Henger. ser solid ut og god å kjøre med kun 8000, i forhold til å kjøpe en brukt til 6000, der man ikke vet tilstand av lager osv.. enkelte sarva hengere uten lys og rusta felger skulle jo folk ha 4-5000 for. Da tenker jeg det er lurere å kjøpe nytt. skal man ha henger for større båt må man nok rekne med å betale litt, men blir fort dyrt om man kjøper brukt en som ikke er vedlikeholdt også om man må skifte lagre, reparere lys osv.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Hvorfor vil du ha med brems? Finnes greie henger, med tilstrekkelig nyttelast til ditt bruk, uten brems. Rimeligere, og ikke minst mindre vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Ta en titt hos tilhengernor, de bygger hengerne selv, jeg har brukt brian james hengern de leverte før, preg av kvalitet og lettvinne løsninger på den hvertfall. http://www.tilhengernor.no/Produkter/Tilhenger/Baathenger/ Det var dårlig med bilder på den hjemmesiden, eller der det jeg som må pusse brillene? Er veldig fornøyd med Tysse og selvjusterende vogger! på min er det luftfylte hjul som er veldig kjekt. Har også en opplagshenger fra tysse med selvjusterende vogger. den har smalere aksling og plasthjul. Kjøpte ny henger til sønnen, en Gaupen Henger. ser solid ut og god å kjøre med kun 8000, i forhold til å kjøpe en brukt til 6000, der man ikke vet tilstand av lager osv.. enkelte sarva hengere uten lys og rusta felger skulle jo folk ha 4-5000 for. Da tenker jeg det er lurere å kjøpe nytt. skal man ha henger for større båt må man nok rekne med å betale litt, men blir fort dyrt om man kjøper brukt en som ikke er vedlikeholdt også om man må skifte lagre, reparere lys osv.. Må kanskje dra å se på en tyssehenger da:) Hvorfor vil du ha med brems? Finnes greie henger, med tilstrekkelig nyttelast til ditt bruk, uten brems. Rimeligere, og ikke minst mindre vedlikehold. Jeg har båten på hengeren hele året, og varierer på hvor jeg setter ut båten. Nærmeste utsett er 500 meter fra huset, skal jeg f.eks dorge etter laks må jeg kjøre 4-5 mil. Skal jeg ha med båten til feriehuset er det 30 mil.. da er det kjedelig å puttre i 60 km/t.. Hvor mye vedlikehold er det egentlig på en henger med brems? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) Angående vedlikehold på bremser. Bremser på båthenger er utsatt. Kommer det saltvann i bremser, eller bremse-vire, Så blir det problem. Saltvann, enten fra bølger eller saltvann som renner fra båten. Må selfølgelig spyles godt etter bruk. Stor fordel hvis den kan stå inne. Levetid på bremsesystem varierer, men varer ikke evig... Har erfaring med Tysse båt-henger. Var en med maks vekt 13000 kg. Selvjusterende vugge. Lett å bruke. God og kjøre med. Spylte så godt jeg kunne etter bruk. Rustne bremse-vire etter 8 år. Resultat at bremsene hang på. Har nå en vare-henger, Tysse maks vekt 750 kg. Som er heilt super. Fin å kjøre med. Ingen vedlikehold. Men skjønner ditt argument med fartsgrense. Redigert 9.Juni.2016 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 I tillegg til enkel justering av sidestøtter ville jeg lagt vekt på at skilt og lys ikke må demonteres ved sjøsetting. Har hatt god erfaring med HSS tidligere. Brendrup-hengeren jeg har nå er upraktisk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) I tillegg til enkel justering av sidestøtter ville jeg lagt vekt på at skilt og lys ikke må demonteres ved sjøsetting. Har hatt god erfaring med HSS tidligere. Brendrup-hengeren jeg har nå er upraktisk. Både Gaupenhengeren og Tysse hengeren jeg har tar det 10 sekund å ta av lys/skiltbom. Jeg skal ikke ha annet enn selvjusterende vogger om det blir trailbar båt neste gang! Meget praktisk om det er litt V-bunn. Og med luftfylte hjul ligger den meget stabilt Redigert 9.Juni.2016 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
gmortens Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Kjøpte selv en Tiki-henger uten brems med nyttelast på 587kg, totalvekt 750, fra nts, http://www.norsktilhengersenter.no/baathengere_tiki.html. Ift Brendrerup og Gaupen-hengere jeg har hatt før er det helt fantastisk å slippe demontering av skilt- og lysplate! Forøvrig var Brenderup-hengeren meget god! Og Gaupen slapp i fisken... Trodde jeg skulle kjøpe med brems for å kunne kjøre 80km/t, men vurderte vedlikeholdsbehov og pris (ca +5´) opp mot antall ganger jeg kjører på motorvei. Da ble valget enkelt: uten brems. Tredal er også et godt alternativ. De har Spirax og ikke torsjon. Trolig mye bedre å kjøre, men høyere vedlikeholdsbehov. Var innom Oslo Marine Service i går i et annet ærend, der hadde de tilbud på en BK-henger. Husker ikke pris, men verdt å sjekke ut? Sitér dette innlegget Link to post
liverudskippern Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Jeg hadde to BK-hengere og en HSS-henger da jeg holdt på med fisking/trolling. Alle 3 var konstruert sånn at man ikke måtte ta av lysbøylen ved utsett/opptak. Dette var noe jeg satt stor pris på. Det er vannvittig kjedelig at man i farta med pakking og nedrigging finner ut at lysbøylen ligger igjen på slippen...gjerne da man har kommet hjem etter å ha kjørt mange mil sent en søndag ettermiddag. Bruker man hengern kun som opplagshenger om vintern, så spiller det selvsagt liten rolle om man bruker den ekstra tiden på å demontere og montere. Forøvrig var jeg meget fornøyd, både med BK og HSS. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Har en Brenderup henger med bremser og den kjøpte jeg i 2007. Enda ikke noe problem eller en krone i utgift til vedlikehold så her dreier det seg om enkle regler; ikke saltvann, spyl med ferskvann og ikke lån den bort! At man ikke kjører hengeren ut i sjøen er en selvfølge. Lysene må tas av, tar vel sikkert ti sekunder hver gang, men så dårlig tid har jeg heller ikke. Bremser, ja selvfølgelig, ikke minst av hensyn til fartsgrensene. Til en båt på 4-500 kg tror jeg alle båthengere som selges her til lands vil gjøre jobben helt greit selv om jeg selv kun har erfaring over tid med fem merker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Team Colibri Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) BK-hengeren har jeg hatt selv i flere år, men da uten brems (750). Den er kanskje den hengeren jeg har vært mest fornøyd med av alle de jeg har hatt. Flott å kunne stå på skjermene, fint å slippe å ta av/ på lys og skilt. Bra kvalitet på det elektriske, på de 6-7 årene jeg hadde den var alt som måtte til å skifte noen pærer. Bare i 2011 kjørte jeg ca 5000 km med den hengeren. Brenderup-hengeren du linker til har jeg brukt et par ganger ifm andres båter. Virker som en bra henger, men pes med lysene og det er en skikkelig nedtur å ikke kunne stå på skjermene når et halvt tonn eller så med fiskeutstyr skal ut og inn av båten. Hippe har jeg aldri vært borti, ser vinglete ut men behøver ikke å være det? Gaupen og Tysse har jeg ingen erfaring med i denne klassen. HSS har jeg nå, riktignok en litt større henger (1350). Jeg skal ALDRI kjøpe noe fra HSS igjen. Makan til elendighet har jeg ikke vært borti siden jeg tittet på hjullageret i en Buster uten brems etter at hjulet hadde ramlet av. :D Alt det elektriske måtte skiftes etter 6 år på min HSS, på en henger som ikke bades og har tilbrakt mesteparten av sitt liv under tak. Samtidig er vippen feilkonstruert, så den ene rullen låses av vippen hvis båten kommer mer enn et par-tre milimeter skjevt på hengeren. Redigert 9.Juni.2016 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
pacuare Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Har erfaring med Tysse båt-henger. Var en med maks vekt 13000 kg. Seriøst stor henger. Med så liten båt er pris viktigst, samme med bare kort kjøring. Men med 60 mils turer ville jeg sett på fjæring og stivhet i ramma. En god henger er veldig mye bedre å kjøre med. Nåværende henger er billig (HSS tror jeg), forrige kjørte vi over 20 000 km med, betalte 50000 kr i Italia, billigste tilsvarende i Norge hadde kostet under 20 000. Var klart verd merprisen. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Jeg har BK hengeren du linker til øverst. Er fornøyd med den, men har heller ingen andre refferanser. Var litt skeptisk til at hjulene stod helt bak. Hjulene må i vannet, men opp til felgen holder. Har opplevd en slakk rampe der hekken på båten gikk nedi, på denne rampen kjører jeg lenger uti med hjulene. Bremsene skal være vanntette, men har kun hatt den ett år, så vanskelig å si noe om holdbarhet eller ev rust. Så langt hatt 30-40 opptak/utsett, ingen problemer enda. Skjermer du kan stå på er et must.. Skilt og lys som ikke må demonteres er også veldig greit.. Båten min stikker ut 70-80 cm bak. Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Har styrt med nok hengere oppigjennom & kan trygt anbefale Tysse! Flott Norsk kvalitet. BK fra Fredrikstad ser eg stadig men blir liksom ikkje ståande ved disse............... Etter å ha reparert (for andre) div Brenderup SKAL disse ALDRIG i mitt eige Dette er virkelig Har sett litt på andre som Tiki, div polske osv. Synes det er greit med kvalitet & ender på Tysse. Reservedelstilgangen er komplett upåklagelig VISS behovet er der. At enkelte meiner å måtte skifte bremser osv etter 8-10 år anser eg som uproblematisk såsant bruk & vedlikehold står i samsvar Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Tysseforhandleren her i byen syntes jeg er overlegne og arrogante, så Tysse tror jeg ikke det blir. Men kom over Respohengeren som heter R1000P, den var heller ikke dum. Men ang BK hengeren: fungerer selvjusterende vugge like bra i praksis som i teorien? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Regner med du har oppfattet at respo er det samme som hss;)? En ting du kan være oppmerksom på er om du har veldig bred båt. Da kan det hende at vippefunksjonen på lyktene kommer i konflikt med båtskroget. Det gjorde de nemlig på selgeren av min båt sin henger. Jeg hadde helt lik, bare i bred utgave og da gikk det fint;) Sansynligvis går det helt fint.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vegardos Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 nei, det har jeg ikke oppfattet så det var fint at du sa :) Er disse vippefunksjonene lika bra som selgerne skal ha det til? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Jeg synes det. Båten ligger nesten flatt bakover så du trenger ikke så mye dybde for å sette ut og ta opp. Jeg har bare prøvd disse selv, men ser jo at andre kjører veldig mye lengre uti enn det jeg ofte gjør.. nå er sikkert disse vuggene bra på de fleste merkene. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vegardos Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 men er selvjusterende vugge å foretrekke fremfor faste sidestøtter? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Helt avhengig av om du bytter båt ofte. Justeringen er jo noe du gjør en gang til båten. Deretter er det unnagjort. Selvjusterende er veldig greit hvis du f.eks har to båter du bruker og bytter litt på, da slipper du justeringen fra gang til gang. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
-morten- Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Synes det blir stabilere opptak med selvjusterende vogger, ihvertfall med min båt som er skarp i forskipet og bred akter og ganske dyp V-bunn. På en båt med flatere skrog har det ansje ikke så mye å si Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.