Kapteinhansen Startet 9.Juni.2016 Del på Facebook Startet 9.Juni.2016 Jeg fikk flonka ny båt levert fra forhandler forrige uke. Etter noen turer var jeg meget uheldig når jeg skulle fra kai. Skulle ut fra en høy vertikal brygge og nederste del var av betong. Skulle i etterpåklokskapens navn kanskje bakket ut for å ungå dette, men det ble med en turn skrått ut. Da kom jeg selvfølgelig så smått borti kaia. Det ble en liten vertikal rift på ca. 2 cm i lengde og max. 1 cm bred. Dette irriterer meg fortsatt og er egentlig veldig oppgitt. Det var så vidt drift fremover og fikk smertelig erfare hvor skjør en båt i glassfiber er. Riften gikk igjennom gelcoat og du ser den grønne nyansen i glassfiberet. Ønsker at alt skal være perfekt og ikke skremme meg fra et langt båtliv fremover. Jeg tar gjerne imot tips på manøvrering til og fra land, longside og spesielt på høye brygger hvor du har betong nederst. Men, hovedspørsmålet forblir hvor mye dere vil anta at dette vil koste? De hadde ikke tid før etter sommeren og da må jo båten opp. Verkstedet sa de kan få dette helt usynlig og jeg ønsker ikke å sette igang noe jobb på dette selv. Mange takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Dette vil ikke koste deg all verden og i og med at båten er ny og ikke falmet vil resultatet bli bra. Det går et par-tre timer til pussing og sliping og noen kroner i gelcoat-sparkel og diverse. Ikke lett å tippe prisen men 2-4000? (3 timer arbeid og litt materiale). Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Fikk reparert en litt større skade på en strøken båt jeg hadde og reparasjonen ble enda mer strøken enn fra fabrikk :) Det er irriterende men blir helt fint igjen :) Det var et seriøst firma som gjorde jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Skriv gjerne litt om hvilken båt du har, motorinnstallasjon etc. Legg gjerne ut bilde av skaden, vi liker slikt. Skader kommer det flere av over tid og jeg skjønner godt at det her er skikkelig bittert. Slik er det jo med ny bil også. Om skroget er hvitt på farge, så kan du jo alltids legge over en bit hvit folie, dersom du må vente til høsten. En kliss ny båt er selvfølgelig ikke det gøyeste å fikse en slik skade på selv. Men det er jo en utmerket måte å lære seg slikt arbeid på, først som sist. Men pengene du ellers kommer til å bruke på verkstedfix, kommer du langt med på å kjøpe det du trenger av maskin mm. Kanskje en nabo har en jolle i hagen som skylle fått fiksa noen riper etc? Fin øvelse det, før du går løs på din egen. Når det gjelder havnemanøver, så ligger det en del gode tråder i forumet om dette. På YouTube er det flust av filmer. Igjen, hvilken båt har du? Er fenderene dine store nok? På seilbåter på 30 fot og oppover, har man ofte med seg en planke på 2-3 meter som man legger ut mellom fendere og ukurrante brygger, pælekai etc. Uansett, det er nødvendig å lære seg sin egen båts egenskaper. Min hovedregel er å bruke så lite motorkraft som mulig. Utnytt siget i båten og ta seg tid. Mye bruk av motorkraft en vei, fører ofte med seg påfølgende stor motorkraft motsatt vei. Når jeg er ute med 31fots motorbåt, og skal ut og inn fra brygga, har jeg ofte bare giret innkoblet i et knapt sekund i gangen. Kombineres dette med fult rattutslag, så blir det mest sideveis forflytning av hekken, uten at bauen følger, eller at båten begynner å flytte seg fremover eller bakover. -og det er jo ofte sideveis bevegelse man vil ha, før man retter opp og går rett ut. Igjen, utnytt siget i båten, se på vindretningene, eget flagg, vimpler på land ets. Står vinden rett inn mot brygga, og du skal ut, så er det alltids noe dritt, særlig når du er alene. Dette kan man ordne med spring. Om noen vil søke opp og vekke til live noen gode tråder, så er det jo rette tiden for det. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinhansen Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Mange takk for gode svar :). Der røyk en god del av feriepengene :(. Det er hel utrolig hvor lite som skal til før tusenlappene flyr ut :( Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Et tips er å bruke spring og kulefender når du skal ut fra longsideplass. Alternativ 1: Spring fra akter, siden mot kai og framover, bakk og du vil legge press på fender akter og vinkle båten ut. Da er det enkelt å gå fremover. Alternativ 2: Spring fra akter, siden bort fra kai, og (langt) bakover. Bruk motorkraft fremover. Båten vil både bevege seg ut fra kai og vinkles ut fra kai. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Dette burde ikke gjøre noe store innhogg i feriepengenne, hvor stor skade prater vi egentlig om? Jeg pleier å fakturer mellom 3 og 6000 kr for gelcoatskader. Det er gjerne kjøring og fremskaffing av gelcoat som tar mest tid med småskader, men også tørketiden gjør at det ofte er nødvendig å kjøre flere turer med mindre man har båten inne på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Min erfaring med faglærte håndverkere er at det lett ender med dype innhogg i budsjettet for den minste ting. Kaftein ØL bekrefter langt på vei dette, ting tar tid når en setter arbeidet bort. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Mange takk for gode svar :). Der røyk en god del av feriepengene :(. Det er hel utrolig hvor lite som skal til før tusenlappene flyr ut :( Jeg ser du ikke ønsker å fikse dette selv, men det er jo "helt klart" det "eneste fornuftige", da vil vi snakke hundrelapper og ikke tusenlapper. Det er bare å innse at riper hører med til båtlivet, og skal du betale for fiksing hver gang kommer det til å bli dyrt, er jeg redd. Så lenge du har kjøpt gelcoatsparkel med riktig fargekode (som forhandleren av båten bør kunne hoste opp), vil du også klare å få fiksa dette med profft resultat. Det er mange tråder her med beskrivelse av fremgangsmåten. Skjønner dog at du ikke ønsker å gyve løs på egen ny båt første gang du skal gjøre dette, men etter en 3-4 "incidents" til (og, yes, de vil komme ...) vil du bli lei av å punge ut, så du kan egentlig like godt bite i det sure eplet med en gang. Kanskje du har mulighet til å prøve deg på en gammel båt først, så du kan forsikre deg om at resultatet blir bra? Evt. bare gyve løs, dette er jo tilgivende saker, så om det ikke blir topp første gang, kan du slipe litt ned og prøve igjen, evt. levere den inn dersom det viser seg helt umulig å få det så tipptopp som du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 En gelcoatskade kan være svært arbeidskrevende å reparere og timene flyr fort avgårde. Der skal legges i, slipes, legges i slipes igjen, kanskje utallige ganger før resultatet blir bra. Sliping i alle kornlag fra 240 opp til 2-3 000 er heller ikke gratis om du skal kjøpe inn utstyr. Rubbing, polering voksing, voksing og voksing tar også tid. Om du kan få dette reparert til perfekt resultat for 3-4 tkr så er det faktisk en helt grei pris. Husk at en perferkt reparasjon ikke skal vises i det hele tatt. Den skal være umulig å finne i ettertid, forutenom ved utmåling. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Det er snakk om en rift på 1X2 cm. her, det er gjort på 5-6 timer. Ingen grunn til å ha spesial/slipeverktøy. Kjøp inn Aceton, gelcoatsparkel i riktig farge (husk herder hvis det må kjøpes ekstra, f.eks. på biltemas gelcoat putty og sjekk at den kan herde i luft), vannslipepapir fra 240 til 2000, rubbing + maskeringstape, slipekloss og sparkelkniv om du ikke har. Begynn med å fjerne at som er løst, vaske med aceton, slipe kantene inne i såret med 240, støvsuge, tørke med microfiberfille og ny omgang aceton. Nå kan du blande gelcoatsparkel med hedrer, prøv å blande effektivt uten å røre inn masse luftbobler. Maskere rundt såret og sparke over hullet med så lite "ekstra" som stikker ut som mulig - dette er ikke som malingssparkel å pusse på. Dette bruker du kanskje til sammen 1 time på, og nå må du bare vente til gelcoatsparkelen tørker. Det kan være lurt å vente et par dager. Så skal det slipes, begynn med 240 til du har fornøyd med formen. Som regel blir det noen bobler, og da må du fylle de på samme måte som riften. Når alt er fylt kan du slipe og etterhvert over på stadig finere korning. avsluttes med rubbing. Det er ikke vanskelig å få et resultat som er nesten profesjonelt. Det vanskelige er ikke å få fin overflate, det er å få riktig fargenyanse på sparkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.