Jump to content

Fyrlykt som indikere urent farvann på land, hvorfor?

TB22

Recommended Posts

Eks. denne. Kobbaleia fyr. http://kart.gulesider.no/m/fuDv7

Når du kommer fra sør vil den vise grønt om du legger deg for langt mot vest, men hvorfor fortsetter den å vise grønt når land er passert og det ikke er urent farvann mellom deg og fyr?
Tenker da på den grønne sonen som ikke vil kunne være synlig for andre en de som har passert dette punktet http://kart.gulesider.no/m/Hf1iJ

Tungt skrevet men satser på folk skjønner hva jeg mener

Den blanke sektoren angir at du er i en led som er farbar, rød viser at du er på utsiden av denne, grønn viser det samme. Fargeforskjellen er for å indikere hvilken side av den blanke farbare sektoren du er havnet på.

Å ha en blank sektor som bare leder til land uten at det er en havn eller noe der, har ingen hensikt.

Skjønner ikkje helt problemstillingen din, mitt første inntrykk er at du ikkje er helt stødig på navigasjon. Når enn navigerer er det viktig å navigere etter rett lykt(er), og det trenger ikkje å vær den nærmeste lykten. For å forstå kva lykt og hvilken sektor enn til en kvar tid skal navigere etter, så er en heilt nødt til å ha kart over området. Du må også huske å navigere etter fyrlyktene bak deg.

Redigert av bellen (see edit history)

Skjønner ikkje helt problemstillingen din, mitt første inntrykk er at du ikkje er helt stødig på navigasjon. Når enn navigerer er det viktig å navigere etter rett lykt(er), og det trenger ikkje å vær den nærmeste lykten. For å forstå kva lykt og hvilken sektor enn til en kvar tid skal navigere etter, så er en heilt nødt til å ha kart over området. Du må også huske å navigere etter fyrlyktene bak deg.

Hehe ja, går ganske klinkende klart frem at jeg ikke har 100% kontroll på merkene, derav spm om de. 

Men nå var det ikke selve navigeringen jeg lurte på, men mer utdypende forklaring på fargen. Men hvis Indy forstod meg og jeg forstår han så har jeg fått svar.  :giggle:

Hehe ja, går ganske klinkende klart frem at jeg ikke har 100% kontroll på merkene, derav spm om de.

Men nå var det ikke selve navigeringen jeg lurte på, men mer utdypende forklaring på fargen. Men hvis Indy forstod meg og jeg forstår han så har jeg fått svar. :giggle:

Ja, men det er bare enda eit bevis for at du ikkje behersker fyrlyktene. Det er som sagt ingen automatikk at kvit sektor er trygg å gå i. Igjen, det er det kartene du må sjå i for å vite om det er trygt å seile i aktuell sektor. Redigert av bellen (see edit history)

Ja, men det er bare enda eit bevis for at du ikkje behersker fyrlyktene. Det er som sagt ingen automatikk at kvit sektor er trygg å gå i. Igjen, det er det kartene du må sjå i for å vite om det er trygt å seile i aktuell sektor.

Disse bevisene,hva skal du med de?, burde jeg evt skaffe advokat, i fare for å bli stilt i retten pga manglende kunnskap om fyrlykter. 

Kan ikke se hva dette har med saken å gjøre. Er det ikke meningen man stiller spm om det man lurer på ? 

Mulig eg blingser med at hvit er rent farvann og dermed konkluderer med at grønn/rød er urent..

Uansett, har jo ikke passer fyrlykten ved punkt 1, hvor ikke da endre fargen til hvit igjen når jeg har passert punkt 1 og kommer fra sør?

endre farge igjen? hvordan skulle det evt gjøres i praksis?

endre farge igjen? hvordan skulle det evt gjøres i praksis?

TS mener at fyret burde ha en hvit sektor i vestlig retning, fordi det er trygt farvann om man går langs land fra sør og går langs land nordover. Denne hvite sektoren ville da gått rett mot land om man seilte bort fra fyret. Jeg tror misforståelsen beror på at TS bare tenker framover, retning fra båten og mot lykt, og ikke tar i betraktning at man kan benytte lyssektorer for å navigere bort fra et fyr.

Redigert av H80 (see edit history)
Svart (redigert)

og ikke tar i betraktning at man kan benytte lyssektorer for å navigere bort fra et fyr.

http://kart.gulesider.no/m/IsZm9

På denne lykten er den hvit mot land, Klarer ikke se at det spiller noen rolle om den er hvit eller grønn i dette tilfelle på kobbaleia.

Hvorfor skulle den være hvit mot vest? Den ville bare pekt mot land uansett. Hvit sektor leder deg i de fleste tilfeller til hvit sektor på en annen lykt, eller inn til en havn.

Spør egentlig om det går an? ikke hvorfor :)

Redigert av TB22 (see edit history)

Ja, var akkurat det Indy også sa. Og akkurat det jeg lurte på.

Men for å kverulerer litt videre på denne. Kunne deler av den grønne sektoren vært hvit på denne fyrlykten?

Det ville isåfall gitt lite mening da ledens retning i dette tilfellet er nord/sør. Men hadde f eks avstanden til lykten og land på motsatt side vært 5-10 nm og farvannet identisk ellers kunne man gjerne opplevd at lyktens farge var hvit istedenfor grønn. Men igjen, omgivelsene rundt vil ha betydning. Redigert av Christian V (see edit history)
Svart (redigert)

Det ville isåfall gitt lite mening da ledens retning i dette tilfellet er nord/sør. Men hadde f eks avstanden til lykten og land på motsatt side vært 5-10 nm og farvannet identisk ellers kunne man gjerne opplevd at lyktens farge var hvit istedenfor grønn. Men igjen, omgivelsene rundt vil ha betydning.

ja, vi er da tilbake til opprinnelig svar, lite hensiktsmessig men mulig. Derfor mitt spørsmål innledningsvis, om det lå mer bak det grønne lyset her eller om det bare var for beleilighetens skyld

Og i fare for å terge på meg en og annen ulk, så kunne vel lykten brukes litt mer lokalt som å indikere rent farvann i dette området. Satt litt på spissen så lyser den nå grønt over urent vann når egentlig ikke er det... 

Redigert av TB22 (see edit history)

Skulle du hatt en hvit sektor inne i den grønne sektoren, så blir det fuckup med fargene.

Da blir det ikke like lett å vite hvilken hvit sektor man befinner seg i.

Samt, om du går fra sør i hvit sektor, så over i grønn i vestlig retning, og deretter i en hvit sektor igjen( den hypotetiske) så måtte det vært rød sektor før det ble hvit i nord , og da måtte den neste være grønn...

- tror jeg...

Det er et gjennomtenkt system, og jo færre fargeendringer, jo bedre. Tror nok ikke man kliner inn noen sektorer for morro skyld.

Ser også at om du er på vei sørover og befinner deg i en tenkt hvit sektor, vest av aktuelt fyr, så kan man bli i tvil om hvilken hvite sektor man befinner seg i, når man samtidig ser hvit sektor fra Raunaskjærane i sør.

Jeg er nå sikker på at det ikke kunne vært en hvit sektor inni den grønne.

Husk det er når du passerer fra en sektor til en annen, man kan ha en viss peiling på hvor man befinner seg.

Ligger du å kjører S-svinger fra hvit til grønn og grønn til hvit og tilbake, så vet du eksakt hvilen kurs du holder og at du befinner deg en plass langs skillet mellom sektorene. Ligger du i den hvite sektoren hele tiden, så vet du kun at du befinner deg en eller annen plass i den hvite sektoren.

Jeg oppfatter det slik at det er skillene mellom sektorene som er viktige å følge med på, ikke nødvendigvis å være i en sektor.

Men jeg kan ta helt feil...

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...