TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) EN led er en "kanal" du følger, så forenklet sett har du enten fyret du følger rett i baugen eller rett akter. Du følger så leden fra fyr til fyr. Fyrlykten som vises på kartet markerer en led før og etter fyret med hvit sektor, men du må selvsagt passere vest for fyret et sted mellem de to sektorene. Siden det naturlig nok er grønt på vestsiden av leden både nord og sør for selve fyret er det ingen grunn til noe annet i hele denne sektoren, og da f.eks skulle ha en ekstra sektor med hvit lys der vil bare virke forvirrende. I sleve lysstrålen er det selvsagt umulig å skifte fra en farge til en annen selv om man er nærmere fyret. Det er derfor f.eks. umulig å la grønn sektor rett vest for hvit "skifte" til hvit etter at man har passert neset. Hvis man ser bort fra et lite området mot sør og nord, så er det grønn feltet egentlig feil, hvis man ser det lokalt sett. Da grønn eller rød indikerer at du er på vei i urent farvann. Men lokalt sett i dette tilfelle så er man jo ikke det. Er et fjell (341moh) vest for Kobbaleia, så det er ingen andre som kan se dette fyrhuset og evt gjøre nytte av denne sektoren annet en de som ferdes i sundet mellom liaskjeret og Kobbaleia. Kan dere forstå da at jeg lurer på hvorfor den viser grønt, som det jeg tolker som urent farvann mellom meg og fyrlykten eller i den retning jeg fortsetter? Og ja, jeg har fått meg måten å navigere etter lys mellom fyr som tidligere nevnt. Redigert 10.Juni.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Kallethekid Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Det er ikke slik at grønn eller rød nødvendigvis indikerer at du seiler i urent farvann. Det kommer an på hvor lyset befinner seg i forhold til din posisjon og retning. Tenk på det som en grønn stake. Redigert 10.Juni.2016 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Disse bevisene,hva skal du med de?, burde jeg evt skaffe advokat, i fare for å bli stilt i retten pga manglende kunnskap om fyrlykter. Kan ikke se hva dette har med saken å gjøre. Er det ikke meningen man stiller spm om det man lurer på ? Fatter fortsatt ikke hvorfor min evne til å navigere har noe med dette å gjøre da ikke en eneste har klart å gi en god grunn hvorfor ikke deler av grønn sektor kunne ha vært hvit mot vest på Kobbaleia fyr. Hehe, takk Lars. god gammel den video som fortsatt får meg til å smile :) Det finnes de som mener du er komplett inn-kompetent til å padle rundt i prammen din i urbane strøk med mindre du har avlagt full kystskipper. Ikke noe å bry seg om, den nysgjerrige klarer seg som regel vel så bra som den sertifiserte ute i den virkelige verden Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Det er ikke slik at grønn eller rød nødvendigvis indikerer at du seiler i urent farvann. Det kommer an på hvor lyset befinner seg i forhold til din posisjon og retning. Tenk på det som en grønn stake. Ja, er fullt klar over det. Grønt/rød lyser over urent farvann et eller annet sted i den sektoren innenfor et visst området og man må bruke flere holde punkt og kart og plassere seg rett på sjøen. Men ser av svarene at spm mitt ikke er blitt fanget opp. Nei,, tror eg tar helg nå. Få finne frem kajakken og padle meg beint opp på et skjær. Redigert 10.Juni.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Johannes Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Kan dere forstå da at jeg lurer på hvorfor den viser grønt, som det jeg tolker som urent farvann mellom meg og fyrlykten eller i den retning jeg fortsetter? Rød og grønn sektor, er der ofte, for å fortelle deg om har kommet for langt til styrbord eller babord når du går mot lykta i hvit sektor. Du må forlate din forestilling om rød og grønn sektor indikerer urent farvann, du tar feil. Lykta du viser til kunne naturligvis hatt en hvit sektor mot vest, men det har ingen hensikt. Alle sektorer, uansett farge, ender i urent farvann.... Uansett hvilken vei du går... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 He he, morsom tråd. Ikke bare trådstarter som roter med dette. Kursleder på navigasjonsdelen opp til "dekksoffiser kl 5" hvor jeg brukte noen tusen endel år tilbake, påsto hardnakket at hvit sektor alltid var over rent farvann. En passasjer jeg ga ett lynkurs i lykteseilas sto forundret, og var meget imponert. Han syntes dessuten lyktene var svært følsomme, og lurte på hvor stor båt man måtte ha for at lyktene skulle "slå inn"..... Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Lykta du viser til kunne naturligvis hatt en hvit sektor mot vest, men det har ingen hensikt. Akkurat, dette var det opprinnelige svaret eg var på jakt etter med tråden og fikk svar på av Indy. På side 2 eller 3 ble det stilt et nytt spørsmål som så og si alle ikke har fått med seg. Og det var rent hypotetisk om det ville få noen konsekvenser om deler av den grønne sektoren ble hvit? Etter det haglet det inn at jeg burde kjøre x antall nm på natten for å skjønne noe som ingen til nå har kunne forklare eller gjengi. Og etter x antall innlegg hevder fremdeles at jeg må ut å kjøre om natten for å skjønne noe ingen klarer å forklare til meg.... ufattelig frustrende! Vennligst lest dere opp i tråd og følg med i timen Om det er rent, grumsete, kølsvart eller smikk fullt av minebomber i rødt, grønt, hvit eller rosa sektor er revnende likegyldig. Prinsippet er det samme og gjelder alle fyr og er ikke det jeg er på jakt etter. Redigert 10.Juni.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Jaja... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Her var det mye tull og ukvalfisert synsing. For å ta fyret det vises til i første post, så MÅ grønn sektor være sammenhengende. Du kommer mot fyret i hvit sektor, ser at du nærmer deg fyret, tar en sving rundt og utenom fyret mens du følger med sektorfarge. Når den igjen skifter til hvit svinger du inn i denne sektoren og seiler videre med hvit sektor bak. Hvis du legger en hvit sektor i det grønne området og følger den bakfra så går du rett i fjellveggen! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Takk Regina! Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Eg er veldig spent på hvorfor trådstarter meiner at det kunne vært kvit sektor i mellom grønn sektor. Kva positiv fordel i din navigasjon ville du fått med dette? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Her var det mye tull og ukvalfisert synsing. For å ta fyret det vises til i første post, så MÅ grønn sektor være sammenhengende. Du kommer mot fyret i hvit sektor, ser at du nærmer deg fyret, tar en sving rundt og utenom fyret mens du følger med sektorfarge. Når den igjen skifter til hvit svinger du inn i denne sektoren og seiler videre med hvit sektor bak. Hvis du legger en hvit sektor i det grønne området og følger den bakfra så går du rett i fjellveggen! Ser du har tatt deg frihet til å modifisere fyret mitt . Hele grønn sektor blir ikke hvit, er fortsatt en god bred (alt er relativt og er du nærmt fyret er det rimelig smal sektor som skal krysses.) grønn sektor mot nord og sør, vest for eksisterende hvit sektor som er mot nord og sør. Eneste forskjellen her er at du må passe på at du krysser grønn sektor igjen når du har passer nord for fyret. Eg kan se at det blir litt mer å passe på men likevel fullt mulig, eller? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Eg er veldig spent på hvorfor trådstarter meiner at det kunne vært kvit sektor i mellom grønn sektor. Kva positiv fordel i din navigasjon ville du fått med dette? Hvis fyrlykten er ment å lyse hvit over rent farvann bør den da være hvit i det området jeg viser til. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Nå må du snart gi opp dette med rent og urent farvann. De forskjellige sektorene er der for at du kan vite hvor du er når du sammenligner dette med kartet ditt. Redigert 10.Juni.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Hvis fyrlykten er ment å lyse hvit over rent farvann bør den da være hvit i det området jeg viser til. Så med din mening, så bør alle fyrlykter kun ha kvit sektor? En eller annen gang så vil det uansett være rent farvann både i kvit, rød og grøn sektor på absolutt alle fyrlykter. Og som tidligere sagt, kvit sektor betyr ikkje at det er rent farvann. Denne tråden har du laget kun for å kverulere. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Så med din mening, så bør alle fyrlykter kun ha kvit sektor? Nei. Spm innledningsvis i denne tråden var et oppriktig spørsmål jeg lurte på. Nå må du snart gi opp dette med rent og urent farvann. De forskjellige sektorene er der for at du kan vite hvor du er når du sammenligner dette med kartet ditt. Misforstå meg rett, jeg er helt med på at lyktene skal hjelpe sikker færd på sjøen, men hvordan forholder du deg da til kystverkets beskrievlse av lyktene? http://www.kystverket.no/Maritim-infrastruktur/Fyr-og-merker-/Lykter/ Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Og hva i den linken er det du mener jeg bør merke meg som jeg ikke allerede vet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Christian V Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 *gjeeeeeeesp* begynner å bli kjedelig denne tråden nå... Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Og hva i den linken er det du mener jeg bør merke meg som jeg ikke allerede vet? sitat fra kystverket: Sektorer som har fargene rød eller grønn, lyser over urent farvann. Det kan forekomme grunner o.l. i de hvite sektorene, men vanligvis signaliserer de ”rent” farvann innenfor et avgrenset område. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
LALUNA II Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Sektorlys fra fyr, fyrlykter og lanterner Sektorlys fra fyr, fyrlykter og lanterner er blitt benyttet på norskekysten i over hundre år. Det benyttes tre farger for å skille sektorene fra hverandre, hvit, rød og grønn. Noen fyrlys har bare to farger fordi antall og størrelsen på sektorene gjør dette mest formålstjenelig. Sektorer som har fargene rød eller grønn, lyser over urent farvann. Det kan forekomme grunner o.l. i de hvite sektorene, men vanligvis signaliserer de ”rent” farvann innenfor et avgrenset område. Merk: Den sjøfarende må imidlertid alltid navigere etter tilhørende kart for å avgjøre om de kan seile i de farvannene som sektorene avgrenser. Vanligvis skal et sektorlys også sees i sammenheng med andre sektorlys og sjømerker. Så enkelt er det trenger vel ikke lage bok på spekulasjoner og fantasier de blir ikke endret uansett Redigert 10.Juni.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 sitat fra kystverket: Sektorer som har fargene rød eller grønn, lyser over urent farvann. Det kan forekomme grunner o.l. i de hvite sektorene, men vanligvis signaliserer de ”rent” farvann innenfor et avgrenset område. Og det som står der er selvfølgelig helt korrekt. Seiler du mot en lykt, er hvit sektor trygg til du omtrent smeller på lykten. Å seile mot rød/grønn sektor er ikke like sikkert. Men å passere en lykt med rødt/grønt på siden (som i det opprinnelige kartutsnittet) er noe helt annet og trygt dersom en samtidig følger nøye med på kartet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TB22 Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Og det som står der er selvfølgelig helt korrekt. Seiler du mot en lykt, er hvit sektor trygg til du omtrent smeller på lykten. Å seile mot rød/grønn sektor er ikke like sikkert. Men å passere en lykt med rødt/grønt på siden (som i det opprinnelige kartutsnittet) er noe helt annet og trygt dersom en samtidig følger nøye med på kartet. Ikke uenig. Men.. hvis du bærer med meg litt og ser bort fra rett/galt og alt du vet osv. Hvis du står på land eller i en båt rett vest for Kobbaleia og rett øst for Liaskjeret og ser det lyser grønt mot deg på Kobbaleia, hva sier grønn lys deg slik kystverket har beskrevet det? Jo, i sektor med grønt eller rød lyses det over urent farvann.. Men hvor er urent farvann her?? Bak deg mot vest? Mot sør og nord i grønne sektoren,dekker den over et større området enn nødvendig som skaper forvirring for de som ikke slår seg til ro med det åpenlyse. Eks fått banket inn i skallen at hvit lyser over rent og rødt/grønt er det ikke (brutalt forenklet) og at signaler her og der må sees i sammenheng med kart. Og jeg spørr da igjen for n`te gang. Kan dere da skjønne hvorfor jeg stiller spørsmålet? Og gi beng i å lire fra dere innlærte lekser, det er postet her opp og ned her i mente. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Og jeg spørr da igjen for n`te gang. Kan dere da skjønne hvorfor jeg stiller spørsmålet? Jeg kan ikke svare for andre, men jeg forstår ikke spørsmålet. Og om du synes det er å lire av seg det en kan, så gjentar jeg det igjen: Seil etter kart/logg og kompass og bruk fyrsektorene til å bekrefte hvor du til en hver tid befinner deg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tronds63 Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Ikke uenig. Men.. hvis du bærer med meg litt og ser bort fra rett/galt og alt du vet osv. Hvis du står på land eller i en båt rett vest for Kobbaleia og rett øst for Liaskjeret og ser det lyser grønt mot deg på Kobbaleia, hva sier grønn lys deg slik kystverket har beskrevet det? Jo, i sektor med grønt eller rød lyses det over urent farvann.. Men hvor er urent farvann her?? Bak deg mot vest? Mot sør og nord i grønne sektoren,dekker den over et større området enn nødvendig som skaper forvirring for de som ikke slår seg til ro med det åpenlyse. Eks fått banket inn i skallen at hvit lyser over rent og rødt/grønt er det ikke (brutalt forenklet) og at signaler her og der må sees i sammenheng med kart. Og jeg spørr da igjen for n`te gang. Kan dere da skjønne hvorfor jeg stiller spørsmålet? Og gi beng i å lire fra dere innlærte lekser, det er postet her opp og ned her i mente. Kan du ikke i stedet for å mase om dette, rett og slett akseptere at fyrlyktene er satt opp for å lede deg igjennom leia der de er satt opp. Skal du bevege deg på tvers av leia så kan du ikke bruke fyrlyktene, Da MÅ du bruke kart. Du insisterer på å bevege deg på tvers av leia i ditt spørsmål. Ergo er fargen på lykta uinteresant i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Takk tronds63, det er noe vi ikke må glemme! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.