Jump to content

Fyrlykt som indikere urent farvann på land, hvorfor?


TB22

Recommended Posts

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg forstår ikke spørsmålet. Og om du synes det er å lire av seg det en kan, så gjentar jeg det igjen: Seil etter kart/logg og kompass og bruk fyrsektorene til å bekrefte hvor du til en hver tid befinner deg.

Nå var det ikke et spørsmål om hvor man befinner seg, men hvorvidt kystverket sin beskrivelse av fyrlykten eller andre fyrlykter er riktig eller ei.

Link to post

Kan du ikke i stedet for å mase om dette, rett og slett akseptere at fyrlyktene er satt opp for å lede deg igjennom leia der de er satt opp. Skal du bevege deg på tvers av leia så kan du ikke bruke fyrlyktene, Da MÅ du bruke kart. Du insisterer på å bevege deg på tvers av leia i ditt spørsmål. Ergo er fargen på lykta uinteresant i ditt tilfelle.

Nei, min tråd og om vil debatter dette opp og ned så mye jeg vil inntil moderator synes det er nok, andre kan velge å ikke svare.

Denne tråden er ikke til for å rokke med det som alle kjenner men spm ble stilt og d synes jeg det fortjener et svar. Ikke et "sånn er det bare" uten noen videre forklaring

Link to post

Nå er vi mange som har prøvd å svare, men jeg tror ikke du er så interessert i svarene. Du kunne like gjerne spurt om det ikke går an å lage et lilla eller gult sektor. Systemet er vel utprøvd og fungerer godt. Hvis du synes det er dårlig eller uforståelig må jeg nesten gå tilbake til det kjedelige svaret; Ta et kurs eller bli med noen som vet hvordan systemet er oppbygd.

Link to post

Nå er vi mange som har prøvd å svare, men jeg tror ikke du er så interessert i svarene. Du kunne like gjerne spurt om det ikke går an å lage et lilla eller gult sektor. Systemet er vel utprøvd og fungerer godt. Hvis du synes det er dårlig eller uforståelig må jeg nesten gå tilbake til det kjedelige svaret; Ta et kurs eller bli med noen som vet hvordan systemet er oppbygd.

Jo, for all del: Men synes ikke svarene har vært på tema jeg har prøvd få svar på. De fleste svarer det det gemene hop ønsker å høre, andre helt ute av det blå og sist nevnte bastant. 

Vil mer eller mindre si ingen har et åpent sinn og å dvele med det som jeg stusser på. Vil tro flere tenker/ser det samme som meg men lar være å svare i fare for å dumme seg ut eller satt i bås.

Link to post

Kan det være at du ikke stiller spørsmålene slik at det er mulig å svare på de?

 

Eller er det rett og slett slik at du ikke godtar svarene som om det skulle være en spørrekonkurranse der du har bestemt  hva det rette svaret skal være?!&%¤#.

 

Nå har du fått så mye informasjon om fyrlykter at du bør være fornøyd selv om ingen klarte å svare på titusenkronerspørsmålet ditt.

 

Hvor lenge har du tenkt å mase på dette? Jeg er vanligvis en snill og grei kar, men nå får det være nok. Nå krabber jeg inn i akterkabinen i båten sammen med kone og skipshund for en god natt søvn.

 

Natti, natti . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Noen har kanskje skrevet det allerede, men altså: Lykta har en blank sektor nordover, og en blank sektor sørover. Når du nærmer deg lykta på kvelden/natta, følger du den blanke sektoren, og når du er passe nær, går du vestenom land i den grønne sektoren, så kommer du inn i blank sektor igjen og seiler videre med blankt akterut - til du finner neste lykt du må følge. Sektoren er grønn (antakelig) fordi leden er merket nordover, og du har da grønt på styrbord side om du går nordover i leden rundt neset som lykta står på.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Det har jeg ikke tenkt på, men stemmer det, er det jo smart. Ble litt nysgjerrig på det og får kikke på andre lykter og se om det er noe slikt system. Nå er jeg som sagt klar for å køye, har allerede pusset tannen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Noen har kanskje skrevet det allerede, men altså: Lykta har en blank sektor nordover, og en blank sektor sørover. Når du nærmer deg lykta på kvelden/natta, følger du den blanke sektoren, og når du er passe nær, går du vestenom land i den grønne sektoren, så kommer du inn i blank sektor igjen og seiler videre med blankt akterut - til du finner neste lykt du må følge. Sektoren er grønn (antakelig) fordi leden er merket nordover, og du har da grønt på styrbord side om du går nordover i leden rundt neset som lykta står på.

 

Dette blir nok ikke helt logisk. I så fall skulle tilsvarende dette også gjelde når man er på vei nordover mot Kobbeleia lykt, hvilket ikke er tilfelle.

 

Det er nok ingen sammenheng mellom fargene på sektorene og ledens hovedretning. 

Link to post

Dette minner meg om da jeg var 14-15 år og en kompis var med i Junior Jepardy.

 

De skulle frem til verdens største slange , og han svarte :

Hva er Boa Konstriktor ?

 

Jens Brun sa, beklager det er feil.

Min kamerat sa da "jo det er Boa Konstriktor".

Hoveddommer bryter inn, "beklager du er ute av konkurransen, det er ikke Boa Konstriktor",

 

Min kammerset utbryter " det er feil det er feil, det er Boa Konstriktor"

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Kan det være at du ikke stiller spørsmålene slik at det er mulig å svare på de?

 

Hehe ja, det var det første som slo meg,men etter 5 sider med att og fram hadde jeg håpet noen ville se hvor jeg vil hen

 

 

Eller er det rett og slett slik at du ikke godtar svarene som om det skulle være en spørrekonkurranse der du har bestemt  hva det rette svaret skal være?!&%¤#.

Men svarene er gode de, men kan ikke se at jeg har fått en forklaring på hvorfor det ikke går å ha deler av grønn sektor hvit mot vest. Det er der eg sliter med å gi meg.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post

Men svarene er gode de, men kan ikke se at jeg har fått en forklaring på hvorfor det ikke går å ha deler av grønn sektor hvit mot vest. Det er der eg sliter med å gi meg.

 

Todelt årsak. Det er mer kostnadskrevende å lage en fyrlykt med to ekstra sektorer dersom du uten videre kan la vær. Dessuten er det tilstrebet å gjøre merkesystemet så enkelt som mulig innenfor rammene av sikker merket led.

Link to post

 

Men svarene er gode de, men kan ikke se at jeg har fått en forklaring på hvorfor det ikke går å ha deler av grønn sektor hvit mot vest. Det er der eg sliter med å gi meg.

Men da ville vi jo få hvite sektorer som gikk over land. Hvis man da går leia nordover så ville man havna på land om man tok "feil" hvit sektor.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Nei, min tråd og om vil debatter dette opp og ned så mye jeg vil inntil moderator synes det er nok, andre kan velge å ikke svare.

Denne tråden er ikke til for å rokke med det som alle kjenner men spm ble stilt og d synes jeg det fortjener et svar. Ikke et "sånn er det bare" uten noen videre forklaring

Du har fått forklaring. Fyrlyktene er satt opp for å lede deg igjennom leia. Ikke på tvers av leia. Sånn er det bare.

Derfor er det ikke noen hvit sektor midt i den grønne sektoren. Det er ikke noen merket lei som går den veien.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å formidle denne informasjonen til deg om du ikke vil ta den til deg.

Faktum er at det er slik. Godta det eller ei, men slik er det.

Du kan gjerne krangle til du blir blå med kartverket og kystverket, men du vil få samme svar.

Altså sånn er det bare. Leia er merket med staker og lykter. Lyktene har hvite sektorer for å lede deg igjennom leia i mørke. Skal du gå på tvers av leia eller utenfor leia på andre måter så kan du ikke bruke merkene for leia. Det blir som å bruke kart over Danmark når du skal kjøre i Norge.

Link to post

Som lazyjack beskriver... Det blir helt feil med hvit sektor inni den grønne.

 

Sett at du kommer seilende i vinternatta, fra sør, i hvit sektor. Du ser lite av konturene av land.

På er tidspunkt går du BB inn i grønn. Slik det er i dag, så holder du grønn, helt til du kommer til hvit sektor, og du seiler videre med hvit akter.

 

Så: ( med en ekstra hvit sektor)

Samme situasjon. Du går fra hvit sektor, inn i grønn. Så, etter kort tid, kommer du inn i en hvit sektor. Da kan du ta feil av sektorene, og slår hardt BB for å få hvit sektor akter. Eller at du overser denne hvite sektoren, kommer inn i dagen hvite sektor, og tror du er ved den hypotetiske, og fortsetter å holde kursen.

-det her ble bare rotete, men jeg synes det er vanskelig å forklare noe som er forklart x-antall ganger...

 

Husk fyrlyktene skal kunne brukes av flest mulig båter, med ulik fart.

Når du passerer gjennom en sektor vinkelrett, så vil dette foregå i løpet av sekunder for en hurtiggående båt, mens det tar lengre tid for en snekke.

Karakteristikken er Oc 2 8 s. Faren er stor for å overse en liten hvit sektor, eller de to grønne, som ligger på dens side.

Det er viktig at lyssettingen er så enkel og tydelig som mulig, med minst mulig fare for å overse en sektor.

 

Det her blir bare tull fra TS. På tross av at du får gyldige svar fra andre erfarne og kyndige båtførere, så mener du fortsatt at du har rett.

 

Fyrlykter og sektorer er skapt slik i Guds bilde. Slik er det.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Vi har ett annat och som jag tycker bättre system i Sverige. Vi har ett system där om du visar din lanterna med samma färg som fyren visar kommer in i vit sektor, detta oavsett om du mot eller från fyren. I fallet med fyren från första bilden skulle den där TS ville haft en vit sektor bytt mellan rött och grönt, man får då också en bekräftelse var man är när man passerar den linjen, tänk på detta när ni kommer till Sverige.

Hälsningar Ove

Link to post

Om det ikke går å ha deler av grønn sektor hvit så er det helt greit for meg, det hadde vært helt supert faktisk. 

Men vil ha grunn eller forklaring på om dette da evt ikke skulle gå. Kan ikke se at noen har gitt meg det ? Isåfall, henvis meg til det svaret.

Fyrene er satt opp for å vise led til og fra havner og er der primært for nyttetrafikk, ikke fritidsbåter.

Med havn menes havneanlegg ved tettsteder, byer, industrianlegg og fergekaier.

Beveger du deg utenfor hovedled og med andre reisemål enn de nevnt over er ikke fyrenes hvite sektorer beregnet på deg.

Å legge inn en hvit sektor i det fyret du viser til starten har ingen betydning for de som beveger seg langs leden.

Snarere tvert i mot, det vil kunne skape forvirring i navigasjon og bidrar til å komplisere oppsettet av sektorer i fyret. Økt kostnad ute praktisk nytte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Vi har ett annat och som jag tycker bättre system i Sverige. Vi har ett system där om du visar din lanterna med samma färg som fyren visar kommer in i vit sektor, detta oavsett om du mot eller från fyren. I fallet med fyren från första bilden skulle den där TS ville haft en vit sektor bytt mellan rött och grönt, man får då också en bekräftelse var man är när man passerar den linjen, tänk på detta när ni kommer till Sverige.

Hälsningar Ove

 

Sverige følger IALA's rekommendation / anbefaling på hur sektor fargene skall ligge. (Det gjør ikke Norge)

 

se denne

https://baatplassen.no/i/topic/105841-nattseilas-er-det-noe-slags-system-i-fargen-på-lyktene/?p=1522296

 

helt rett som du skriver Ove T om TS's Kobbaleias grønne vestsektor burde vart delt opp i rød/grøn og den røde sørsektorn burde vart grønn........

 

kommer du nordfra viser Kobbaleia rett farger ihht IALA

 

 

i svenske sjøkart kan du også se om en hvit sektor markerer leia...disse hvite sektorer har en gul markeringen ende innifra fyrsymbolet på kartet

se denne

https://baatplassen.no/i/topic/15432-dagens-morgenandakt-i-nrk-p1/?p=170884

 

 

 

men ingen regel uten unnatak :giggle:

....Sverige har en fyr med en 'ledende' rød sektor 

det er Oxskärs fyr nord Kärringön........

 

det var ferjan som går mellom Kärringön og Hällevikstrand som ville ha en

vit sektor til hjelp....men de fikk en rød midt inne i den grønne

 

http://kartor.eniro.se/m/6CToe

S/Y Gunga Din

Link to post

Onkel Fjordgrynt må på banen igjen, men noen få enkle setninger som kan oppklare det hele.

 

Først det historiske: Den hvite sektoren fører enten inn til fyrlykten selv, eller ut i åpent farvann (åpent hav). Da kunne man faktisk klare seg uten kart. I dag viser gul sektor en farled enten inn mot fyret,  en farled ut i åpent hav, ELLER en farled inn til et annet fyr overtar. Man MÅ ha sjøkart i tillegg, og våre dagers kartplotterer er jo et fantastisk redskap.

 

Amen  :pray:  :pray:  :pray:

Link to post

Mulig eg blingser med at hvit er rent farvann og dermed konkluderer med at grønn/rød er urent..

Uansett, har jo ikke passer fyrlykten ved punkt 1, hvor ikke da endre fargen til hvit igjen når jeg har passert punkt 1 og kommer fra sør?

 

 

Hei TB22

 

det finnes flere eksempler på det du lurer på  att man legger en stor hvit sektor

 

her i Karmsundet........Smørstakk

http://kartor.eniro.se/m/OziOU

 

innseilingen til Sandefjord....Asneset

http://kartor.eniro.se/m/JeiGu

 

inseilingen til Uddevalla ...Svanesund

http://kartor.eniro.se/m/N2bY1

 

Strandanæs

http://kartor.eniro.se/m/WOV1s

 

osv osv

 

det er vad jeg kaller 'ikke ledende' hvite sektorer, de markerer ikke selve leia.......

du kan alltså ikke avgjøre om du ligger i leia,da du kommet inn i en sånn hvit sektor

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...