Jump to content

Fyrlykt som indikere urent farvann på land, hvorfor?

TB22

Recommended Posts

Skulle du hatt en hvit sektor inne i den grønne sektoren, så blir det fuckup med fargene.

Da blir det ikke like lett å vite hvilken hvit sektor man befinner seg i.

Samt, om du går fra sør i hvit sektor, så over i grønn i vestlig retning, og deretter i en hvit sektor igjen( den hypotetiske) så måtte det vært rød sektor før det ble hvit i nord , og da måtte den neste være grønn...

- tror jeg...

Det er et gjennomtenkt system, og jo færre fargeendringer, jo bedre. Tror nok ikke man kliner inn noen sektorer for morro skyld.

Denne lykta like øst for kobbaleia har flere små sektorer, så det kan jeg ikke se er et problem. http://kart.gulesider.no/m/UnMDv

Men vi diskutere hypotetisk, og da er det vel ikke stress  :wink:

Jo, den har flere små sektorer fordi lyser fra den sannsynligvis er synlig over holmer og skjer på lang avstand. Du ser jo hva som ligger i syd, Raunane og raunaneskjæra Øst. Still deg på broa på en båt, 15 meter over vannet, syd av Raunane. Da ser du også det siste fyret du sikter til med mange små sektorer.

Lyktene er ikke til for de som er lokalkjente og/eller ønsker å legge til på "unormale" steder. De viser en hovedlei langs kysten. Det å ha en hvit sektor som peker vestover vil bare gjøre det vanskeligere for dem som går nord-sør, og etter å ha passert lykten søker en trygg sektor sørover (bakover) før de orienterer seg mot de neste lyktene i leia.

Jeg tror du tenker litt bakvendt her. Har du seilt på fyrer i mørke noen gang? Fyrene står i et system og man er avhengig av å se helheten, eller når fyrene "avløser" hverandre for å få noen nytte av dem. Systemet er ganske gjennomtenkt og ville bli rotete hvis du lagde masse små sektorer på alle fyr.

"Hvit sektor vestover" var en kommentar til fyret som er omtalt her. Kallethekid har rett, seil noen hundre mil langs kysten i mørke, og du vil forstå at systemet med lykter og sektorer er temmelig godt gjennomtenkt.

EDIT: Trådtittelen svarer jo egentlig på spørsmålet: "Hvorfor indikerer lykten urent farvann på land"...

Redigert av H80 (see edit history)

Jo det er jeg helt enig i, ikke tukle med noe som virker.Men nå var ikke det poenget med tråden opprinnelig, her var det kun ment å få en dyper forståelse på hvorfor den er grønn og det er jo det alt gitt en forklaring på.

Også tar jeg den litt videre med å spekulere i om den kunne ha vært hvit, om det ville fungert? og å grunngi et svar med "nei, for det har virket i hundrevis av år og slik skal det være"ser jeg ikke på som en god grunn. For all del, mulig hvit sektor i deler av grønn sektor ikke vil fungere , men da må det foreligger en årsak. Ikke fordi det bare er sånn. Det holder ikke vann et sekund. 

Gi meg en årsak!

Du kan ikkje ha kvit sektor i midten og grønn på begge sider. Det må være grønn sektor på eine sida og rød sektor på den andre sida av kvit sektor. Dette er for at du skal vite kva side av kvit sektor du går på. Om det er grønn sektor på begge sider, så veit du ikkje om du må svinge babord eller styrbord for å komme i kvit sektor.

Disse to f.eks. http://kart.gulesider.no/m/sH5tU

Og denne som er rett sør for Kobbaleia. Har rød på hver side av hvit

http://kart.gulesider.no/m/jOODW

Det finnes massevis av lykter som har samme farge på hver side av hvit sektor. Der er ingen regel som tilsier at det skal være "ny" farge på den andre siden av hvitsektoren. Man kan ikke navigere på bakgrunn av at man "vet" hvilken side av lykten man er på uten å ha studert kart på forhånd eller underveis. I tilfellet med Raunane og Raunaskjærene så er disse naturligvis "adskilt" med forskjellig lyskarakteristikk. Heldigvis kan man benytte seg av Fleslandskjæret lykt på vei nordover mot Vatlestraumen også.

Det er flere som har prøvd å svare, men jeg tror ikke svarene gir noen mening før du ser fyrene som et system. Du kan selvfølgelig lage et fyr som har veldig mange sektorer i forskjellige farger, men det vil være vanskelig å bruke dette til navigasjon i tradisjonell forstand.

EN led er en "kanal" du følger, så forenklet sett har du enten fyret du følger rett i baugen eller rett akter. Du følger så leden fra fyr til fyr. 

Fyrlykten som vises på kartet markerer en led før og etter fyret med hvit sektor, men du må selvsagt passere vest for fyret et sted mellem de to sektorene. Siden det naturlig nok er grønt på vestsiden av leden både nord og sør for selve fyret er det ingen grunn til noe annet i hele denne sektoren, og da f.eks skulle ha en ekstra sektor med hvit lys der vil bare virke forvirrende. I sleve lysstrålen er det selvsagt umulig å skifte fra en farge til en annen selv om man er nærmere fyret. Det er derfor f.eks. umulig å la grønn sektor rett vest for hvit "skifte" til hvit etter at man har passert neset.

Ok, hvis du var innforstått med at dette fyret var ny type med utvidet lysfunksjon. Type fyrlykt BETA.

Lykta har hvit sektor fra ca 200-300 grader (nord/sør viste grønn), ville du da hatt kunne fått feile signaler fra dette fyret når du navigete gjennom sundet ved hjelpe at dette fyret, de omkringliggende signaler og kart?

Hadde vært veldig fint om noen hadde kunne sagt nei, det går ikke å ha hvit der, for da vil jeg kunne blande det lyset med annet lys og dette hvite lyset vilel sende meg angårde i feil retning eller ikke fører vekk til rett plass

Her er et eksempel. http://kart.gulesider.no/m/jYxA3

Hvis linken over viste det akkurat området som fantes av sjø og det var 100nm til Liaskjæret, hvilken farge hadde lykte hatt mot vest? (ja, satt veldig på spissen, men kun men for å illustrere et mindre området hvor lykta hadde en utvidet funksjon.)

Redigert av TB22 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...