Jump to content

Fyrlykt som indikere urent farvann på land, hvorfor?

TB22

Recommended Posts

Prøver å besvare ditt spørsmål nr. 2: Kunne det vært en hvit sektor mot vest?

JA, det kunne det, HVIS DET HADDE VÆRT RIKTIG Å HA DET!

Hvit sektor skal LEDE TIL NOE:

- videre i leden til en hvit sektor fra en annen lykt

- til en havn

- ut til åpent hav

Når ingen av de ovennevnte behov foreligger, er det IKKE RIKTIG, og også FARLIG MISVISENDE, å ha hvit sektor mot vest.

Var det et forståelig svar?

Prøver å besvare ditt spørsmål nr. 2: Kunne det vært en hvit sektor mot vest?

JA, det kunne det, HVIS DET HADDE VÆRT RIKTIG Å HA DET!

Hvit sektor skal LEDE TIL NOE:

- videre i leden til en hvit sektor fra en annen lykt

- til en havn

- ut til åpent hav

Når ingen av de ovennevnte behov foreligger, er det IKKE RIKTIG, og også FARLIG MISVISENDE, å ha hvit sektor mot vest.

Var det et forståelig svar?

en sanning med modifikasjon..........

Du må absolutt skille på hvite sektorer som er ledende (markerer leia)

ett eksempel du går Vestfjorden ut fra Tønsberg.......

du går SV-kurs har Furuodden i aktern........

Kausen's hvite blink kommer da lede deg rett opp på 2,7m (hvis du har en litt større båt)

vestfjorden.jpg

S/Y Gunga Din

Knausen lykt er IKKE en ledende lykt. Vel, den har en ledende GRØNN sektor! Hovedsektoren kunne for så vidt hatt hvilken som helst farge. Og lykten identifiserer du i mørket etter blinkkarakteristikken. Og igjen, det er kartet som gjelder. Fyrlyktene er der til hjelp i mørket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Knausen lykt er IKKE en ledende lykt. Vel, den har en ledende GRØNN sektor! Hovedsektoren kunne for så vidt hatt hvilken som helst farge. Og lykten identifiserer du i mørket etter blinkkarakteristikken. Og igjen, det er kartet som gjelder. Fyrlyktene er der til hjelp i mørket.

helt rett LarsH en ikke ledende lykt...ikke ledende hvit sektor

men ikke ledende grønn...da risikerer du o gå over stokk o stein.....

du må som Regina skriver.....'balansere' på hvitt/grønt

Du får trøste deg med at havarerer du der er frelsen nær.

står heller kvar på grunnet o venter på høyvann :giggle:

Knusodden er også et ledefyr, men leden den markerer (nordover) er så smal at det ikke går med hvit sektor. Isteden skal man seile i grenseland mellom hvit og grønn sektor, altså lysegrønn. Dette gir en fantastisk posisjonsnøyaktighet og er ofte benyttet for trange leder.

precis ! :thumbsup: ....har samme inn til min hjemmehavn, må 'balansere' mellom rødt/grønt tils

våre klubbfyrer/overrettfyrer tar over...o leder inn i havn

S/Y Gunga Din

Slike tråder er båtplassen på sitt aller beste - høy sigarføring og sterke meninger om hvordan kystverket skal gjøre jobben sin med å merke leder. Slik skal det være !

Seff. Når en først starter noe så må man satse og hoppe med begge beina. Om man lander i gull eller drit det får nå så være, her gies det valuta for pengene. Underholdning skal det bli  :diving:

Fra spøk til kanelboller, eg kunne alt fra før og expert på området, men satser på noen lærte noe nytt her :giggle:

Edit: men eg tror fremdeles ikke alle skjønte essensen av spørsmålet mitt da det lå mer bak dette enn ved første tankegang, men nå tør jeg ikke mase mer om det, i fare å få så ørene flagrer

Redigert av TB22 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...