Jump to content

Kollisjonsvarsler på digitale kart.

TB22

Recommended Posts

Finnes det? 

Altså man blir varselt hvis man innenfor en gitt avstand med i retning X.

Isåfall hvis ikke, hadde det vært en ide på digitale kart på app, pc, plotter osv. å varsle brukeren (gitt at diverse faktorer som fart, avstad/tid til varsling m.m var lagt inn) så ville bruker bli varslet hvis f.eks siktelinjen  kom over noen av de faktorene som utløser dette. 
Vil anta at kart må inneholde mer informasjon som kan hentes ut, eks. sjødybde og skjær i form av en underliggende faktor som utløser er slik alarm. En ren tekst eller boktav er vel ikke nok. muligens inkapsle farer i soner som trigger varsling. 
Mener det er gulesider appen som viser kjørelinjen i eks. 1 nm fremover i den retning du har. Hvis denne f.eks treffer et skjær elelr en grunne med mindre dybe enn 3m vil utløse varsle på telefon.

Beklager, ser nå at jeg leste vel fort gjennom innlegget ditt. Har sett på noen navigasjonssystemer at de kan konfigureres med NoGo Areas, som gjerne kan kombineres med alarmer dersom man har kurs mot dem innen en hviss distanse og fart. Ikke helt det du tenkte på men. 

Det er en god ide. Kan kanskje bli litt utfordrene når man finnavigerer i grundt farvann? Må kanskje ha en kjapp funksjon for å slå systemet av og på.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Slikt er det selvfølgelig på C-map kart som jeg bruker. Der er det bare å stille inn plotteren til å gi alarm når det er grunnere enn jeg selv setter på en avstand jeg selv setter. Jeg har en over 10 år gammel Interphase plotter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Slikt er det selvfølgelig på C-map kart som jeg bruker. Der er det bare å stille inn plotteren til å gi alarm når det er grunnere enn jeg selv setter på en avstand jeg selv setter. Jeg har en over 10 år gammel Interphase plotter.

Grei funksjon det også, men eg tror ikkje det var det trådstarter var ute etter. Spørsmålet er om det finnes system som varsler når enn er på vei mot en kollisjonskurs, om det er på land eller med annet fartøy. Å få alarm ved en gitt dybde kan i mange tilfeller være for seint.

Kartplottere for fritidsbåter har hatt dette i over 10 år. 

Som Lars sier kan en sette lengde eller tid på hvor langt fram en skal sjekke. For eksempel 10 minutter foran båten langs kursvektoren. 

Dersom det er denne streken overlapper grunnere vann enn det du har satt som alarm grense, så vil kartplotteren gi lyd og alarm tekst på skjermen. Problemet med dette systemet er dersom man kjører i trangt farvann med mange kursendringer, så vil kursvektor være på land i store deler av tiden. En kan da skru av denne funksjonen. 

Dette må ikke forveksles med CPA og Target collision alarm en trenger radar og/eller AIS for å kunne bruke.

SailorBoy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...