Solvind Startet 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2016 (redigert) Hei! Ny bruker...som er spent på hvordan dette fungerer og som har kommende "issues" ift strøm ombord. Here goes: Jeg kan nok om strøm til at jeg innser at jeg kan for lite.. 12V-delen er stort sett grei å forholde seg til..men 220V, jording og denslags er mer krevende. Jeg planlegger følgende: 1. Jeg tar landstrøm ombord via en "vanlig" sentral (fra Seatronic) med sikringer og jordfeilbryter. Jeg har "dobbeltisolerte" batteriladere fra C-tek, altså uten kontakt med landjord. Det er ikke annen jordingsmulighet på disse laderne. Regner med at det er ok så langt. 2. Jeg bruker et alminnelig Honda aggregat når jeg trenger 220V og ikke har landstrøm. Aggregatet har uttak for jording. Så langt har det bare vært brukt som et løst supplement med el-verktøy koblet rett på uten at jordingsmuligheten på agg har vært brukt. 3. Jeg har en inverter som skal settes opp for å forsyne 220V anlegget ombord ved små behov. 4. Det er stikkontakter med jording spredt rundt om i båten for alminnelig bruk. Ved landstrøm er jordingen i stikk'ene jordet til land. 5. De tre "220V-kildene", (landstrøm, aggregat, inverter) skal samles i en manuell to-pols (mulig tre-pols?) vendebryter som sjalter en kilde ut før den sjalter inn en annen. Jeg opererer ikke vendebryteren før aggregat eller inverter er avslått. Vet ikke om det er nødvendig, men.. Jeg vil installere ny varmvannsbereder men jeg vurderer å kun la den varmes av 220V fra aggregat eller landstrøm. Jeg kan også koble den inn på separat sentralvarmeanlegg, men altså uten kontakt med kjølevann fra motoren. Jeg tenker inntil videre å unnlate å kjøre varmtvann fra motoren til varmtvannsbereder for å unngå det som for meg er en uoversiktelig greie med 12V, 220V, jording av motor til sjø, jording av 220V til land og evt til sjø via jordingen på aggregatet eller annet. Det er her det begynner å bli vanskelig.. Spørsmålet er: 1. Omgår jeg hele problematikken med landjord vs båtjord ved å holde varmvannsberederen utenom kjølevannsløyfen fra motoren og kun varme den elektrisk fra land eller aggregat? Batteriladerne har som sagt ikke kontakt med landjord. 2. Hvordan skal 220V anlegget ombord jordes når det kjøres fra aggregat? Anlegget ombord vil jo i realiteten "bare" være en omstendelig fastmontert skjøteledning med flere uttak.. 3. Er det noe jeg overser i forhold til jording av 12V til sjø, 220V til land og det utstyret jeg tenker å bruke og måten jeg tenker å sette det opp på? 4. Skal 220V anlegget ombord være jordet til sjø når aggregatet er i bruk og landjord ikke kommer ombord, dvs stanses i vendebryteren? 5: Eliminerer jeg behovet for galvanisk isolator med dette oppsettet? Takksamt.. -N- Redigert 10.Juni.2016 av Neon2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
crewchief73 Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Har montert en del anlegg da jeg jobbet med båt på Windy. Kort fortalt: Når båten var koblet til landstrøm var 220v anlegget jordet til land. I tillegg ble det montert et "jordspyd" under vannlinje. Trakk en kabel fra dette og opp til jordingspunkt på generator. Viktig at generator og landstrøm ikke eleverer samtidig ut på nettet i båten. Fikk etterhvert automatisk vendebryter som sjaltet mellom land- og generatorstrøm. Hadde også egen vendebryter som koblet ut batterilader og bereder under inverter kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Takk! 220V fra land er jordet i land. Som vanlig. Mange mener galvanisk isolator er helt nødvendig for ikke å surre det til med kontakt mellom landjord og båtjord. Det jeg vil gjøre er å sørge for at det aldri er kontakt mellom jord på land og ombord ved ikke å ha vannforbindelse mellom VV-bereder og motor. Videre at laderne mine ikke har jordforbindelse. Jeg vet at det er "jordlekkasje" (med forbehold for om uttrykket er riktig..) i mange havner og at dette kan rote det til for en båt med 12V jordet til sjø..men vi kan jo ikke unngå å jorde 12V-sida til sjø? Eller kan vi? Bør vi...? jeg kan ikke nok om dette heller. Enda.. Ift drift av 220V om bord: Venderen (3-pols) sørger for at det aldri er mer enn én 220V kilde innkoblet mot stikkene ombord. Noe annet er umulig. Siste spørsmål er om og hvordan 220V anlegget ombord skal/bør jordes når jeg kjører aggregat eller inverter? Motor, og dermed generator(12V) er i dag kun jordet via propelleraksling. Det vil nok komme et stødigere jordingspunkt enn det etterhvert.. Om jeg husker rett så er motoren har såkalt "1 1/2-pol" som har noe å gjøre med sluttede og brutte kretser ift når startmotoren går eller noe i den retning. Jeg husker ikke detaljene rundt dette så jeg må slå det opp. Jeg vet ikke om det har betydning i denne sammenhengen heller Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Det er bare å søke her på baatplassen, så kan du lese deg opp til doktorgrad i emnet. Og her er det mange som kan mye om det du forespør. Men det du nå surrer deg inn i når det gjelder fast opplegg 220 V om bord, kvalifiserer til bruk av installatør med godkjent kompetanse. Eventuelt kan man bruke 'plug and play', fra Defa. Sitér dette innlegget Link to post
crewchief73 Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Du må montere jordingsplate i båten. Se fks på denne : http://www.seatronic.no/strom-diverse-strom-c-50_196/glomex-jordingsplate-p-2479 Finnes i flere typer og priser. Strekk en kabel fra plate og opp til 220v jordingspunkt på generator eller til jordskinne i 220v boks. Du vil da ha et jordet anlegg når du ligger i uthavn. Dette med jording 12v og 220v er det mange som mener noe om, slik som Hulda sier. Du får søke litt og gjøre deg opp en mening om det selv. Er litt forskjellig med 12v jording på motorer. Jobbet mest med Volvo KAD og etterhvert D4/D6. På disse motorene er ikke blokka jordet mot 12v anlegget, bare +/- kabel på starteren. Blokka, skjold og drev er i kontakt med hverandre via kabel. På fks Mercruiser diesel/bensin- og Volvo bensinmotorer står minus kabel rett i blokka. Bygde noen båter til det amrikanske markedet. Her måtte samtlige skroggjenomføringer under vannlinje, 12v minus, motorblokk, motorlabber og undervannshus til baugthruster kobles opp mot en stor sinkanode som sto mellom skjoldene på hekken. Uansett er det viktig å ha et "tett" anlegg. Kryp strøm kan gjøre store skader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Det er forbud i kongeriket Norge å installere flytende jord og samtidig kutte jord fra landstrøm. Glomex'en, om man leser teksten, står det ikke en eneste hentydning til jording av 220 V. Hulda har også slik plate. Der går jording av VHF, ekkolodd, autopilot og annet som spesifiserer skjerming. Når det gjelder aggregat, så kan det betraktes på samme måte som skilletrafo. Dvs. jording mot nullpunkt (om sådann finnes), ellers blir det anlegg uten jording. Du bør lese deg opp for å få dette riktig. Samtidig unngå å lage anlegg som er farlig og/eller lovstridig. Jeg har hatt elektiker om bord og fått utferdiget samsvarserklæring. Sitér dette innlegget Link to post
crewchief73 Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Riktig som du sier Hulda, angående jordingsplate. Jeg skal ikke arumentere for hva som er rett og galt. Har bare gitt en beskrivelse av hvordan jeg monterte anleggene på Windy. Som en stor og seriøs aktør, ble alle krav og normer fulgt. Samtlige båter med 220v anlegg ble testet og sertifisert av godkjent Gr L eletriker. Alltid lurt å få en fagkyndig person om bord og godkjenne anlegget etter montering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.