Jump to content

5,7 Mercruiser går varm på en sylinderrekke


Taremakken

Recommended Posts

Har satt inn en overhalt 5,7 l Mercruiser.

Under prøvekjøring i dag merket jeg at riser på babord sylinderrekke ble betydelig varmere enn styrbord riser.

Slakket av til 12-1500 omdr og tempen sank litt på babord, ga på og tempen gikk opp igjen.

Denne er ferskvannskjølt og motortemp lå konstant på 80 grader.

Ifølge han som solgte motoren skulle manifoiler/risere være nye.

 

Noen som har noen tips på hva som kan være galt?

All hjelp mottas med stor takk.

Link to post

Hei, kjølingen av risere (og som oftest også eksosmanifolder) kommer i to slanger, enten fra hver ende av varmeveksleren eller fra et fordelingshus på termostathuset. Det er laget mange varianter av kjølesystemet til disse motorene så det blir umulig å svare nøyaktig uten å se bilde av motoren.

Det er ikke uvanlig med litt forskjellig temperatur på høyre og venstre side men det skal gå an å holde hånda på riserne. Noen motorer har en trykkstyrt fordeling. Du kan ta av begge disse slangene i noen sekunder for å se at det kommer noenlunde like mye vann i begge. Det kan være noe som blokkerer for vannet inne i en riser eller inne i varmeveksler eller fordelerhus. Det kan også være for dårlig sirkulasjon av sjøvann grunnet dårlig impeller el.l.

Link to post

Hmmm, ja da skal jeg sjekket litt på slangene inn til risere.

Forrige motor kokte i fjor med sprekt topp som resultat.

Viste seg at forrige eier hadde byttet kjøleslange fra impeller og inn til båten selv og hadde tatt en vanlig armert vannslange.

Denne hadde fått en knekk etter 4-5 turer og stoppet sirkulasjonen til motor.

Impeller, inntaksslange til varmeveklser er nytt.

For masse vann inn, men det er fordelingen som ikke er lik.

Men skal prøve å ta av en og en og se.

Men med ca tilsvarende lik vannmengde kan altså feilen ligge i selve riseren?

Kan kanskje også ta ut en av pluggene i riser og se hvor mye som kommer ut der isteden for slange inn?

Link to post

Har kiket på dette i dag.

Det sitter ett T-stykke på varmeveksler og går en slamge til hver manifoild og ca like mye vann til begge sider.

Tok av slange på babord side og kjølevann rant ut.

Startet opp og tok av en plugg på Riser og kjølevannet sprutet ut, så betyr vel det at det kommer hverfall vann igjennom manifoild/riser.

Kan det være noe som sperrer for vannet etter Riser eller at babord side går varmere pga gåen topppakning?

Link to post

Tok bare ut plugg på den som går varm, men det kom bra med vann ut av den.

Tomgang blir den ene lunken, den andre er kald. I fart er den ene varm men kan fint holde på den, den andre blri så varm at det er vanskelig å holde hånda på mer enn ett par sekunder.

Men kan det hende at det er forstoppelse etter riser på den ene siden sånn at sirkulasjonen blir for dårlig?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...