Taremakken Startet 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2016 Har satt inn en overhalt 5,7 l Mercruiser. Under prøvekjøring i dag merket jeg at riser på babord sylinderrekke ble betydelig varmere enn styrbord riser. Slakket av til 12-1500 omdr og tempen sank litt på babord, ga på og tempen gikk opp igjen. Denne er ferskvannskjølt og motortemp lå konstant på 80 grader. Ifølge han som solgte motoren skulle manifoiler/risere være nye. Noen som har noen tips på hva som kan være galt? All hjelp mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Hei, kjølingen av risere (og som oftest også eksosmanifolder) kommer i to slanger, enten fra hver ende av varmeveksleren eller fra et fordelingshus på termostathuset. Det er laget mange varianter av kjølesystemet til disse motorene så det blir umulig å svare nøyaktig uten å se bilde av motoren. Det er ikke uvanlig med litt forskjellig temperatur på høyre og venstre side men det skal gå an å holde hånda på riserne. Noen motorer har en trykkstyrt fordeling. Du kan ta av begge disse slangene i noen sekunder for å se at det kommer noenlunde like mye vann i begge. Det kan være noe som blokkerer for vannet inne i en riser eller inne i varmeveksler eller fordelerhus. Det kan også være for dårlig sirkulasjon av sjøvann grunnet dårlig impeller el.l. Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Hmmm, ja da skal jeg sjekket litt på slangene inn til risere. Forrige motor kokte i fjor med sprekt topp som resultat. Viste seg at forrige eier hadde byttet kjøleslange fra impeller og inn til båten selv og hadde tatt en vanlig armert vannslange. Denne hadde fått en knekk etter 4-5 turer og stoppet sirkulasjonen til motor. Impeller, inntaksslange til varmeveklser er nytt. For masse vann inn, men det er fordelingen som ikke er lik. Men skal prøve å ta av en og en og se. Men med ca tilsvarende lik vannmengde kan altså feilen ligge i selve riseren? Kan kanskje også ta ut en av pluggene i riser og se hvor mye som kommer ut der isteden for slange inn? Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Har kiket på dette i dag. Det sitter ett T-stykke på varmeveksler og går en slamge til hver manifoild og ca like mye vann til begge sider. Tok av slange på babord side og kjølevann rant ut. Startet opp og tok av en plugg på Riser og kjølevannet sprutet ut, så betyr vel det at det kommer hverfall vann igjennom manifoild/riser. Kan det være noe som sperrer for vannet etter Riser eller at babord side går varmere pga gåen topppakning? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Du har tatt ut en plugg av hver riser og det kommer bra med vann ut av begge? Og riserne er nye? Da skal det godt gjøres at det blir noe særlig temperaturforskjell. Hvor varme blir riserne på tomgang og i cruise? Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Tok bare ut plugg på den som går varm, men det kom bra med vann ut av den. Tomgang blir den ene lunken, den andre er kald. I fart er den ene varm men kan fint holde på den, den andre blri så varm at det er vanskelig å holde hånda på mer enn ett par sekunder. Men kan det hende at det er forstoppelse etter riser på den ene siden sånn at sirkulasjonen blir for dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.