Jump to content

Treg gearoverføring - varmeavhengig

jo_no

Recommended Posts

Jeg har en Volvo MD11D med MS2 gear.

Det har seg slik at ved oppstart virker det som om gearoverføringen er 'normal' hva treghet angår.

Etter hvert som temperaturen stiger under kjøring, går gearoverføringen tregere.

Jeg håper at dette er relatert til wire'ne og ikke gearet i seg selv. Wire'ne er strappet fast gjennom motorrommet og følgelig noe utsatt for temperaturendringer.

Har noen erfaring med et slikt problem?

Vil det hjelpe å forsøke å smøre opp wire'ne?

Kan problemet ligge i selve gearet?

Båten er forresten en Wiking 21

/John

• 3 uker senere...

Hei

Er det slik at gearet trenger litt tid eller turtall før det reagerer? I så fall er jeg redd det er konen i gearet som begynner å bli slitent. ca. 8000kr

Du kan forsøke med litt tykkere olje, sjekk www.kepler.no de selger Agip olje, noe som er av topp kvalitet

Nå er jeg ikke sikker på RB og MS har lik virkemåte, men på mitt RB gear er det en cone som overfører kreftene og denne kan "sette" seg litt ved litt hard kjøring.

Men på RB gearene er det iallefall som natt og hvis du har gammel olje.

Jeg bytter hver sesong, i fjor ble den kun brukt 50 timer og jeg merket forskell på gearet mee ny olje.

PS på RB gearet er det veldig viktig å ha mineralolje og ikke syntetisk, så det bør du sjekke på ditt gear også.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Heisann,

Neida, gearet legger seg meget 'bestemt' inn; ingen form for sluring el.lign.

Problemet er altså at en må bruke mer kraft på håndtaket når motoren er varm enn når den er kald - og problemt er gearet/overføringen.

Fordi: Ved å trykke inn 'fri-knappen' og gi gass, er ikke håndtaket tregt..

John

Heisann Majali,

Har ny ikke-syntetisk olje (håpet at dette skulle gjøre susen - noe det ikke gjorde).

Tror jeg får leve med problemet litt til og heller styre med skifting av wire til høsten når båten er kommet på land.

John

Heisann,

Neida, gearet legger seg meget 'bestemt' inn; ingen form for sluring el.lign.

Problemet er altså at en må bruke mer kraft på håndtaket når motoren er varm enn når den er kald - og problemt er gearet/overføringen.

Fordi: Ved å trykke inn 'fri-knappen' og gi gass, er ikke håndtaket tregt..

John

<{POST_SNAPBACK}>

Mener bestemt at når "friknappen" trykkes inn så følger ikke gearwire med og dermed så vil du ikke finne ut om det er gear eller wire. Løsn heller wire fra gearhendel nede på gearet og prøv her med kald/ varm motor. Evt. prøv gearshiften uten at geararmen er tilkoblet.

XD3P

Hei igjen,

Foreløpig takk for innspill.

Majali: Ja, den er like treg etterpå. Må kjølne en del før den er det jeg kaller normal.

XD3P: Jeg er klar over at jeg kan gjøre litt slik feilsøking. Problemet er jo at som i de fleste båter, så er det vanskelig å komme til.

Da jeg startet denne tråden, var det i håp om at en-eller-annen kunne si 'ja, det problemet hadde jeg også og det løste jeg slik og sånn' :smiley:

Skal se hva jeg kan få feilsøkt på i løpet av en uke eller to. :rolleyes:

John

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...