Jump to content

Installasjon av TV i båt. Mest sannsynlig Finlux 32

Veidemenn

Recommended Posts

Hei!

Vi skal installere en TV i båten, og lurer på hvordan folk flest gjør det.

Vi tenker på en Finland 32,grei størrelse og kan spille av film fra USB.

Det vi i denne forbindelse lurer på er strømtilførsel. Der vi skal ha den er det ikke strøm nå. Hvor og hvordan trekker man kabler? I taket? Og hva bør kabeltverrsnittet ligge på, 2,5 eller mer? Kobler vi den til en av bryteren i panelet? Må vi ha egen sikring på den kursen?

Tips og triks taes imot med takk.

Hilsen mannskapet på M/S Pjolter.. ?

Alt kommer jo ann på hva slags båt det er og hvilken mulighet innredning og innerliner gir for skjulte kabler...

Min tv er ikke 12v f.eks. Dette fordi jeg ikke har tenkt til å se tv om jeg ikke ligger i havn med landstrøm. Derfor har jeg lagt opp 220v stikk like ved tv'n, da jeg har skikkelig 220v anlegg ombord.

-men det var vel ikke svar på spørsmålet :)

Hvordan du trekker kabler er opp til båt og hvordan du vil gjøre det.

Har Finlux 32, TV kan være litt sært på strømtilførsel, så skader ikke å ha godt tversnitt.

Det følger med en god strømkontakt 12v, men ofte er hu-koblingene som er å få kjøpt dårlige. Slet med dårlig kontakt i forrige båt og varmgang i pluggen. Når jeg monterte TV i "ny" båten vår i våres, valgte jeg å gå over til såkalt DIN plugg fra Hella eller mini plugg.

Denne typen: 

http://www.ebay.co.uk/itm/12v-24v-DC-Hella-Type-BMW-or-Scania-Accessory-Power-plug-DIN-plug-/191232717298

Egen bryter er jo kjekt hvis du legger hele kabelstrekket nytt, sikring må du ha.

Sjekk at den takler 15V 

Seatronic har forstått det sitat

""Våre versjoner av Finlux tv har innebygget spenningsbeskytter opp til 15 volt.Medølgende 12volt kabel har spenningsbeskytter for pulser opp til 25 volt og er også beskyttet for polaritetsfeil.""

Kabel tykkelse

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

Hadde 32 finlux i båten forrige sesong. Jeg stuer det vekk mellom bruk og tenåringsdatter har det på rommet hjemme om vinteren. Veier i praksis "ingenting" så det er enkelt å lett å stue vekk. Og når vi skal se tv, dvs i praksis si film på dvd (ser ikke på linjært tv i ferien) så setter jeg tvn på salongbordet og plugger i nærmeste 12V uttak. Ligger vi på landstrøm så plugger jeg i 220V. Har ikke opplevd noe tull med 12V bruk og har samme type TV på 12V på hytta.

Tviler faktisk på at jeg kommer til å "installere" det... men kjekt å ha når en skal se film på regnværeskvelder. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...