DaniStaut Startet 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2016 Hei eg er en ungdom som har en båt med 25hk. Hva skjer om eg blir stoppet i sommer? Eg kjører alltid forsvarlig og har sjøvett. Kjører alltid under 5 knop inne i kanaler og andre plasser med 5 knopsgrense. Har hørt det er sånn: 1 gang: advarsel eller 1500kr 2. Gang: 5000kr 3 gang: utsettelse på båtførerbeviset/inndragelse av båt? Er dette sant? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Hvorfor vil du finne ut av det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DaniStaut Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Bare lurer på hva konsekvensene blir. Sitér dette innlegget Link to post
Winge Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Husk at lyset til Mouche er slått av En kan gamble rundt dette men anbefaler å følge 150 m fra land regelen Det å parkere en bil er noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 TS er mao under 16 år og uten båtførerprøven? Du og dine foresatte blir nok også innkalt til bekymringssamtale hos politet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Og du blir kastet i fangehullet. Hvor du sitter og råtner til fylte 20 år. Og da kan du ta lappen for bil. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Er du under 15 år, som er den kriminelle lavalder i Norge, kan resultatet bli at politiet melder fra til barnevernet, samt at en eller begge innkaller foreldre til bekymringssamtaler. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Hvis du er under 16 år og fører båt som i dette tilfeller har med mer enn 10hk og kan gå mer enn 10 knop er det dine foresatte som kan bli holdt ansvarlige (litt usikker på om du kan regnes som ansvarlig fra du er 15 av i din situasjon, 15 år er jo forsåvidt nedre grense for ansvarliggjørelse/straff ved andre straffbare handlinger). Bøter er en ting, det verste er at du risikerer at forsikringsselskapet setter seg skikkelig på bakbeina hvis det skulle skje noe. Så skader du andre båter eller enda verre andre mennesker eller deg selv kan det fort bli mer problematisk økonomisk sett enn noen skarve kroner i bøter.. Pengene flyr fort ved ulykker, det er jo derfor det er så greit å ha forsikringen i orden. For all del, jeg førte mye en båt med 9,9 som gikk rundt 18 knop selv før fylte 16 år, kua har vært kalv osv. Men konsekvensene hadde vært det samme for min del (og mine foreldre) om noe skulle ha skjedd som for deg. Far min var klar over reglene, men tok en kalkulert risiko og lot meg føre båten alene da han visste jeg tedde meg forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Er vel ikke utenkelig at politiet sender bekymringmelding til barnevernet hvis det viser seg at foreldre med vitende og vilje lar egne unger utøve ulovlig virksomhet. Og ikke minst setter egne unger i en situasjon der de kan komme virkelig ille ut om de havner i en eller annen ulykke/situasjon med andre på sjøen. Foreldre som ikke klarer å tenke konsekvens for egne barn trenger hjelp. Er man, som foreldre, så slepphendt i oppdragelsen på ett område så er det vel nærliggende å tro at man kan være det på andre områder også. Og har man et så avslappet forholdt til lover og regler, også når det kan ramme egne barn, så er det vel også fort slik at foreldrene trenger veiledning og hjelp til å forstå sitt eget best og også barnas beste. --------- Er det ille nok så må vel barnevernet vurdere om foreldrene er skikket til å klare oppdragelsen av barn uten hjelp og innsats fra det offentlige. Kan jo hende at foreldrene faktisk er "hjelpetrengende" på en eller flere måter. Har jo skjedd at div tester har avdekket at foreldre er nær psykisk utviklingshemmede uten at det har blitt oppdaget tidligere. Eller at de har psykiske lidelser som gjør at de ikke er i stand til å skjønne sine barns beste, skjønne det med konsekvenser osv. Redigert 12.Juni.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) For å si det enkelt så kan du og foreldrene dine få store problemer dersom du blir stoppet, og spesielt dersom det skjer en ulykke. Ulykker skjer jo ikke med deg kan du tenke fordi du er forsiktig, men det er det man aldri vet. Det er nok at noen andre er borti deg. Selv om kanskje du ikke er skyldig vil for eksempel forsikringen til den andre bruke mot deg at båten din er ulovlig for at du skal måtte betale også, og det har faktisk skjedd at folk har tapt på grunn av det. Samt at politiet vil opprette sak. Derfor det heter ulykke. Man vet liksom ikke når det skjer og med hvem. Kjenner folk som har måtte betale resten av livet for en liten tabbe. Skader kommer fort opp i hundre tusen kroner klassen, og på sjøen mye mer siden det er så mange dyre båter. Personskader ikke minst... Redigert 12.Juni.2016 av Lillemy84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Dere har rett i det som skrives om konsekvensene ved en ulykke. Men at barnevernet er første instans etter politiet tror jeg er vel overdrevet. Det skal isåfall bevises at det er omsorgssvikt før de gjør noe. Det er det ikke, hvis en bare lar poden kjøre for stor/kjapp båt. Først og fremst må han bli stoppet, kjører man ordentlig og uten herjing, er sjansen for å bli stoppet liten. Jeg kjørte selv to år som 14/15 åring i skjærgården utenfor Tønsberg, og så knapt politibåten. Egen pode kjører RIB med 9,9 som 11 åring. Lar han komme opp i plan for så å slakke av, har en fart på 12-13 gps knop. Er bestandig innefor mitt synsfelt, og vekk fra traffikert område. Barnevernet er de jeg frykter minst, tror ikke politiet heller henger seg mye opp i 2 knop for mye. Voksne menn med vannscooter i 60-70 knop derimot, føler jeg meg ikke trygg på. Edit:ser nå at du har 25 hester,ikke 9,9. Det kan nok gjøre politiet mer interessert enn hva jeg skrev. Hva med å finne en 9,9 å sette på? Redigert 12.Juni.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Som ungdom i en sånn situasjon så er det faktisk en god anledning til å vise at en har mer vett og fornuft enn de voksne/foreldre ved å vente til en faktisk har lov å gjøre det. Hvis det er veldig viktig for deg så bør en av de voksen stille opp og være i båten sammen med deg slik at du får øvd og kjørt båten frem til du kan gjøre det selv uten en voksen med ombord. Ikke like kult sikkert å ragge på fjorden med en "gamling" ombord, men uansett. Kanskje det er noen du kjenner som er gammel nok og ok som kan være med slik at du har lov å kjøre båten. Trenger jo ikke å være foreldrene... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Enig med (grynt) her, hvis politiet og forsikringsselskapene skal begynne å henge seg opp i ting, får de hendene fulle. Skal jo bli moro å se regressen en vannscooter fører får når han dreper/skader noen,de kjører jo ulovlig "hele tiden" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Nomen: Har ikke store problemer med din tilnærming men man lærer jo ungene en god del i forhold til respekt for gjeldende lover og normer ved å gjøre sånt... Tror nok dessverre det har en tendens til å komme tilbake å bite en i ræva på et senere tidspunkt ;-) Og stort sett går det bra, egentlig nesten alltid. Men det er så inne i granskauen tragisk og ille for alle parter når det går dårlig. Tenk på, som voksen og foreldre, hva man sitter igjen med om det går galt med egne unger, eller andre pga egne unger. Nei, dette syns jeg ikke er særlig lurt rett og slett. Ikke på noen som helst måte. Syns det er å gjøre en bjørnetjeneste for ungene som kan føre galt av sted. Som voksne og oppdragere er jo en av våre oppgaver å sette disse grensene. Og det er mange kamper om det. Men i dette tilfellet her, når selv loven er krystallklar, ja da er det vel egentlig ikke vanskelig i det hele tatt, hvis man ikke viker eller feiger unna fordi man ikke "orker" osv. Vi må tåle å være upopulære noen ganger... eller? Skjønner ikke helt hvorfor en må si ja til noe sånt som er helt klare lovbrudd som ungene også vet er lovbrudd. ------ Men greit, folk tar ulike valg og en må jo både håpe og tro at det går greit, for det gjør det som regel. Og forøvrig, helt enig i det med voksne menn med stort ego og stor motor på scooter ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Barnevernet blir nok ikke varslet med mindre du du eller noen av dine venner er fulle eller drikker alkohol/ andre rusmidler, ombord... Men bekymringssamtale med politiets forebyggende enhet er nok høyaktuelt. Jeg går ut ifra at du og dine foreldre har hatt en samtale rundt dette før båt og motor ble kjøpt? Hva sier de om saken? -eller har du kjøpt den i smug for komfirmasjonspengene? :) Det er ikke lenger bare alkohol og kjøreadferd som gjør at man blir plukket ut for kontroll. Vestbruk er nok høyaktuelt for kontroll, særlig om du har venner ombord. Dessuten kan du fort bli stopper for kontroll når du legger til kai ifbm havnebesøk, av politi som går kailangs. Så over til statistikk i politiet: måltall er viktig. Skal båttjenesten få midler, så må båter kontrolleres og forseelser straffeforfølges. Båttjenesten er for tiden i en skvis over hele landet, så det blir nok hyppige kontroller når de først er på sjøen. Politiet har mest ressurser på dagtid. Med vestpåbud og båtførerbevis som "hjemmel" til kontroll på dagtid, så er unge gutter og menn lett statistikk. Og det er ganske så absolutte grenser, enten har du det i orden ellers så har du det ikke. Fart og uvettig kjøring er mere komplisert og skjønnsmessig vurdering. Alkohol er oftest aktuelt på kveld og natt, og politiet kan ta enkeltbåter, som er svært ressurskrevende. Tipper at ruskjøring oftest avdekkes som følge av publikums tips. Så, du oppfordres av meg til å vente til du er gammel nok og kan ta båtførerprøven. Men begynn å les pensum nå. Bli flink. Kjøp deg en mindre motor. Om du alikavel bruker båten du har i dag, bruk vest, ha riktig montert lanterne. Alle venner må bruke vest. Vær kaptein på egen båt. Du har alt ansvar om noe går galt. Det kan være så enkelt som at en venn knuser 4 fingre og gjør hånda ubrukelig resten av livet, om han klemmer den mellom båtripa og ei brygge eller en annens båt. Skader skjer ikke nødvendigvis bare ute på sjøen. De 4 personene som var i båten, som smalt i en fjellvegg i går, forutså neppe at det kom til å skje, bare minutter før det smalt. Og båtfører anså nok seg selv som flink og forsiktig. Hvilket han sikkert ellers var. Bare ikke de sekunder før ulykken. Redigert 12.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Forskrift om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker 500 kr bot til fører og 1500kr til den som har latt deg bruke båten. Hva som skjer om du blir tatt flere ganger vet jeg ikke, men det er trolig dine foreldre som blir stilt til ansvar i form av økte bøter og/eller anmeldelse. Er du over 14 år kan det medføre at du ilegges sperrefrist for å ta båtførerbevis, ref Forskrift om tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt 03 - Overtredelse av fritids- og småbåtloven § 26, § 26b jf. § 31, § 28 og § 37 jf. forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt § 1, § 5, § 7, § 8 og § 17: 03A - Person under 16 år som fører fritidsbåt med motor med større ytelse enn 10HK/7,5kW eller som kan oppnå større hastighet enn 10 knop/18,5 km/t - kr 500 03B - Person født etter 1. januar 1980 som har fylt 15 år og som uten å inneha båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis fører fritidsbåt med motor med større ytelse enn 25 HK/19kW eller båt som har lengde over 8 meter (26,25 fot) - kr 500 04 - Overtredelse av fritids- og småbåtloven § 20 annet ledd jf. § 35 jf. § 26, § 26b jf. § 31, § 28 og § 37 jf. forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt § 1, § 3 jf. § 5, § 7, § 8 og § 17: 04A - Båteier eller annen rådighetshaver som lar person under 16 år føre fritidsbåt med motor med større ytelse enn 10 HK/7,5kW eller som kan oppnå større hastighet enn 10 knop/18 km/t - kr 1.500 04B - Båteier eller annen rådighetshaver som lar person som ikke innehar båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis føre fritidsbåt med motor med større ytelse enn 25 HK/19kW eller båt som har lengde over 8 meter (26,25 fot) - kr 1.500 Merknader til forskriftens bestemmelser Til § 1 I denne bestemmelsen er de forskjellige overtredelsene som kan avgjøres med forenklet forelegg listet opp med fastsatt bøtesats. Etter departementets oppfatning bør det reageres strengt ved brudd på sikkerhetsbestemmelsene til sjøs. Ved føring av småbåt i strid med minstealder, jf. kode 03, er bøtesatsen fastsatt til kr 500. I disse tilfellene må også siktedes verge vedta det forenklede forelegget, jf. § 5. I et flertall av disse tilfellene vil det i tillegg foreligge mistanke om overtredelse av kode 04, «overlatelsesmedvirkning» mot foreldrene eller andre foresatte. Håndheving av bestemmelsene om minstealder bør derfor primært skje gjennom en reaksjon mot foreldrene eller annen rådighetshaver over båten, og bøtesatsen her er fastsatt til kr 1.500. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det aller beste er å ikke bryte loven, men det har han allerede vist ikke er pri 1. Å si at man kjører forsvarlig og har sjøvett blir vel selvmotsigende når man bryter loven på motorstørrelse slik. Men jeg forstår at man tenker slik med et ungt sinn. Man bør lære å respektere loven i tidlig alder, og helst ikke av egne erfaringer. De kan være dyrekjøpte. Han har 25hk og kommer garantert ikke til å kjøpe seg en mindre før han har fått en smekk, så det beste som kan gjøres er vel å oppfordre til å bruke vett - slik mange her har gjort. Jeg har blitt stoppet ufattelig mange ganger av politiet - lurer på om jeg ser ut som en kjeltring - og i de fleste tilfeller har jeg hatt mitt på det rene. Jeg kan si at det er ganske så mye mer behagelig å bli stoppet når man har ting på stell. Men å fortelle det til noen som ikke har den erfaringen er som regel nytteløst. Det var det med meg. Fra min erfaring med politiet så hadde jeg ikke regnet med at politiet her i distriktet hadde sett mildt på en så stor motor. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
DaniStaut Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Ok. Har forstått alles poeng. Men nei dette er ikke en båt eg har kjøpt i smug for konfirmantpengene eller så eg har kjøpt i det hele tatt. Det er en båt eg har arvet og eg har hatt som oppussingsprosjekt i snart 2 år. Har en silver viking åpenbåt/fiskebåt med 9,9 som til vanlig gjør 18 knop med 1 pers. Men siden den er så mye gror på den gjør den ikke mer enn 8 knop. Eg har ingen planer om å ta den opp og spyle av groen. Så har eg da låv å kjøre denne når den går i 8 knop eller har eg ikke siden den potensielt klarer 18 knop uten groe? Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Hvordan politiet hadde tolket loven ang. bruk av et biologisk bremsesystem hadde vært morro å finne ut av. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Klovn1 Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Du har lov til å kjøre groe-båten, går den ikke fortere en ti knop når du blir stoppet er den lovlig. Loven sier 9,9hk og 10 knop, ingen ting om groe og potensial uten det. God sommer i groe-båten, den andre bør du styre unna! Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Man bør ikke være så bastant når lovene skal tolkes av mennesker. Dette bare antar du, og det ville du argumentert med. Trådstarter har ikke samme overbevisning som deg, og ville antakeligvis tapt den diskusjonen. De som skriver bøter trenger ikke være enig med deg. Og det er nok til å få forelegg. Den er bedre enn alternativet, men jeg støtter heller fjordgrynts forslag om at man tar en prat med lensmannen først siden lokale forhold og tolkninger er svært forskjellige. Det er så surt når man er pakket og klar - så blir man stoppet av en hissigpropp. meeeen... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Skjønner ikkeno jeg..., hvorfor presentere en helt annen forutsetning i åpningsinnlegget, enn faktum? Jaja. God sommer og lykke til med bensinforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Svaret er at du får sperrefrist på båtførerbeviset. Tilsvarende som ungdommer som kjører bil før de har fått lappen. Dette står i småbåtloven og jeg er overrasket over at ikke dette svaret kom først i rekken. Sitter folk i forumet her bare og synser uten å kjenne til de mest fundamentale reglene som gjelder for ferdsel på fjorden?? http://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§28c Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Fint å kjenne til regelverket, men at dette er det mest fundamentale for å ferdes på fjorden er vel å ta i. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det fundamentale ved å bryte diss reglene er nevnt tidligere. En kan ende opp med svære erstatningskrav osv og mer eller mindre ødelegge veldig mye for seg selv før livet så å si er i gang. Kan føles veldig urettferdig å måtte utsette noe når man er ungdom, men man kan fortsatt ha det veldig gøy når man faktisk er gammel nok og har lov til å gjøre det også ;-) Ville fortsatt å pusse opp "arven" og gledet meg til den dagen jeg kunne kjøre den lovlig. Evt. også nyte lovlig prøvekjøring/opplæring i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.