Jump to content

Hva skjer om eg blir stoppet av politibåt i sommer?

DaniStaut

Recommended Posts

Trådstarter spurte om noe konkret, og det ble fort synsing - er ikke tvil om det.

Men svarene som kom frem i synsedebatten avdekket andre vinklinger som trådstarter åpenbart ikke hadde tenkt på.

Det er mer voksent og ansvarlig å tenke på hva som har blitt sagt i denne tråden enn å kun tenke bøter og straff av politi.

Jeg tror trådstarter får en bedre start på voksenlivet om han leser og forstår det som voksne mennesker prøver å fortelle en ung mann.

Det kan være en utfordring - og da må man få lov til å spore litt av rundtomkring.

Er du sikker på at det ikke er du som synser nå Sone2? Jeg klarer ikke helt å finne det du sikter til i paragrafene du linket til.

Men nå er jo ikke jeg jurist og lovtolker heller.

Ja, mulig jeg var for kjapp men her er paragrafen:

Småbåtloven § 28 c sperrefrist:

§ 28 c.Sperrefrist for retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt

Blir en person som ikke har førerett, ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre fritidsbåt i medhold av § 28 a, skal det i dommen eller forelegget fastsettes en sperrefrist for å kunne gi personen førerett. § 28 a annet ledd gjelder tilsvarende for sperrefristens lengde.

Er personen yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått minst ett år fra den dagen vedkommende oppnår minstealderen.

Blir en som ikke har førerett, med skjellig grunn mistenkt for et straffbart forhold som kan ha betydning for adgangen til å få båtførerbevis, kan politimesteren eller den han gir myndighet, bestemme at førerett ikke kan erverves før saken er endelig avgjort, likevel ikke ut over tre måneder uten kjennelse av tingretten.

Kongen gir forskrift med nærmere regler om fastsetting av sperrefrist.

Og forskriften:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-06-25-975

Så hvis det ikke skjer noe galt under ferden, og politiet heller ikke vurderer overtredelsen til å være så veldig ulovlig, så går det jo bra:-)

Redigert av Sone II (see edit history)

Ja jeg har lest paragrafen du sikter til, men det står ingen ting der om å føre båt uten båtførerprøve.

28c refererer til 28a og gjelder dersom " Blir en person som har rett til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt ilagt straff, kan det i dommen eller forelegget fastsettes at personen ikke lenger skal ha slik førerett dersom lovbruddet er grovt og dersom hensynet til sjøsikkerheten, miljøet eller allmenne hensyn ellers krever det"

Tvertimot står det i 28c " Er personen yngre enn den lovlige minstealder for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått minst ett år fra den dagen vedkommende oppnår minstealderen" noe som bekrefter at dette ikke handler om å føre båt uten båtførerprøve, men som sitert over " lovbruddet er grovt og dersom hensynet til sjøsikkerheten, miljøet eller allmenne hensyn ellers krever det".

-trenger ikke en sur polititjenestemann til for å få straffereaksjon.

-det er nok at de har med seg en journalist :)

Seriøst, tror dere politiet bare vinker guttungen videre når han først blir kontrollert? Neppe. Sak blir opprettet. Om gutten skader seg ETTER kontroll hvor han bare sendes videre, ja så smeller det tilbake på politet, samt at rykter går som ild i tørt gress blandt ungdommer om at politet ikke reagerer.

Slike absolutte regler, som gjelder førerrett, blir alltid sanksjonert ved kontroll. Enkle saker, 100% oppklaring.

Mens andre saker, som litt tullekjøring, fart uten konkret måling etc, der kan man utvise konduite, og nøye seg med en prat om holdninger.

Redigert av Eureka (see edit history)

Har ikke sjekket hva forskriftene sier eller arbeidet som ligger forut for denne og loven, men tviler på det sterkeste at man vil kunne bruke groe som "bremsemiddel" og dermed gjøre en ulovlig båt til en lovlig, men ser absolutt at noen jurister vil kunne glede seg over å prosedere en slik sak, ikke minst til noen tusen kroner i timen på det offentliges regning? Hva med å hevde at jeg holdt to padleårer i vannet og disse laget slik motstand at båten ikke kunne gjøre en fart over ti knop, båten var tynget ned av last og/eller passasjerer? Eller slepte en annen båt, eller........? Fantasien kjenner ingen grenser.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

9,9hk som gir båten mer 10 knops fart kan strupes med f.eks. å sette mekanisk stopp på gasspådrag for å forhindre at for stor fart kan oppnås. Dette er lovlig måte å gjøre det på.

Dessuten er mange 9,9hk motorer egentlig 15hk motorer som er trimmet ned fra fabrikk. hk-avgift den gang den eksisterte ble da beregnet ut fra 15hk og ikke 9,9hk. Likefult var disse motorene godkjent som 9,9 og lovlige for fører under 16 år, forutsatt at 10knop-grensen ikke kunne brytes.

Kan ikke begripe at den samme "fartssperren" i form av grodd skrog ikke skal være lovlig!

Lovbruddet kommer jo først om skroget rengjøres og toppfart over 10 knop oppnås.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

...og se for dere en <16-åring prøve å diskutere dette med en hissig onkel...

...gjerne med publikum for da blir de alltid mer medgjørlige. :nonod:

Uansett hva dere graver frem av regler, så skal faktisk det lokale politi tolke dette på samme måte - og hvor stor er sjansen for at det skjer?

Imens er sommeren ødelagt.

/svartmal

Jeg fikk en gang konfiskert en kasse med pils pga jeg gikk forbi en plass mindreårige drakk..

Vi var på vei fra vorspiel til fest, altså..

'..jeg oppfordret mindreårige til å drikke..'

Ikke undervurdèr politiets evne til å ødelegge din oppfatning av sunn fornuft (og resten av dagen din). :giggle:

Kan ikke begripe at den samme "fartssperren" i form av grodd skrog ikke skal være lovlig!

Lovbruddet kommer jo først om skroget rengjøres og toppfart over 10 knop oppnås.

".....og toppfart over 10 knop KAN oppnås." En viktig presisering for mange tror åpenbart at det er farten på det aktuelle sted/tidspunkt som avgjør lovligheten, eller ikke.

Hvis groe skal kunne brukes som "fartsperre" så ser jeg for meg at politiet egentlig bør prøve enhver båt hvor det kan være tvil om båten faktisk kan gjøre en fart over ti knop uansett hva som synes nokså åpenbart for det erfarne øye? Jeg nekter å akseptere boten, tar saken for retten, lar båten gro ned og hevder at det var slik den så ut på det aktuelle tidspunkt/sted. Skal vi virkeleig holde på slik?

Hvordan kan dette tolkes annerledes?

Hvis båten på kontrolltidspunktet ikke kan oppnå høyere fart en 10 knop, så kan den ikke det.

Da bryter man vel ikke noen lov?

At båten kan gå fortere hvis man gjør slik eller slik er greit nok, men da kan man jo ikke holde seg innenfor uansett.

Skulle man ha en 10 fot båt, med 9,9 som gjør 10 knop, så sier politiet:"Hvis du skjærer ut dobbeltbunnen og gjør båten lettere kan den gå fortere, så her blir det bøter,gutt"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Med en båt som åpenbart kan gå over 10 knop med 9,9 så ville jeg forlangt en "brems" av en mer permanent og ordentlig karakter enn groe. Som feks noe som reduserer kraften til motor eller noe annet. 

Tar gutta 2 minutter å skrubbe av under så den går i 10+ knop. 

-----------------

Om jeg var politibetjent, noe jeg/vi sikkert kan være glad jeg ikke er, så hadde jeg sagt det var godt tenkt, men ikke godt nok, forklart hvorfor og gitt en advarsel og beskjed om å finne en annen løsning på det å redusere båtens fart, feks reduksjon av motorstyrke. 

Ja jeg er glad du ikke er politimann, en politimann som straffer på forhånd for sikkerhets skyld er en katastrofe for rettssikkerheten,

det minner egentlig om politistyrkene i land vi gjerne ikke liker å sammenligne oss med.

Du ville heldigvis blitt arbeidsledig ganske fort.

Det er bare å forlange måling på stedet, klarer ikke politiet (Pinkvin) å få båten over 10 knop uten å modifisere den er saken klar.

Påtalemyndighetene ville nekte å ta en sånn sak videre, makan til latterligjøring i en rettsak ville savna sidestykke!Jeg syns jeg ser videoen av Pinkvin i det han svømmer rundt med kost og skrape i sitt forsøk på å få båten over 10 knop!

For en YouTube hit det ville blitt :lol: :lol: :diving::thumbsup:

Skulle man ha en 10 fot båt, med 9,9 som gjør 10 knop, så sier politiet:"Hvis du skjærer ut dobbeltbunnen og gjør båten lettere kan den gå fortere, så her blir det bøter,gutt"

Tidspunkt og dag indikerer at du faktisk mener hva du skriver, men klarer ikke helt å ta et slikt innlegg på alvor. 

Guest Avmønstret#

Jeg syns jeg ser videoen av Pinkvin i det han svømmer rundt med kost og skrape i sitt forsøk på å få båten over 10 knop!

For en YouTube hit det ville blitt :lol: :lol: :diving::thumbsup:

Som jeg sa, godt jeg ikke er politimann ;-) Men rent empirisk, har ei gummijolle som fyker avgårde som et piskaskinn sånn til vanlig. Men på slutten av sesongen, med rur og groe, så er den treg og trå, går ikke opp i plan eller noe. 

Opp på stranda og et par minutter skraping med åra så er den bortimot som ny ut sesongen. 

Sånn er det med den saken. 

---------------

Jeg har tro på at gutta med 9.9 fint klarer å skrape jolla på no-time når motivasjonen er fart på godt over 10+. 

Personlig synes jeg det er helt jævlig hva dere som voksne folk kan lire av dere om politibetjenter i landet.

Med henvisninger til jødeforfølgelsene eller at en betjent som faktisk utfører tjenestehandlinger er en person som har en dårlig dag... Piss meg i øre.

Jeg var politimann, er det ikke lenger. Men det koster meg ikke en døyt å si ifra når det der oppgulpet kommer.

Selvsagt er det å trekke jødeforfølgelsen inn i dette å gå langt over streken.

Allikevel finnes det endel politi der ute som er vel ivrige i tjenesten...Ja de har loven på sin side,men noen ganger bærer det preg av litt for mye juling i sandkassen.

Jeg har vært borti begge typene, den som er litt "rund i kantene" og paragrafrytteren, gjett hvem som fikk mest respekt.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hva som skjer når du blir stoppet av politibåten:

-bøter: 500,- til deg, og 1500,-til dine foreldre.

Med andre en 'mildere' forseelse enn å seile med ett par duggfriske for mye innabords. Forelegg hefter dog på ditt rulleblad, og kan få følger hvor det kreves vandelsattest senere.

Hva som skjer Ifm en hendelse er en annen sak. Forsikringsselskapet kan avkortet din utbetaling, og kreve regress for utlegg (av dine foreldre).

Man (dine foreldre) kan uansett bli straffeansvarlig avhengig av graden av uaktsomhet som er utvist.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...