Limbo79 Startet 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2016 Har nylig gått til anskaffelse av en Askeladden 525 Excel med en 115 HK Optimax. Hadde forventninger om at denne burde gjøre oppunder 40 knop med en person ombord. I følge instrumentpanelet analog/digital oppgir den i overkant av 30 knop. Knopmåleren er riktignok ikke basert på GPS. Kan der være at disse er såpass unøyaktige? Skal også nevnes at jeg sikkert ikke har trimmet motoren optimalt. Noen som har erfaringer med tilsvarende knopmålere og eller båter? Propellen tror jeg er orginal. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Skal nok gjøre mere fart med en 115 hk, enn 30 knop. Hadde en lik båt med en 90 Optimax, og den gjorde minst 35 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Min Navette S540 topper 43-44 GPS knop med Mercury F115 og 4-blads stålpropell (som egentlig er et nr. for stor). Du må naturligvis måle farten med en GPS (håndholdt eller fastmontert) for å finne ut hvilken fart du egentlig gjør. Over 40 knop bør ikke være noe problem med rett propell og trim. Den greier nemlig 37 knop med Optimax 90: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-fem-skjærgårdsjeeper Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 last ned en gps app på mobilen og test fart med den. fartsmålerne på disse er et lite hull i stammen som fanger opp vanntrykk. Kan ha kommet noe dritt inn i dette hullet som påvirker avlesningen, det hadde jeg på min Yamaha 60. Nøyaktigheten på slike trykklogger varierer også en del , det vanligste er at de viser litt merenn de skal. Den på min Yamaha F115 er forbausende nøyaktig - viser som oftest samme som gpsen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Trykkloggen på min Mercury F115 er også overraskende nøyaktig, sjelden mer enn 1 knop avvik fra GPS. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Limbo79 Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Nå har jeg omsider fått testet ut med GPS måler, og farten samsvarer nokså hodt med instrumentpanelet. Jeg reagerer også på at motoren ikke klarer et turtall på noe særlig mer enn ca 5000. Ut i fra hva jeg har lest meg til, skal disse motorene kjøre nærmere 5750 omdreininger. Jeg har ikke så mye erfaring med båt powertrim/tilt. Hvor mye skal man tilte motoren for å nå maks omdreininger? Kan dette være årsaken til manglende fart og turtall? Noe annet som jeg bør sjekke ut før jeg evt sender den til service? Takknemmelig for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Du trimmer motor ut til båt begynner å galoppere, eller til fart synker/propell begynner å suge luft. Det er ikke uvanlig at det kan være 6-8 knop fra innerste trim posisjon til der hvor du får Max fart. Jeg hadde en slik motor på en askeladden 605, den klarte 34 knop med 2 mann ombord. Søk i forumet her mener det er en lang tråd om ditt oppsett..... Sitér dette innlegget Link to post
Limbo79 Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Takk for svar. Vil det samme gjelde mht omdreininger? Vil jeg ikke klare å oppnå maksimalt turtall med mindre jeg trimmer optimalt? Noen som har erfaringer med hva som et optimal trim på denne kombinasjonen av motor/båt mht toppfart. Da tenker jeg først og fremst på hva jeg skal styre etter på instrumentpanelet hva gjelder tilt (den som viser 0-100, evt den digitale)? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 etterhvert som farta øker, så vil de fleste planende skrog løfte bakenden opp av vannet, gjerne med det resultat at baugen trykkes ned, noe som gir mer våt flate og vannmotstand. for å motvirke dette så må du bruke powertrimmen for at båten skal løfte seg ut av vannet og gå fint. Du må bare lære deg å kjenne når båten går lett og ledig i sjøen, og merke deg det punktet på måleren. Hvor mye det må/kan trimmes kommer også an på motorvekt/størrelse, hvordan den er montert mtp høyde, propell, last og plassering. Så det finnes ingen fasit akkurat. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Bølge og vindforhold kan også ha mye å si. Er det flatt hav kan du trimme ganske mye ut, og få mere turtall og fart. Optimalt for max fart er som regel småkrusninger på havet, da får skroget mest luft under seg samtidig som propellen beholder grepet med mye trim ut. Bytter du til annen type propell (stål og/eller 4-blads) kan du trimme enda mere ut, eller heve motor litt på akterspeilet og få mindre motstand i vannet. Hva som funker best på hvert enkelt skrog er jo litt prøve og feile-metoden. Redigert 17.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Limbo79 Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Har prøvd utallige varianter av trimposisjoner, og klarer fortsatt ikke å nå høyere turtall. Bemerker også at jeg ved fullt pådrag må holde gassen på plass (den blir ikke stående i full gass posisjon av seg selv). Kan det være noe med koblingen? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Ved fult pådrag skal du bruke 38-40l/t. Det ser du i smartcraftinstrumentet,hvis du har det. Gasspaken måtte holdes på fullgass for ikke å sige tilbake, på den jeg hadde. Tror det er vanlig. Får motoren nok bensin? Har du et bensinfilter som er tett? Har du pratet med tidligere eier om hva han fikk av fart på båten? Er båten ren under? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Slik jeg kan se så oppnår du ikke max turtallet som motoren skal ha (5750rpm). Da har du nok en for tung propell, dvs at motoren klarer ikke å drive propellen opp til ønsket turtall. Tung propell kan være forårsaket av to parameter i hovedsak. 1. for stort bladareal på propellvenger, 2. for stor stigning. (stigning kan du se for deg er lengden propellen beveger seg i ett fast materiale (f.eks smør ) per omdreining. Men uten at du skal gå igang med noe vitenskapelig tilnærming til rett propell, ville jeg kontaktet Askeladden. Der sitter det folk med kjempekuskaper og kan helt sikkert bistå med råd om hva du kan prøve. Forsikre deg om at skroget under vannlinja ikkje er tilgrodd, det stjeler mye fart/turtall! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Ved fult pådrag skal du bruke 38-40l/t. Det ser du i smartcraftinstrumentet,hvis du har det. Gasspaken måtte holdes på fullgass for ikke å sige tilbake, på den jeg hadde. Tror det er vanlig. Det er ikke så vanlig, da friksjonen i gass-spaken kan justeres. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Limbo79 Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Propellen er original og er den samme som kom med motoren da den var ny. Ut i fra hva jeg har lest, skal propellen være den som Askeladden anbefaler på denne type kombinasjon båt/motor. Noe groe skal man ikke utelukke, men jeg har erfart de samme problemene siden jeg sjøsette båten. Har vært i kontakt med Askeladden, og de har overraskende nok ikke pekt på noen konkrete årsaker de mener det kan være. Jeg frykter at det kan være noe sånt som at motoren ikke får nok bensintilførsel eller noe i den duren. På meg virker det ihvertfall som at dette ikke skyldes lite optimal tiltak motoren. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Propellen er original og er den samme som kom med motoren da den var ny. Ut i fra hva jeg har lest, skal propellen være den som Askeladden anbefaler på denne type kombinasjon båt/motor. Noe groe skal man ikke utelukke, men jeg har erfart de samme problemene siden jeg sjøsette båten. Har vært i kontakt med Askeladden, og de har overraskende nok ikke pekt på noen konkrete årsaker de mener det kan være. Jeg frykter at det kan være noe sånt som at motoren ikke får nok bensintilførsel eller noe i den duren. På meg virker det ihvertfall som at dette ikke skyldes lite optimal tiltak motoren. Ok. Det første jeg ville startet med er å sjekke om hendelen er justert slik at du klarer å oppnå full vandring på gasspådraget, vet ikke om det er vaier eller elektronisk hendel du har, men det er justeringer på begge typer. Koble ut gearmekanismen og prøv da. Du skal klare å oppnå maks-turtallet ditt nå, hvis dette ser i orden ut så vil jeg gå videre med å sjekke brennstofftilførselen, knekk på slanger, dimmensjoner og filter. Hva sier tidligere eier om fart/turtall etc.. Kan dette ha vært til stede siden båten var ny, men grunnet bruksmønster til tidligere eier så er ikke dette avdekket? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.