Viljesterk Startet 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2016 Var ute og kikket litt i morgentimene idag, og ble litt usikker da jeg møtte på dette i havna i Stavanger... Jeg har lest mye om merking og navigering i flere bøker, men det krasja litt da jeg kom oppi det (derfor jeg argumenterer for praksis i båtfører-pensum). Bybrua i ryggen, og Rosenberg til styrbord - da er jeg mot leia etter hva jeg kan se av kartene. De her merkene har jeg ikke sett i noen bøker som jeg kan huske, men etter hva jeg (mis?)forstår så ble det til for hjelp til hurtigbåtrutene. Glemte å ta et oversiktsbilde av alle merkene, men de står på rekke og rad; så rød-grønn-rød. Farge mot farge når man er med leia - jeg kjører mot, så jeg snur på det - dvs jeg skal ha grønn til babord? Imellom 42 og 43 er ikke gudd? Innenfor 42 og land ligger det store kystvaktskip elns, så der må det jo være dybde. Nå har jeg ikke slått opp i noen bøker for å finne utav det - jeg vil se om jeg tenker rett uten å måtte tolke tekster en gang til. Da glemmer man fort hva man egentlig mente. Fikk bare ikke alt til å stemme selv når jeg prøver å resonnere. Jeg har alltid bare kjørt der det så lurt ut, men det er ikke sikkert det det så lurt ut for tilskuere. . Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Bay_liner Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Sjømerker .app på appstore inluderer disse. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Viljesterk Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Takker, men jeg har ikke pads, så det kan jeg ikke bruke. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Bay_liner Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Sjekk evt Google play. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Viljesterk Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Jeg skyr google - derfor jeg er på havet. Lengst mulig bort i fra slikt styggedom :) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Bay_liner Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Enig with U men har appen. Odde tall på Styrbord side. Økende tall i farleden. Milig jeg får postet def senere. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Viljesterk Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Åh. Slik jeg ser det her går de på tvers av leia, ikke langs. Oddetallet passet på styrbord slik jeg også så det, men det kan da være tilfeldigheter. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
bellen Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Dette er markører som brukes i trange leder og kanaler der det bruker å være veldig grynt utenfor desse. Dette har ingenting med hurtigbåter å gjøre. Større skip må passere mellom desse markørene. Mindre båter kan passere på utsiden, men da må enn sjekke kartene om enn har dybde nok til å gå der. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Det ER hurtigbåtmerker. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
dude Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 (redigert) klipp fra denne artikkelen http://www.kystverket.no/Maritim-infrastruktur/Fyr-og-merker-/Bunnfaste-merker-med-lys/ Hurtigbåtmerke med indirekte belysning (HIB) Merke for hurtiggående fartøy: lanterne på stang, med indirekte belysning på trekant Kystverket har utviklet og satt opp en god del sjømerker langs norskekysten - spesialdesignet for hurtiggående fartøy. Disse merkene har betegnelsen ”Lanterne på stang med indirekte belysning på trekant”. Spesifikasjon Merket har en lanterne på toppen som har en lyskarakter eller et fast lys. I tillegg er det montert en lyskaster som lyser opp en trekant plassert nede på stangen (som vist på bildet over). Trekanten er merket med et tall og en refleks.Grønn refleks: På de merkene som en skal ha på sin styrbord side i seilingsretningen er tallet et oddetall og refleksen grønn. Rød refleks: På de merkene som en skal ha på sin babord side er tallene et partall og refleksen rød.Hvit refleks: Noen trekanter er merket med en hvit refleks og et tall. Denne står plassert slik at man kan seile på begge sidene av merket. Plassering Merket kan være plasser både på land og i sjøen. Lyskasteren på de merkene som er plassert på land har også den effekten at den lyser opp en del av terrenget rundt merket. Noen av merkene i sjøen kan være plasser oppe på et stativ som en trebeining eller lignende. Merk: I forbindelse med utviklingen av merke ble flere varianter utprøvd. Dette for å komme frem til et mest mulig optimalt merke for de hurtiggående fartøyene. Derfor er det noe variasjon på plasseringen og størrelse av tall og reflekser på merkene langs kysten. De første merkene har sågar også en annen utforming og de er heller ikke utstyrt med lanterne. De mangler også tall. Redigert 11.Juni.2016 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Takker for linken. Da er det omtrent som lateralmerking - bortsett fra at her er det 3 merker på tvers av leia. Om ikke leia til hurtigbåten går på tvers her da.. Var litt forvirrende. Er det ikke så mange av de her merkene rundt om? Man burde jo kunnet dem på rams om så var... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
bermuda Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 I det første bildet ditt er det grunnest mellom de to merkene, så du "skal" gå på utsiden. Har ikke kart her men jeg mener å huske det er 4,3 m dypt. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Så da resonnerte jeg rett altså? Båten min stikker jo ikke dypt, men er ikke vits å lære seg uvaner. Jeg fikk litt problemer med å se dybnene i mitt kart her, men ser at det er noe rundt 4-6 meter der ja. Du som er fra Stavanger - kan du si meg hvorfor det står tre skilt på rad der? De skal egentlig beskrive hurtigbåtleia, men her beskriver de grunner istedetfor... Jeg trodde leia var en markert stripe med klart vann - her er den splittet i to deler. Jeg tolket det jo rett, men jeg får jo ikke systemet helt til å stemme med det som er oppgitt av kystverket. Jeg hadde ventet en markering av en grunne - ikke splitting av leia. wikipedia: Lateralmerker, også kalt sideavmerkinger, brukes for å markere en skipsled, kanal eller havneanløp. Det er markert med grønt på styrbord side i hovedretningen på leia, og rødt på babord. Seiler man mot leden vil merkene stå motsatt. Kardinalmerker er markeringer i forhold til kompasset, hvor man passerer på den siden av merkingen som merket viser. ...Det var dette som forvirret meg da - at leia ble splittet på den måten. Men godt å vite at jeg ikke hadde kjørt på grunn med en større båt om jeg tenker likt. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.