Cpt. Bastos Startet 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2016 Hei! Kjøpte en Skibsplast 14 med evinrude 50hk på torsdag sammen med en kamerat. Vi har vært ute både sammen og hver for oss de siste dagene. Men idag ville den ikke starte. Batteriet viser 70%, tanken er over halvfull og bensinen er blanda med 1,5-2% totakter motorolje. Den starta egentlig på første forsøk, men jeg var for treig med å få opp turtallet i fri. Etter det hørtes den ut som om den ikke hadde strøm, ingen futt hvis du skjønner? Igår sleit jeg litt etter å ha forsøkt å rygge, men fikk start igjen etter litt ventetid og å ha fullt opp tanken. Helt ærlig så er jeg ganske fersk og det er fint med folk som vil hjelpe, men jeg endte opp med å stå der på båtplassen med fire karer som hadde hver sin mening om hva problemet var. 1) Evinrude fra før 2005 er bare å kaste, kjøp Yamaha 2) bytt tennplugger 3) bytt plugger og batteri 4) bytt plugger, batteri og fyll opp tanken, hvis det ikke går, få motoren til en som har peil, du kan kjøpe en Suzuki 25 hester hos meg. Har et par kamerater som kan komme å ta en titt, men først til uka og håper at noen her kan gi meg tips til hvor jeg bør starte. Vi jobber mellom 60-100t/uke begge to og å komme seg utpå med båten, om så bare i tjue minutter er gull verdt for helsa. Har også en skokk unger på besøk og de har selvfølgelig lyst til å prøve tuben imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 kan høres ut som at batterikablene ikke er gode (de oksyderes over tid) eller dårlig kontakt etellerannet sted. Sjekk også batteriet, sett det til lading helst er bensinen på tanken gammel , så kan det kanskje være verdt å bytte den også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Kanskje forgasseren (og pluggene) drukner i bensin? Har du skrudd ut plugger og sjekket om de er tørre eller våte etter en sånn stopp? Det kan være så enkelt som at du må ha nye plugger og nytt batteri. Enkelt å prøve selv, og du rekker det før ungene har spist opp isen i morgen :) Hvis det ikke fungerer bør du kanskje ta ut forgasseren og rense den og sjekke flottørkammer og flottør (eller få noen andre til å gjøre det) i tillegg til å evt. sjekke (eller bytte) bensinslanger til og fra forgasseren? Synes det høres ut som en mulig oversvømmelse av bensin hvis det bare er et problem uten høyt turtall og som "går over av seg selv" etter litt tid (flottørkammeret tømmer seg sakte). Har du (ekstra) kraftig bensinlukt og / eller (ekstra) mye bensin i sjøen / vannet rundt moroten etter en sånn stopp tro? Dårlige plugger, feil med tenningen / timingen, rusk i forgasseren og veldig mye annet (inkludert Bernaise i Coilen), kan lage sånne problemer, så jeg er ikke overrasket over at du får mange forslag fra folk rundt omkring. Er det ikke plugger / batteri, og det ikke hjelper med rens og evt. justering av forgasser, kan det hende det er noe mer omfattende å dyrt å prøve å finne ut av. Da kan du vurdere å kjøpe den 25-hesteren :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Cpt. Bastos Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Takk for svar, setter det på lista over ting vi sjekker først. Bensinen er ny. Batteriet ser gammelt ut, så vi har fått tak i nytt batteri og skal ut imorgen tidlig sammen med en som er god på det elektriske. Krysser fingra og håper det holder med nytt batteri/kabler. Hvis vi ikke finner ut av det, håper jeg det kan hjelpe å legge ut noen bilder her. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Bastos Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Takk for enda flere tips! "Bernaise i coilen"! Hehe Nei jeg har ikke skrudd på noe som helst, skulle bare ut en svipptur og skåle for bursdagen med vørterøl før nattevakt. Endte opp med å banne en god del, padle litt utpå vannet (hater å måtte gi opp), la han prøve et par kast med fiskestanga og ta en kjapp skål. Mange gode tips her, lager en sjekkliste og begynner med det enkleste. Etter min erfaring med feilsøking i ulike sammenhenger, så er det ofte et ganske enkelt problem. Krysser fingra og håper på det den her gangen også. Forrige eier brukte den stort sett til vannsport (seinest i November i fjor). Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 De første postene sier det meste - dårlig kontakt i en eller annen form, eller drukning, høres jo logisk ut. Ville sjekket pluggene først - det er kjapt og enkelt. Er de dyvåte kan det høres ut som motoren ikke får strøm. Du kan jo også legge dem til gods for å se om du får gnist. Legg dem ikke i nærheten av bensin da :) Og.. Sjekk alle enkle ting først. Ellers ender du kanskje opp med å måtte fikse mye som ikke egentlig var nødvendig akkurat nå. I dag tømte jeg nesten batteriet og kødda med choken mye før jeg kom på at daumannslina ikke var i.. igjen... Har du daumannsbryter? Dårlig kontakt der? Passer låsen? Er det flottørproblemer kan man gjøre mye der selv også om ting haster. Jeg har fikset automatchoke-membranet på bil med lappesaker til sykkel før. Og litt bøying og tøying så sitter plutselig flottøren der den skal igjen. Man trenger ikke være ekspert på alt for å få det til - da hadde jeg slitt. Er du fersk på skruing generelt så kan det være fort gjort å lage rot i delene du skrur ut. Å bruke boks med inndelingsrom eller flere bokser til delene og skruene kan være veldig lurt. Og siden du sitter ved vannet kan det kanskje være lurt å ha lokk på dem. Er det stifter på slike tenningsmekanismer? Det kan jo være noe herk når de begynner å dra på årene. Der kan man også bli lurt ved at det er dødt,dødt,dødt - så plutselig har man tenning.. deretter dødt igjen. Sandpapir og evnt litt bøying og tøying fikser ofte det også. Om du glemmer de som venter, så kan du få en kjempekjekk tid nå. Det er kjekt å feilsøke på slikt - utrolig belønnende når man finner utav det. ...om man bare har tid da. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Emnet sier 50hk totakter, så her er det vel bare å pøse på med info. Det sies at "Evinrude fra før 2005 er bare å kaste", så da må man regne med den er eldre ( om ikke ETEC var i gang så tidlig). Tok litt tid før jeg fant det ut så jeg hadde spørsmålet klart selv. Gode minner. Jeg er spent på hva problemet er. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Cpt. Bastos Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Vi vil gjerne hjelpe Cpt.Bastos - men da må han komme på banen og respondere, selv om det ble litt fuktig i går. Klokken er jo tross alt halv to.... Hei Fjordgrynt! Jeg var på nattevakt og sitter nå på min tredje denne arbeidshelga. Var attpåtil samværshelg og fint vær, så jeg har knapt vært på nett. Medeieren fikk lånt et batteri igår og fikk starta uten problemer og hadde en flott dag på vannet. Imorgen drar vi ut med nytt batteri og nye tennplugger og da skal jeg ta noen bilder. Jeg setter helt klart pris på om du og andre kan gi noen tips videre også, jeg ser frem mot en bratt læringskurve. Takk til deg og alle dere andre som har bidratt. Ser ut som det er en flott gjeng her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Bastos Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Så fint at du fant ut av det. Lykke til med båtlivet Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Bastos Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 på søndag fikk medeier satt inn et lånebatteri og fikk start. Igår skifta han tennplugger og satte inn nytt batteri. Idag skal jeg ut en tur, en powernap etter nattevakt og så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 er bensinen på tanken gammel , så kan det kanskje være verdt å bytte den også Amen til denne. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.