ballistic Startet 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2016 Hei. Vurderer å bytte propell og har sett litt på bl.a Spitfire propeller fra Mercury.Ser det er kommet en ny utgave i ss. Noen som har erfaring med denne kontra std Spitfire. Er primært ute etter høy marsjfart/lavt forbruk. Propell som sitter på nå er Ballistic 3x13 3/8 x21. Denne gir ca 32,5 knop på ca 5800 rpm (Suzuki DF 100 / Mørebas 17)). Et par knop opp fra std Suzuki alu. 14x21. Er ikke helt fornøyd med egenskaper rundt marsjfart så tenkte å prøve en Spitfire 12,7x21, noen synspunkter på dette?Har også vurdert Enertia i 21-22". Båten er tung i hekken så håper på bedre hekkløft med 4 blads propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 DF100 er vel i utgangspunktet i tyngste laget for Mørebas 17, den veier vel 182 eller 189 kg tørr alt etter hvilken årgang du har. Jeg hadde en 2001 DF70 på en Mørebas 17 for mange år siden. Selv den var tung med 155 kg. Båten var vel opprinnelig designet for max 85 hk 2-takt med adskillig lavere vekt. Jeg hadde litt problemer med at baugen hoppet når jeg trimmet ut motor. Monterte smart-tabs og det ble bedre. Hadde en Ballistic 17" propell og greide ca 30 GPS knop på max. Spitfire X7 er jo en interessant men kostbar sak. Ganske ny så tror ikke mange har erfaring med den ennå. Tror heller jeg ville ha prøvd Spitfire alu i første omgang, den har jo en helt annen pris. Siden det ikke er snakk om så store hastigheter på Mørebasen. Imidlertid er jo DF100 beregnet for stor propelldiameter bl.a. pga. utvekslingen på 2,59:1. Og 12,7" er jo en del mindre enn 14" som Suzuki bruker originalt da. Jeg har også vurdert en X7 til min nye Mercury F115. Kjører nå med en Powertech RXB4 4-blads stålpropell 13 1/4 x 18 og får 44 knop og god marsjfart. Trenger altså ikke bytte men man vil jo alltid prøve noe nytt. På min lette og raske båt er kanskje 12,7" diameter gunstigere enn 13,25", men jeg tror det motsatte er tilfelle på en Mørebas 17. Jeg har også liggende en Spitfire 12,5x19 som reservepropell. Tror du hadde fått bortimot samme toppfart med f.eks. en DF90A siden den er ca 30 kg lettere enn DF100. Men bedre oppførsel pga. mindre vekt i hekken. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 (redigert) Mulig jeg bytter til X7, men er redd for evt. lavere turtall enn jeg har nå. Men vi får se. http://boatingbusiness.ca/article/004371/Mercury-Marine-Unveils-New-SpitFire-X7-Prop Når du ser prisen på X7 så tror jeg alu-versjonen til ca 1/4 av prisen er mere fornuftig for Mørebasen http://www.mercurydelar.se/spitfire-x7 http://boatingbusiness.ca/article/004371/Mercury-Marine-Unveils-New-SpitFire-X7-Prop Redigert 28.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Her en lang tråd om Spitfire X7 http://www.bbcboards.net/showthread.php?t=656328 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trond.strom Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Høres spennende ut, jeg kikker etter propell til en Skibsplast Vector med Suzuki DF90. Kanskje en spitfire x7 19p eller 21p hadde vært noe for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 (redigert) X7 koster mange penger. Hvis du befinner deg i området under 35 knop er nok en Spitfire 4 blads aluminium et bra valg til langt lavere pris. Man får egentlig ikke ut potensialet av stålpropeller før farten blir en del høyere. Redigert 29.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trond.strom Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Ser på det også, spitfire x7 kjøpt fra uk og tollet inn kommer på ca 5k. Alu versjonen i Norge koster meg vel ca 2k Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Fikk propell idag, blir spennende å teste Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ballistic Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Etter litt mere testing ser jeg at jeg faktisk ikke får mere enn ca 5400 rpm med 21"(Ballistic). Dette med lett last. Antar at jeg da må ned noen tommer i stigning for å oppnå max rpm. Dette med motor tiltet inn. Tenker å heve motor et hakk når jeg tar den opp.Vil turtallet synke mye med 4 blads Spitfire/nemesis kontra 3 blads? Har du gjort noen erfaringer Teerex?Vurderer i første omgang å teste ut 4 blads i 17-19", evt gå for en Laser ll. Noen som synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 (redigert) 21P Spitfire X7 ble i tyngste laget (nesten som fryktet). Fikk god fart, 42-43 knop ved ca 5200 rpm. Men det var alene i båten, og syns motor jobbet litt tungt. Vannvittig bra marsjfart, 40 knop ved 4900 rpm Skulle ha gått for magefølelsen og bestilt 19P med en gang. Ble "lurt" av en kar i USA som hevdet han fikk 45 knop ved 5600 rpm med 21P og samme motor som min. Så jeg tok det tunge skritt og byttet til 19P Spitfire X7 og det ble andre boller. Kjempeaks, kjempegrep og bra marsjfart. Topper 44,5 knop ved 5750 rpm, og har nok enda litt mere trim å gå på under optimale forhold. Får ca samme fart med 2 pers. siden båten da går mere stabilt og tåler enda mere trim. Skal prøve å passere 45 knop en gang det er optimale forhold, og kanskje litt kaldere i lufta. Motor er jo ikke gått så mange timer heller. Så nå sitter jeg da med en 21P Spitfire X7 til salgs, rimelig Den vil jo passe på en motor med annen utveksling, f.eks. 2,33:1 istedenfor 2,07;1 som min har. Evt. på en DF100, kanskje oppjustert til 115 hk DF100 har jo 2:59:1 utveksling. At det muligens er en av de beste propellene på markedet tror jeg nok ganske sikkert. Redigert 29.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Med 2 stk X7-propeller og 1 stk Spitfire alu 19P kan jeg vel kalles Spitfire-mannen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ballistic Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Har bestilt meg en Nemesis 14x19 til å begynne med ,håper på litt bedre marsjfart med denne komboen. Må se hvor jeg ender i turtall før jeg evt går for en X7. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) redigert: feilpost Redigert 12.August.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 (redigert) Var oppe i 45,5 knop og 6000 rpm i dag med min F115. 44,5 knop og 5900 rpm motsatt vei så 45 knop godkjent toppfart Greit nok med 19P 4-blads propell og lufttemp. på 18 grader. Må vel teste 21P X7 på nytt, da jeg ikke har fått solgt den enda. Båten krever gode forhold og hyppig rattkorrigering i fart over 40 knop siden den praktisk talt flyr over vannet... Men greit hvis man må kjøre fra noen ja En fordel med stor nok motor er at marsjfart kan legges på greie 36-38 knop med akseptabelt forbruk og støynivå. Redigert 19.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Testet min Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads alu 12,5 x 19 i helga. Har kjørt med 4-blads stål etter at jeg byttet fra 90 til 115 hk motor i fjor (utveksling på ny motor er 2,07:1). Men var nysgjerrig på hvor mye dårligere en 4-blads alu er. Og det er ikke mye. Fikk 43-44 knop med Spitfire alupropellen, og altså 44,5-45,5 knop med stålpropellen (Spitfire X7 12,7 x 19). Målt begge veier. Var oppe i 5900-6000 rpm med begge propeller, så er i grenseland høyt turtall da. Men var under optimale forhold alene i båt med halv tank, lufttemp 18-20 grader. Riktignok er motor montert relativt høyt, med plata ca 35 mm over bunn. Båten er 5.40 lang, vekt ca 550 kg + motor. Stålutgaven av Spitfire er iallefall ikke verd over 3-dobbel pris. Muligens noe bedre grep i sving ja, men det er også alt (bortsett fra et flott utseende da). Rakk ikke å sammenligne marsjfart og forbruk, men skal muligens ta det en annen dag. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.