bros Startet 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2016 Har problemer med at babord motor ikke følger styrbord motors turtall når en gir jevn gass. Den blir hengene på ca 1200omdr for så å komme som et skudd når styrbord motor har kommet opp i ca 2500omdr. Da fungerer begge motorene ok, bortsett fra at maks turtall er noe redusert til ca 3200omdr mot 3500 som jeg oppnådde før dette problemet. For meg virker dette som en sensorfeil, kan det være dieseltrykk sensor som styrer dieselpumpa? Motorer er fra 2007 og gått ca 500t Gode råd mottas gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Kaliberet spaken? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Hørs ut som om det er feil på luftmengdemåleren din. Denne sitter enkelt til. Ta av det sorte store dekslet oppå motorene. Sensoren sitter på høyre side av motoren sett forfra. En enkel skrue og en elkobling. Prøv å kryssbytte og se om det hjelper. Nr 4 her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35709.aspx Før du gjør det så se om det hjelper å kalibrere gass spakene Om de to tingene ikke hjelper, sjekk luftfilterboksen og at komprssoren din får luft. Den ar inn på 1200 og turboen overtar på 2300-2500 Redigert 12.Juni.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Takk for rask respons :-) Skal forsøke med kalibrering, så en beskrivelse av dette her på forumet. Men at jeg har mistet 300omdr eller ca 4-5knop på topp skyldes vel ikke kalibreringen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Sjekka propellen? Gass spaken din er bare et potensiometer. Om den fir feil signal blir alt feil Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Propellene er ok. Potensiometer har jeg litt erfaring med fra aktivator? Fikk litt problem med alarm på den ene motoren, alt fungerte, men sensoren (potensiometer) som jeg ikke er helt sikker på hvordan fungerer slo ut og motoren stoppa med gang jeg la den i gir forover. Justerte litt gir wire og nå fungerer den ok. Skal forsøke det du beskriver over, takker for gode tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Aktuator er mottaker av de en del av de elektroniske signalene fra gass spakene. Det er aktuatoren som sørger for mekanisk bevegelse til gearet. Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Har noen oversikt på hvordan man kommer i kalibrering mode på twin d6-350 2006-2007, jeg finner kun info for nyere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Fant ut av det etter litt prøving og feiling. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/297/dsc_0355.jpg Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Byttet om på sensorene og problemet flyttet seg over på styrbord motor. Må få tak i en eller kanskje aller best 2 nye pressure sensore. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Kjent feil dette. Mener de koster rundt en tusenlapp per stk. Bra du fant feilen så enkelt :-) Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Ja forsøkte først med kalibrering, dette virket ikke på gassresponsen, men gjorde at hendlene ble helt synkronisert ved oppbakking noe det ikke var tideligere. Sensor koster ca 700,- Ser at dem er produsert av Bosch, det orginale er "no name" Satser på at jeg får 300omdr til på maks, selv om dette sjelden eller aldri blir brukt. Tappet også av ca 3 liter olje på hver motor etter å ha lest at motorene er følsomme for høyt oljenivå Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Dieselmengden blir feil når disse sensorene har hikke. Ikke bra for motoren. Jeg hadde samme feil på mine D6 435. Fikk beskjed om å ta det pent til nye sensorer var på plass. Jeg kjører alltid med olje under midt på peilepinnen på D6. Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Måtte bytte begge sensorer, prøvde først med den ene, men da hang den andre motoren litt igjen. Nå fungerer begge 100% når en akselrerer. Mangler fortsatt 100-200omdr på maks turtall og 1.5-2knop på det jeg greide for noen år siden(41.5). Propeller G9 var litt medtatte og ble glassblåst og tæringsskader ble fylt opp i år. Materialet i disse propellene er ikke veldig bra. Har byttet på garanti 2 ganger, var et par uker for sen siste gangen og dermed fikk jeg nei etter først å fått ja :-( Nå har jeg som sagt fylt tæringskader etter glassblåsing så få vi se hvordan dette holder. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Hva fylte du tæringsskadene med? Sitér dette innlegget Link to post
bros Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Jeg gjorde ikke dette selv, er litt usikker på om tinn ble brukt eller om det var noe 2 komponent epoxy. Eller en kombinasjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.