Jump to content

Feil på gassrespons D6-350 dobbel installasjon

bros

Recommended Posts

Har problemer med at babord motor ikke følger styrbord motors turtall når en gir jevn gass. Den blir hengene på ca 1200omdr for så å komme som et skudd når styrbord motor har kommet opp i ca 2500omdr. Da fungerer begge motorene ok, bortsett fra at maks turtall er noe redusert til ca 3200omdr mot 3500 som jeg oppnådde før dette problemet.

For meg virker dette som en sensorfeil, kan det være dieseltrykk sensor som styrer dieselpumpa?

Motorer er fra 2007 og gått ca 500t

Gode råd mottas gjerne.

Hørs ut som om det er feil på luftmengdemåleren din. Denne sitter enkelt til. Ta av det sorte store dekslet oppå motorene. Sensoren sitter på høyre side av motoren sett forfra. En enkel skrue og en elkobling. Prøv å kryssbytte og se om det hjelper.

Nr 4 her

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35709.aspx

Før du gjør det så se om det hjelper å kalibrere gass spakene

Om de to tingene ikke hjelper, sjekk luftfilterboksen og at komprssoren din får luft. Den ar inn på 1200 og turboen overtar på 2300-2500

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Propellene er ok.

Potensiometer har jeg litt erfaring med fra aktivator? Fikk litt problem med alarm på den ene motoren, alt fungerte, men sensoren (potensiometer) som jeg ikke er helt sikker på hvordan fungerer slo ut og motoren stoppa med gang jeg la den i gir forover. Justerte litt gir wire og nå fungerer den ok.

Skal forsøke det du beskriver over, takker for gode tips :-)

Ja forsøkte først med kalibrering, dette virket ikke på gassresponsen, men gjorde at hendlene ble helt synkronisert ved oppbakking noe det ikke var tideligere. Sensor koster ca 700,- Ser at dem er produsert av Bosch, det orginale er "no name"

Satser på at jeg får 300omdr til på maks, selv om dette sjelden eller aldri blir brukt.

Tappet også av ca 3 liter olje på hver motor etter å ha lest at motorene er følsomme for høyt oljenivå

Måtte bytte begge sensorer, prøvde først med den ene, men da hang den andre motoren litt igjen. Nå fungerer begge 100% når en akselrerer.

Mangler fortsatt 100-200omdr på maks turtall og 1.5-2knop på det jeg greide for noen år siden(41.5). Propeller G9 var litt medtatte og ble glassblåst og tæringsskader ble fylt opp i år. Materialet i disse propellene er ikke veldig bra. Har byttet på garanti 2 ganger, var et par uker for sen siste gangen og dermed fikk jeg nei etter først å fått ja :-(  Nå har jeg som sagt fylt tæringskader etter glassblåsing så få vi se hvordan dette holder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...