Jump to content

fremgangsmåte for og trutne trebåt

hytte15

Recommended Posts

hei. skal snart sjøsette en snekke og har en del spørsmål jeg lurer på. har lest side opp og side ned her inne men det finnes så mye forskjellige svar.

båten har stått i naust ca 3 år nå, og er forholdsvis fin i lakken på skroget, bunnsmøringen ser heller ikke så gale ut, men planen min er og pusse vekk gammel lakk og evt bunnsmøring for så og olje båten samt påføre ny lakk. jeg undres over att lakk skal på før trutning,

vil båten trutne skikkelig da mtp att vannet ikke trekker igjennom lakken? har forøvrig tenkt og bruke kokt linoje som lakk, er også brukt en slags tetningsmasse i sprekkene som jeg vil ta ut? noen som vet hva dette kan være? tror d er farm eller noe linolje kit etter hva google har fortalt meg.

skal dette eventuelt brukes under bunnsmøring også? hva gjør jeg inni båten i skroget? planen er og olje noen strøk der også for så og bruke kokt linolje som sistestrøk.

noen som kan være så grei og forklare meg enkelt og fremgangsmåte iht til dette? 

blandingsforhold har jeg funnet ut hva som må til.

takknemmelig for all hjelp her!

Redigert av hytte15 (see edit history)

Båten skal jo ikke trutne over vannlinjen, så jeg ser ikek helt problemet. Innvendig ville jeg ha brukt kun rå linolje, så treet får puste. Kokt på begge sider sperrer inne fuktigheten.

Hvis du fjerner tetningsmasse under vannlinjen bør du erstatte dette med Farm før bunnsmøring. Jo tettere du får den før sjøsetting, desto fortere trutner den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis båten er fin og hel i lakken over vann, la det være slik. Evt "flekk" lidt over der hvor lakken er slitt. Du kan matte ned hele fribordet og gi det et strøk eller tre, men det har ingenting/lite å si for om båten blir tett.

Under vann skraper du all løs bunnstoff vekk. Er det en klinkbygd båt presser du Farm opp i alle suene (Sprekken mellem bordene) og der hvor bordene evt er sprukket. Det kan du gjøre med en "Japan spatel". Farm kan brukes under bunnstoff. Hensikten med Farm er at det skal tette mens båten trutner, dvs Frem`en blir skvist ut etter hvert som treet sveller. Har du en kravellbygd båt, spatler du all natene, åpningen mellom bordene før du bunnstoffer.

takker for svar folkens! skal prøve og legge ved ett bilde så dere kan se sjøl hva jeg mener,men om jeg putter i farm under vannlinjen og deretter bunnsmøring hvor vil farmen da gå om det ligger ett lag med bunnsmøring over? om jeg skal olje med rå linjole fra innsiden blir det ikke da veldig klissete om jeg ikke avslutter med kokt linolje? er jo dette jeg har tenkt og gjøre på utsiden av båten, først mette med linolje så avslutte med kokt linolje

Det der meg å senke en båt under for å trutne den har jeg aldri skjønt! Det er bunnen som skal trutne, ikke skrogsidene!

Ikke skrap mer enn det som er løst. Rå linolje trekker inn og tørker sakte men sikkert. Tørk vekk overskudd når den ikke treker mer, så blir det ikke klissete.

Sprekkene over vannlinjen bør tettes med noe, tipper det er brukt linoljekitt fra gammelt av.

Om bunnstoffet buler litt der farmen presses ut har ingen som helst betydning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...