Audun V Startet 13.Juni.2016 Del på Facebook Startet 13.Juni.2016 Eg har ein gammal isotherm slim vv-tank med blandeventil. Eg får ikkje varmtvatn i krana verken ved kjøring med motor eller på 220v. Når eg tapper vatn på bunnkrana så er det kokvarmt. Er det nokon tilbakeslagsventil eller noko som kan hindre varmtvatnet å sirkulere gjennom tanken? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Får du kaldt vann inn? Ikke vann inn=ikke vann ut.... Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 jada har kaldt vatn i begge kraner Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Jo, men kommer det kaldt vann inn i berederen ? ( som det skal) Det er det som gjør at varmt vann kommer ut. Sjekk at det ikke er en stengekrane. Sjekk alle slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Selv om du har kaldt vann i kranene betyr ikke at det er inn brederen. Sjekk om du har stenge krann inn på kaldt vann og/eller ut på varmtvann. JMy Der var jeg litt treig ja.... Redigert 13.Juni.2016 av Vingen300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Med blandeventil, mener du mikseventil? Altså ventil på berederen som begrenser varmen på vannet ut ved å mikse inn kaldt? I så fall tror jeg du kan begynne å se om den ventilen gjør jobben sin. Hvis du bare tapper varmt vann og bare får kaldt vann ut ville jeg evt skrudd den helt til ende begge veier og sjekke da. Mulig den henger. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Kommer 1 litermed vv kvar gang så er det kaldt att. Overheattermostaten slår ut og når strømmen har stått på ca 2 timer. Det er ingen kran for å stenge inn på tanken Redigert 13.Juni.2016 av Audun V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Er dette et blandebatteri for båt eller land. Har opplevd at det er for lavt trykk i båtanlegg yil at landbatterier virker som de skal. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Dette er orginalbatteriene som er for båt Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 For meg høres det ut som om du har en kombinasjon av flere ulike feil. At overopphetingsvernet slår ut må skyldes at det blir for varmt inne i tanken. Dette kan skyldes feil med termostaten, eller at tanken ikke er fylt med vann (f.eks. pga. at den er montert feil). At du bare får en skvett varmtvann før det blir kaldt må nesten skyldes at blandeventilen på tanken ikke virker som den skal. Alternativt at tanken er montert eller koblet feil på et eller annet vis. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Audun V Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Einig i resonnementet ditt men tanken har ikkje vore endra sidan den fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Jo, men det må da være en årsak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Audun V Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Har vore og sett meir på det idag, hadde av blande/mikseventilen, slo på pumpa og den pumpa vstn greitt gjennom tanken, monterte att og testa, ingen bevneverdig temp på vatnet etter oppvarminga. Har denne tanken tilbakeslagsventil? Og isåfall kvar? Andre idear? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Ingen som kjenner desse tankene? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Er du sikker på at du ikke har forvekslet tilkoblingene,slik at du tapper vann gjennom varmespiralen som skal tilkobles motorens kjølevannskrets? Det kan forklare at du bare får en liten skvett varmtvann før det blir kaldt igjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kaffelars Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 tenkte likt - og overtemp kan trippe mekanisk når 80-90gr. kjølevann fra motor får varmet volumet i berederen..men burde jo merket om man må etterfylle 20l på ekspansjonstanken da :) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Denne tanken har stått uforandret i mange år. ingen slanger er flyttet. Det eg spør om er om tanken har tilbakeslagsventil, det er den eneste fornuftige forklaringen eg sitterngjen med, dvs om denne er så treg at vannet velger veien gjennom kaldvannet via mixeventilen. Dette er en merkelig sak som burde være enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Det er jo ikke helt enkelt å sitte halve landet unna og gjette på hva du har eller ikke har. Om du i det minste kunne poste et bilde som viser tilkoblingene til tanken ville det kanskje vært mulig å svare på spørsmålene dine. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Men med drypp av info, er nok Sjøfare's innlegg nærmest problemet. 1. : 'Overheat' termostat slår ut etter to tmer = luftlomme i tanken, varmeelement og driftstermostat har ikke nok vann rundt seg, evt. defekt driftstermostat. Luft tanken først! 2. Kaldt vann på begge sider på kranene = du får vann kun via kaldt vann inn til mixe/blandeventil på vv-tank, denne er i feil stilling eller defekt. Se Sjøfare's innlegg #6 Tilleggsinfo som kom senere - ca. 1 liter varmt vann ved hver tapping, deretter kaldt.. Mulig lunkent vann pga. rørlegging og varmeoverføring via metallkoblinger til kaldtvann fra utløpsrøret til vv-tank? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Trur det du skriv her er heilt rett kaffeLars. Eg har tømt tanken og fyllt den oppatt med åpen varmtvannskran, er det noe jeg kan gjøre i tillegg for å få ut luft? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Hei, til vanlig holder det helt fint - men hvis blandeventilen bare slipper forbi og ikke ut fra tanken, vil jo det ikke hjelpe.. Kom det mye luft/spytting når du fylte opp med bare varmtvann åpnet? Vanligvis er det jo lite luft, da man aldri får ut innholdet av vv tanken når vanlige vanntamken er tom. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 det som er merkelig er at det virker som om tanken ikkje tar inn særlig mykje vatn. DVS det går berre 30-40 sekund å tømme den med nødventilen. Det eg gjør er å koble vekk mikseventilen for å sjå om det bedrer seg. Andre forslag? PS Dedt var ikkje særlig mykje spytting når eg fyllte den oppatt. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Oppdatering. Kobla vekk mikseventilen slik st alt varmtvatnet går via tanken. Det er ok men nesten ikkje trykk, kun ein liten pissestråle. Kva kan være greia? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Dette virker som om du har problem med kaldvannet fra pumpen til tanken. Løsne slangen for kaltvann inn til tanken og se om det spruter vann eller kun kommer en pissestråle ut av slangen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Audun V Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Trykk og mengde inn på tanken er bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.