Jump to content

Isotherm slim vv-tank, leverer ikkje varmtvatn

Audun V

Recommended Posts

Med blandeventil, mener du mikseventil? Altså ventil på berederen som begrenser varmen på vannet ut ved å mikse inn kaldt?

I så fall tror jeg du kan begynne å se om den ventilen gjør jobben sin. Hvis du bare tapper varmt vann og bare får kaldt vann ut ville jeg evt skrudd den helt til ende begge veier og sjekke da.

Mulig den henger.

For meg høres det ut som om du har en kombinasjon av flere ulike feil.

At overopphetingsvernet slår ut må skyldes at det blir for varmt inne i tanken. Dette kan skyldes feil med termostaten, eller at tanken ikke er fylt med vann (f.eks. pga. at den er montert feil).

At du bare får en skvett varmtvann før det blir kaldt må nesten skyldes at blandeventilen på tanken ikke virker som den skal. Alternativt at tanken er montert eller koblet feil på et eller annet vis.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Denne tanken har stått uforandret i mange år. ingen slanger er flyttet.

Det eg spør om er om tanken har tilbakeslagsventil, det er den eneste fornuftige forklaringen eg sitterngjen med, dvs om denne er så treg at vannet velger veien gjennom kaldvannet via mixeventilen.

Dette er en merkelig sak som burde være enkel.

Det er jo ikke helt enkelt å sitte halve landet unna og gjette på hva du har eller ikke har. Om du i det minste kunne poste et bilde som viser tilkoblingene til tanken ville det kanskje vært mulig å svare på spørsmålene dine.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Men med drypp av info, er nok Sjøfare's innlegg nærmest problemet.

1. : 'Overheat' termostat slår ut etter to tmer = luftlomme i tanken, varmeelement og driftstermostat har ikke nok vann rundt seg, evt. defekt driftstermostat. Luft tanken først!

2.  Kaldt vann på begge sider på kranene = du får vann kun via kaldt vann inn til mixe/blandeventil på vv-tank, denne er i feil stilling eller defekt. Se Sjøfare's innlegg #6

Tilleggsinfo som kom senere - ca. 1 liter varmt vann ved hver tapping, deretter kaldt.. Mulig lunkent vann pga. rørlegging og varmeoverføring via metallkoblinger til kaldtvann fra utløpsrøret til vv-tank?

Hei, til vanlig holder det helt fint - men hvis blandeventilen bare slipper forbi og ikke ut fra tanken, vil jo det ikke hjelpe..

Kom det mye luft/spytting når du fylte opp med bare varmtvann åpnet?

Vanligvis er det jo lite luft, da man aldri får ut innholdet av vv tanken når vanlige vanntamken er tom.

det som er merkelig er at det virker som om tanken ikkje tar inn særlig mykje vatn.

DVS det går berre 30-40 sekund å tømme den med nødventilen.

Det eg gjør er å koble vekk mikseventilen for å sjå om det bedrer seg.

Andre forslag?

PS Dedt var ikkje særlig mykje spytting når eg fyllte den oppatt.

Dette virker som om du har problem med kaldvannet fra pumpen til tanken. Løsne slangen for kaltvann inn til tanken og se om det spruter vann eller kun kommer en pissestråle ut av slangen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...