Mart0n Startet 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2016 (redigert) Hei siden vi kjøpte båten, har vi aldri fått mer enn 3350-3400 på denne motorinstallasjonen. Jeg vet han som eide båten da den var ny fikk nesten 3500RPM og ca 31knop på fullt. Mye forskjellig har blitt testet, bl.a propellbytte til mer lettdrevne propeller, men det er ingen forskjell. De stopper på samme turtall. Det er jo en turtallssynkronisering på disse maskinene, og det er jo umulig å teste maks turtall uten belastning. Får jo ikke mer enn 1700RPM når man kjører dem i nøytral. Noen andre som har tips til hva dette kan være. Min erfaring med Volvoveksteder er at med en gang det er snakk om elektronikken, så er de like "lost" som jeg er og jeg er ikke intressert i å betale på tusenvis av kroner for feilsøking. Litt fakta: - Diesel filtre (grov og fin) skiftes hvert år. Er ikke dette som begrenser det. - har kalibrert hendlene flere ganger, så jeg vet at gasshendelene gir beskjed om full gass - Kompressorene er merkelig kalibrert syns jeg.. De gir seg på 2500RPM når jeg gir full gass og venter på båten skal komme i plan - Er en tung båt (Galeon 390, ca 10,5tonn), men når den først kommer opp i plan går den ganske lett føler jeg. Motorene endrer lett turtall fra f.eks 3100 til 3200 når den er i plan. - får 29,5knop med halvfulle tanker og ren båt på ca 3340RPM. - Ene motoren henger igjen. Jeg tror det er ene motoren + turtallsync som gjør at jeg ikke får mer. Legger ved en graf her, hvor du kan se at ene motoren henger nesten 100RPM etter hele tiden. - Turbotrykkene er normale slik jeg kan se det. Litt forskjell men ikke mye på instrumentene. Grønnskavert område er der ca. jeg hører kompressorene ligger inne Redigert 13.Juni.2016 av Mart0n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Det er en vanlig feil på disse motorene at map-sensorene gir feil signal. Hvis du tar av det svarte dekselet over motoren ser du sensoren som er montert oppå innsugsmanifolden. Lett å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Har du sjekka at tempsensoren til ladelufta er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Takker for tips. Skal få sjekket dette. Melder tilbake her om det løser problemet Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Da er omsider bb. motor reparert. Fikk lekkasje i topp pakning og måtte skifte. VP Service mann sjekket alle sensorer og gasspådrag under prøvetur idag og finner ikke noe feil på noen av maskinene. Han avleste ca. 6 grader forskjell på ladeluft temperatur, men han mente det ikke skulle være årsak til dette. Så det ser ut til at dette ikke vil la seg løse og vi må bare akseptere at vi ikke får mer enn 3370 på ene og 3300 ca på den andre maskinen. Båten blir ikke vinterlagret på land, så kan være den har trekt endel vann og dermed er vesentlig tyngre enn tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Så absolutt skal dette kunne la seg løse. Har den hatt 3500 på maks tidligere og du fortsatt ikkje oppnår dette likavel du har prøvd å bytte propell, så er det tegn på at det er noe som sperrer turtallet elektronisk. Som tidligere sagt, så er Map-sensoren en svakhet på desse (som på alle andre motorer). Du trenger nødvendigvis ikkje å få feilkoder på desse, men dei kan gi feil signal til hjernen. Da opplever du å ikkje oppnå fult turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Ok. VP sa alle sensorer var ok. Han var inne mens vi kjørte og så at gasspådrag var 100% og alle verdier på turbotrykk osv. Var ganske likt. VP mener at dersom det er MAP sensorer, så vil det ofte gjøre at motoren virker dau for så og plutselig komme opp i turtall. Men det vet ikke jeg. Skulle hatt diagnoseverktøy selv så jeg kunne oppgradert software og logget data selv. Neste steg nå blir å fikse tilt sensor. Den er ødelagt, så jeg er aldri sikker på at drevene står likt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Kva med toppfarta før og nå, veit du noe om den? Kansje det er turtellerene som har begynt å få missvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Dieselfiltre eller map sensorene. Bytt filtre. Kryssbytt map sensorene. Sjekk også luftfiltrene Er oljenivået ok? Pass på ikke over max Groe på propeller eller skrog tar fort noen knop Redigert 15.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Kva med toppfarta før og nå, veit du noe om den? Kansje det er turtellerene som har begynt å få missvisning. Farten skiller 2knop. Første eier fikk 31knop på tom båt. Jeg får ca 29. Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Dieselfiltre eller map sensorene. Bytt filtre. Kryssbytt map sensorene. Sjekk også luftfiltrene Er oljenivået ok? Pass på ikke over max Groe på propeller eller skrog tar fort noen knop Dette er ett problem som har vedvart i flere år. På nypolert båt er samme problem. Nye filtre er også testet. Olje skiftes hvert år og er alltid OK. Ingen groe. Har prøvd propeller med mindre stigning. Samme problem. Får ikke mer enn 3350-3390rpm med lavere stigning heller. Kryssbytting av sensorer kan jeg teste om de ikke er så vanskelig å bytte. Hvor er disse fysisk på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Det er en vanlig feil på disse motorene at map-sensorene gir feil signal. Hvis du tar av det svarte dekselet over motoren ser du sensoren som er montert oppå innsugsmanifolden. Lett å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Map sensorene er enkelt tilgjengelig Ta av den sorte alu plata oppå motorene. Oppå motoren bak ved intercooleren sitter de, festet med en skrue, og en hurtig el kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.