Jump to content

valg av materiale bygge utendørs benker

Mahler

Recommended Posts

Jeg har tenkt å bygge noen benker langs veggene på uteområdet til min Halco 29. Den er uten kalesje så jeg vil ha noe som tåler vann. Jeg hat derfor vurdert disse King Starboard platene, men ble rådet mot å bruke disse til å lage benker av Maritim.

Noen gode tips der ute? Vil ha noe som er relativt vedlikeholdsfritt og enkelt å bygge med.

Lage form og støpe i glassfiber da kanskje? Jeg vet jo ikke helt hva du tenker men med planlegging kan du kanskje lage ei form og støpe to ganger; en til hver side om det er løsningen du vil ha?

Det er litt arbeid men veldig formbart.. :-)

Skal det være benker med stuverom i eller "bare" et brett for å sitte på?

Jeg har benker i min båt som ikke jeg har laget, men de har en ramme under i polerte rustfrie rør, og hvor det oppå er lagt staver av hvit plast, antagelig i polypropolen som er ca.40mm brede og 20mm tykke. Disse er mønstret i overkant og de er skrudd fast undenfra med plateskruer.

Disse er antagelig å få kjøpt i metervis.

Ser ok ut, den kassen der. Bruker du en vevd duk som ikke er for tjukk er det greit å få den rundt hjørner osv. Enkelt å jobbe opp fin finish også..

Ellers stusser også jeg litt på at King Starbord-platene ikke skal være egnet. Plater av passe tykkelse, enten brukt direkte eller saget opp til "plank" og montert på egnet ramme.

Finer kan funke om du er nøye med overflatebehandlingen og sikrer at vann ikke kommer til endeveden. Hel-lime vinklede lister over endeveden f.eks.

En av feilene mine under prosessen var at jeg enkelte steder hadde flere kanter som var for skarpe.

Kjøpte ruller med glassfibermatter og polyester på Biltema.

Rullet det på. Fordi jeg lagde enkelte for skarpe kanter så splittet jeg opp glassfiberen i litt tynnere deler som jeg brukte i flere lag rundt hjørnene.

Topcoat kjøpte jeg ferdig på Seasea i lik farge som båten.

(Mulig vevd duk er letter å få rundt hjørner, men det har jeg ingen erfaring med)

(Burde nok ha lagt på mere topcoat og pusset mere, men sesongen har startet, så det får bli senere)

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Ja jeg stusset også litt på det med at king starboard ikke skulle være egnet...

Noen som har brukt de til slikt?

Støping er uaktuelt for min del. Må ha en enkel løsning. Med travel jobb og tre barn i huset er det ikke tid til de store prosjekter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...