Jump to content

Bunnstoff - hva skal jeg velge?

ko-stens

Recommended Posts

Skal prøve å få av bunnstoffet på båten, men det ser nesten uoverstigelig ut. Masse flassing og et lag til under. Det ser ikke ut, for å si det pent! Det ytterste laget er tykt og svart, og under er det rødt.

Det beste hadde vært og fjernet absolutt alt, men det ser jeg på som omtrent umulig.

Men hva skal jeg velge for slags bunnstoff? Det er en planende båt som lever mesteparten av livet, i hvert fall foreløpig, på båthenger, og den brukes i ferskvann.

Tenkte å prøve Reprin først og deretter kjøpe rødt bunnstoff. Tror rødt passer bra, siden det er rød stripe på båten (Skibsplast).

Reprin er greit å prøve? Det som sitter igjen av det svarte, sitter godt. Har fått vekk endel med høytrykksspyler, men det som sitter igjen, vil ikke av. Har prøvd å skrape litt og, men herregud a mann... Så intenst kjedelig og slitsomt, og jeg får det ikke av! Må nesten bruke huggjern...

???

Du får ikke av bunnstoff med høytrykkspyler.

Dette må pusses bort.

Puss ned til det røde, antagelig bunnstoff av hard type.

Så legger du på bunnstoff i en annen farge så du ser når du har kommet inntil den harde typen.

Bunnstoff du snakker om har jeg ikke hørt om.

Jeg brukte selv hempel standard.

Dette vil nok være mer enn nok til din båt også.

Hmmm... Jeg fikk da av et eller annet.

Her er bilder av "herligheten":

bilde

bilde

Ved nærmere ettersyn er det dette svarte, så rødt og deretter svart igjen. Under foran har det kommet stygge striper etter at båten har gått borti festet til den ene kjølrullen, som var borte. Ser heldigvis ut til at det kun er bunnstoffet som er skrapet av.

Får se hva jeg finner av slik bunnstoffjerner. Nå flyter vel båten slik den er og, så får se hva jeg gjør med den denne sesongen. Har lyst å begynne å bruke den skikkelig snart.

Ellers, har hørt en ikke trenger bunnstoff i ferskvann, men om jeg ikke får av alt og det bare blir et slit og strev, kan det hende jeg gjør det enkelt... Kan jo hende jeg finner på å bruke offwhite bunnstoff. Da blir det ikke ulikt lakken ellers. Om det ikke matcher, blir det vel ikke veldig pent.

Uansett, om det blir bunnstoff, så er det vel hard type jeg bør bruke?

Men først prøver jeg og ser om jeg får vekk alt! :-)

Det er vel noen som bruker hardt bunnstoff i bunn med én farge og det ytterste selvpolerende bunnstoffet med en annen farge. På denne måten vet man hvor man må flikke.

Dette har jeg gjort på båten min, mye lettere å se hvor det trengs litt ekstra.

Finnes masse lesestoff om bunnstoff på nette, men du kommer til å lese deg bort.

Det gjorde iallefall jeg, spurte 5 forskjellige og fikk 5 forskjellige svar.

Regner med det kommer til å ordne seg.

Neste år har jeg lyst til å prøve boracol som bunnstoff/ blande inn i bunnstoffet..

Men dette lager jeg sikkert en tråd om senere når jeg har planer for neste sesong.

Har ikke peiling på åssen dette vil virke, eller om det er lurt ?

Fikk tak i noe som heter Duxola på Montèr-butikken i nærheten. Den skal funke bra, sa de. Har prøvd på et lite område, og joda, det funker det, men ikke så veldig bra, egentlig. Må skrape som ville h.... uansett, men det mykner opp det svarte, så når jeg bruker sparkel, er det gjørmete det som kommer av. Det røde forsvinner som bare det. Må nok bruke Duxolaen i flere omganger før det blir bra.

Får prøve litt mer og se hvor bra det blir. Regner med at det er noen småskader her og der, så får flikke på med Gelcoat-sparkel og få på et eller annet. Det blir neppe som over vannlinjen uansett.

Om jeg gjør litt nå og litt da, så blir en nok ferdig etter hvert! tross alt står den jo stort sett bare på henger.

Når det gjelder høytrykkspyler, så kan du få av mye dersom den er kraftig nok slik som proffspylere er. Tok minst 50% på min båt. Så våtslipte jeg med rimelig grovt papir.

Bare å velge metode

Fikk av en del med høytrykksspyler. Det er det som er igjen som er vrient.

Men nå er jo alt på vent da. Drittvær... Et annet problem har i stedet åpenbart seg. Det lekker regnvann inn i båten. Spørs om det ikke kommer fra skjøten mellom overbygg og skrog, altså innenfor lista. Artig... :-(

Dette var vel egentlig et katta-i-sekken-kjøp... Som vanlig når jeg kjøper et eller annet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...