Rikkirikki Startet 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2016 Noen som kan anbefale mercruiser 1,7 l diesel 2008 modell innenbords. Noen erfaringer der ute. Det sitter i båten jeg har lyst på. 21 fot Askeladden. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Gjør et søk her på Båtplassen, så vil du se mange tråder om emnet. Mange advarer mot motoren, andre har gode erfaringer. Jeg har selv erfaring med motoren og vil ikke anbefale den. Svak dimensjonering på kjøler, svake stempler og fastlåst wastegate ventil til turbo er gjengangere. Men er du nevenyttig og flink til å holde motor under oppsikt vil den kunne fungere i mange år. En utfordring med motoren er at den er liten og det er tatt ut mange hk av den, samtidig så er den ofte installert i litt for tunge åter. Askeladden 21 fot er litt for stor båt til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 (redigert) Jeg hadde en 2005-modell og opplevde ikke noe problemer med den. Jeg var imidlertid påpasselig med å smøre wastegate-staget, sørge for å stake opp vanninntaket på drevet ila sommeren og kjørte ikke motoren hardt når var ute med den. Lettstartet og grei motor å ha med å gjøre. Jeg hadde den også i en Askeladden 21 foter (beetle). Som nevnt over, den er nok akkurat litt i minste lager, men den funker helt greit mtp størrelse når man er 2/3 personer ombord om du ikke trenger å marsje over 20 knop. Flere enn dette så går den i plan men den går nok litt tyngre og man oppnår ikke så høy fart. Skal du bruke båten til vannskikjøring o.l., så er det kanskje ikke riktig motor å ha. Fordelen igjen er at den har et svært trivelig drivstofforbruk. Stempelsvakheten som theppan07 referer til mener jeg ble utbedret på modellene som ble produsert fra og med 2005. Redigert 13.Juni.2016 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.