Babus Startet 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2016 Her på forumet får Brita 60L varmtvannstank ganske dårlig omtale, og kanskje er det fortjent ? Jeg har en Scand Baltic fra 2005, og her sitter det en slik varmtvannsbereder. Den har fungert relativt greit til mitt bruk. Men jeg har jo undret meg noe over at full tank med varmtvann nærmest forsvinner av seg selv. I fjor gikk termostaten i stykker (smeltet), så da hadde jeg kun varming fra motor. Men tanken er tett, og god nok, så jeg håper å slippe bytting. Forsøkte derfor nå å bestille ny termostat fra Herholdt Andersen AS, som kjøpte opp konkursboet etter Brita. Dette skulle visstnok være denne: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=734 Men det passer ikke, den går ikke helt inn. Bildet viser forskjellen på disse termostatene. (Ny termostat øverst) Den nye termostaten er ca 10 mm lengre enn den gamle, samt at den gamle er tynnere i tuppen. Har snakket med Herholdt Andersen AS, som igjen har pratet med sin leverandør. Ingen forstår hvorfor dette blir feil, for det finnes visst bare en slik termostat. Har noen andre fått tak i en riktig termostat, og si så fall fra hvor og når ? Eller har dere hatt samme problem som meg ? Noen som vet om man kan kappe av litt på en slik termostat, og hva som da må til for at den skal virke etterpå (lodde tuppen? ) Ikke så farlig om temperaturen blir noen få grader feil etterpå. Evt. så er det kanskje noen av dere som har byttet den gamle Brita tanken med en ny tank, som vil selge sin termostat. Jeg kjører bil strekningen Kristiansand - Oslo tirsdag kveld og tilbake torsdag kveld. Så hvis noen har noe slikt, så kommer jeg gjerne innom og henter. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jeg tviler på at det er noen god ide å kappe enden. Vil tro at det er der føleren sitter. Du må sjekke om den står i en termolomme eller at det er andre fysiske hindringer fra å gjøre modifiseringer. Står den i en termolomme, er det ikke så mye å gjøre med termostaten. Da går det kanskje å legge noe i mellom tanken og flens på termostaten for å bygge ut litt. Om den står fritt i tanken, ville jeg heller prøvd å bøye den mot et rør med stor radie slik at det ikke ble noen knekk. Kapp den gamle i to for å se hvordan den er bygd innvendig. Om det bare er en kabel som går ned til sensor i enden, tror jeg ikke det skader den å være bøyd litt. Sitér dette innlegget Link to post
Babus Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Termostaten føres inn i et tynt rør i midten av varmekolben, her markert med rød pil. Jeg antar det er dette tilplan kaller en termolomme. Så dermed er nok bøying utelukket. Men kapping av gammel termostat for å sjekke oppbygging er en god ide :-) Redigert 14.Juni.2016 av Babus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei. Hadde det ikke vært enklere å bare fore den opp litt? Tar ikke lange tiden å dreie ett avstands stykke til den. Bare husk pakning på begge sider av avstands stykket. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Å kappa termostaten, trur eg er å ødeleggja den. Kan det vera ein ide å ogso kjøpa ny varmekolbe, for å få ein som passer til termostaten? Magne Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei. Hadde det ikke vært enklere å bare fore den opp litt? Tar ikke lange tiden å dreie ett avstands stykke til den. Bare husk pakning på begge sider av avstands stykket. Det er vel ikke vann på denne siden, så pakning er ikke nødvendig. Har en mulighet for å dreie, så er nok en utforing det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
Babus Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Takker for svar og forslag. Det er som tilplan sier ikke noe vann her. Termostaten føres bare inn i hylsen/røret som er vist på bildet. Ingen tetning er nødvendig. Og på utsiden av den grå alu boksen som vises på bildet, så monteres det er deksel (rødt) som lukker termostaten helt inne mht ytre påvirkning. Utforing av boksen med et par cm er nok mulig. Om en ikke kan dreie, så kan en selvsagt finne seg et egnet materiale der man kan bruke sag og bor, og få en firkantet utforing. Men så er det 230V strømkontaktene, de må være 100% trygge. Kontaktene/kabelskoene på termostat og varmekolbe hverken er eller skal være løse. Så hvis jeg skal fore ut 2 cm så må jeg finne på en lur og trygg forlengelse av disse kontaktene også. Det er en viss fare for at det blir nok en sommer uten fungerende el.kolbe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.