Jump to content

Mercruiser 5,7, plutselig fra 37 til 50 l/t

jensemann2

Recommended Posts

Har alltid ligget på 37-39 liter i timen på flow meter i 3500 omdr. Nå var det plutselig 49-50 l/t, samme fart, turtall, ikke grodd båt, ingenting på propellen. Max fart/turtall omtrent samme. Bytta fordelerlokket i dag, det er det eneste jeg har mekka på.. Sjekket at alle hettene står på rett plass. Vil man merke om en plugg mangler gnist?

Prøvde å ta av en og en plugghette på tomgang, merket ingen forskjell i gange.

Redigert av jensemann2 (see edit history)
  • 3 uker senere...

Pluggene på sylinder 2 og 3 ser sånn ut.. Resten er rene og fine. Sjekket bensinpumpa, den er Ok. Alle ledninger Ok, ohmet alle pluggledninger (9-12 kohm)

Byttet de to pluggene som var svarte.

ser at når jeg bikker 1500 rpm begynner venturiene å sprute bensin ned i portene.

Det spruter ganske mye ved 3000 rpm, skikkelige dusjer. Er det normalt?

bilde

Hvordan forgasser er det på denne? Har du venturi så har du nok flottørkammer og nåleventiler, gjerne en felles forgasser for 2 sylindre eller noe sånt.

Tror du er inne på noe. Er de to svarte pluggene på samme forgasser?

Økt  turtall vil gi økt sug og kanskje økt trykk i bensinpumpa, så hvis nåleventilen er forurenset vil flottøren ikke regulere riktig bensin trykk/nivå og du vil få dette resultatet...

Hvis du får den farten du skal så er nok pluggledningene i orden. Noen pluggledninger har motstand gjennom hele kabelen mens andre har motstand i plugghettene. Noen plugger har motstand innebygget så det blir fort endel men det skal tenningsanlegget tåle. Det som kan skje er at det begynner å slå over gjennom isolasjonen og da går motoren ujevnt og dårlig. Her er det snakk om økt bensinforbruk og da tenker jeg mer på et forgasserproblem. Enten er det en choke som henger på litt eller noe annet som hindrer lufttilgangen. Eller så regulerer forgasseren feil, altså gir den mer bensin enn den skal ved høy belastning. Feil flottørhøyde er nevnt, sotede plugger på midtre sylindre kan tyde på dette. Jeg kjenner ikke spesielt godt til forgassertypen, er det samme som rochester 500cfm?

Sjekket igjen med alle pluggene ute. Samme resultat. Fylte litt motorolje i de dårlige sylindrene og sjekket igjen. Samme resultat. Kan vel tyde på slitne ventiler?

Bare for å avklare noe først. Har du sjekket at du har ventilklaring på Luft/Eksos ventlene dine? Det er en forutsetning for å få rette komp-trykket i sylinderene, forutsatt at sylinderene dine er tett og fin (stempelringer Vs foring).

Redigert av mask (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...