jensemann2 Startet 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2016 (redigert) Har alltid ligget på 37-39 liter i timen på flow meter i 3500 omdr. Nå var det plutselig 49-50 l/t, samme fart, turtall, ikke grodd båt, ingenting på propellen. Max fart/turtall omtrent samme. Bytta fordelerlokket i dag, det er det eneste jeg har mekka på.. Sjekket at alle hettene står på rett plass. Vil man merke om en plugg mangler gnist? Prøvde å ta av en og en plugghette på tomgang, merket ingen forskjell i gange. Redigert 14.Juni.2016 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Ja kordan var det med rekkefølga? mekka du før eller etter det ble problemer Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Mekka før det ble problemer. Ville motoren i det hele tatt gått fint på tomgang og marsj hvis to ledninger var byttet om? Sitér dette innlegget Link to post
Bsto Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Går motoren helt fint er det flowmeteret som fusker kanskje.. Fåt du maks turtall er alle cylindre med som de skal.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Mekka før det ble problemer. Ville motoren i det hele tatt gått fint på tomgang og marsj hvis to ledninger var byttet om? En v8'er kan godt høres helt fin ut om du har byttet om to ledninger. Det har du jo selv erfart da du tok av en og en ledning uten at du merket forskjel. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hmm, må sjekke rekkefølgen på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Problemet løste seg ved å bytte tilbake til det gamle fordelerlokket og den gamle rotoren. Aner ikke hvorfor. Alt så helt likt ut, bestilt fra Ravns Garage. Noen som har opplevd det samme? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Bruker nå plutselig 2,2 liter pr nautisk mil igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 høres meir ut som det er flowmeteret som roter. Hva slags patent er det ? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Nei er ikke flowmeteret, fylte opp 121 liter etter 60 nautiske mil. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Kanskje forgasseren renner over? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Skal prøve å se. Tenkte kanskje membranen i bensinpumpa er gåen? Motoren går helt fint, samme max turtall som før, helt jevn på tomgang. Skulle vel ha merket noe hvis forgasseren rant over? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Pluggene på sylinder 2 og 3 ser sånn ut.. Resten er rene og fine. Sjekket bensinpumpa, den er Ok. Alle ledninger Ok, ohmet alle pluggledninger (9-12 kohm) Byttet de to pluggene som var svarte. ser at når jeg bikker 1500 rpm begynner venturiene å sprute bensin ned i portene. Det spruter ganske mye ved 3000 rpm, skikkelige dusjer. Er det normalt? Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Hvordan forgasser er det på denne? Har du venturi så har du nok flottørkammer og nåleventiler, gjerne en felles forgasser for 2 sylindre eller noe sånt. Tror du er inne på noe. Er de to svarte pluggene på samme forgasser? Økt turtall vil gi økt sug og kanskje økt trykk i bensinpumpa, så hvis nåleventilen er forurenset vil flottøren ikke regulere riktig bensin trykk/nivå og du vil få dette resultatet... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 At det dusjer er vel som det skal være. Kjent sak at man teller en liter ... to liter ... tre liter når noen kjører forbi stor bil med V8 bensinmotor :) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Jeg har en mercarb 2-ports forgasser. Så det er vel felles port for 4 sylindere. Sylinder 2 og 3 er på hver sin side Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Målte 9-12 KOhm på alle pluggledninger, det er kanskje for mye? Ser på nett at det skal være rundt 3000 Ohm pr fot Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Nye pluggledninger høres lurt ut. Pluggledninger har motstand for å ikke lage for mye radiostøy. Pluggene kan også bli dårlige (sprekker opp internt og gnisten slipper unna) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Hvis du får den farten du skal så er nok pluggledningene i orden. Noen pluggledninger har motstand gjennom hele kabelen mens andre har motstand i plugghettene. Noen plugger har motstand innebygget så det blir fort endel men det skal tenningsanlegget tåle. Det som kan skje er at det begynner å slå over gjennom isolasjonen og da går motoren ujevnt og dårlig. Her er det snakk om økt bensinforbruk og da tenker jeg mer på et forgasserproblem. Enten er det en choke som henger på litt eller noe annet som hindrer lufttilgangen. Eller så regulerer forgasseren feil, altså gir den mer bensin enn den skal ved høy belastning. Feil flottørhøyde er nevnt, sotede plugger på midtre sylindre kan tyde på dette. Jeg kjenner ikke spesielt godt til forgassertypen, er det samme som rochester 500cfm? Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 At det er en av fire plugger som er sota på hver sin forgasser er viktig å legge til grunn for videre resonnement. Det tyder på dårlig forbrenning, som kan skyldes flere årsaker men som må være relatert til den aktuelle sylinderen (gnist, tenningstidspunkt, kompresjon, ventil, ventilklaring etc) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Når en forgasser renner over blir ikke bensinen fordelt likt på alle sylinderne. De midtre får lett det som kommer ekstra. En v8'er med vanlig dual plane innsug har enten toport eller fireports forgasser, der høyre side leverer til sylinder 2,3,5 og 8 mens venstre side leverer til 1,4,6 og 7. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Nedslående kompresjonstester i dag: 1: 110 3: 80 5: 65 7: 90 2: 135 4: 130 6: 80 8: 110 Kjørte alle tester på starteren, 4 kompresjoner pr måling. Full åpning på gassen, varm motor. Men jeg tok ikke ut alle pluggene på forhånd. Vil det ødelegge resultatene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Sjekket igjen med alle pluggene ute. Samme resultat. Fylte litt motorolje i de dårlige sylindrene og sjekket igjen. Samme resultat. Kan vel tyde på slitne ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Sjekket igjen med alle pluggene ute. Samme resultat. Fylte litt motorolje i de dårlige sylindrene og sjekket igjen. Samme resultat. Kan vel tyde på slitne ventiler? Bare for å avklare noe først. Har du sjekket at du har ventilklaring på Luft/Eksos ventlene dine? Det er en forutsetning for å få rette komp-trykket i sylinderene, forutsatt at sylinderene dine er tett og fin (stempelringer Vs foring). Redigert 14.Juli.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.