Jump to content

Mercruiser 5,7, plutselig fra 37 til 50 l/t


jensemann2

Recommended Posts

En doktor ville sjekket hele sykehistorien før han stilte diagnose. Ikke bare vurdere ett symptom. Ikke vet jeg hva slags liv denne motoren har hatt men jeg har vært borti lignende. For det første, disse motorene har hydrauliske løftere så det er ingen ventilklaring. For det andre, de har temmelig slappe ventilfjærer så det skal ikke mye rust til på ventilstammene før de henger. Vann i eksosen kan forårsake slikt, spesielt på motorer som står en stund mellom hver gangs bruk. Det er forsket endel på hvorfor dette skjer og hva som kan gjøres for å unngå det. Water reversion er en mulig årsak, dårlige gummiklaffer i bukkehornet, lekkasje mellom manifolder og kne..... Og endel andre forhold.

Du kan sjekke om tennpluggene viser tegn til rust, vann, el.l. Også kan du ta av toppdekslene og sjekke at det ikke er noen "løse vippearmer", som kan tyde på ventiler som henger. Drei motoren rundt for å sjekke alle. Har du tilgang på endoskop/boroskop kan du kikke inn i plugghullene for å se tilstand på ventiler og stempler. Mulig du også må skru av eksosmanifoldene og kikke inn i eksoskanalene. Bedre enn å rive av toppene med en gang for å se.

Link to post

Jeg justerte ventilene i forfjor etter at jeg hadde av toppene og byttet toppakninger. Det som forundrer meg er at motoren går såpass bra som den gjør. Max turtallet er på 4600 og båten går med 34 knop som den alltid har gjort. Det eneste symptomet er altså dårlig kompresjon og 2 liter pr nautisk mil mot 1,5 liter tidligere i sommer. Kompresjonen har jeg aldri målt før nå.

Link to post

Når en forgasser renner over blir ikke bensinen fordelt likt på alle sylinderne. De midtre får lett det som kommer ekstra. En v8'er med vanlig dual plane innsug har enten toport eller fireports forgasser, der høyre side leverer til sylinder 2,3,5 og 8 mens venstre side leverer til 1,4,6 og 7.

 

Trådstarter skrev vel at det var sylinder 2 og 3 som hadde sota plugg, så om tellemåten stemmer her så er det fremdeles ikke helt perfekt forklaring...

Link to post

Du må forklare bedre.

 

Men en viktig funksjon i en forgasser er at den skal gi en liten dusj med ekstra bensin akkurat når du gir gass,

for da er det misforhold mellom spjeldets åpning og motorens turtall, og den vil dø hen pga for mager blanding inntil turtallet tar seg opp.

(Grunnen til at man ikke pumper unødig på gassen i gamle biler)

 

En fjær og stang passer kanskje inn i dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...