DieselDahl Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 En doktor ville sjekket hele sykehistorien før han stilte diagnose. Ikke bare vurdere ett symptom. Ikke vet jeg hva slags liv denne motoren har hatt men jeg har vært borti lignende. For det første, disse motorene har hydrauliske løftere så det er ingen ventilklaring. For det andre, de har temmelig slappe ventilfjærer så det skal ikke mye rust til på ventilstammene før de henger. Vann i eksosen kan forårsake slikt, spesielt på motorer som står en stund mellom hver gangs bruk. Det er forsket endel på hvorfor dette skjer og hva som kan gjøres for å unngå det. Water reversion er en mulig årsak, dårlige gummiklaffer i bukkehornet, lekkasje mellom manifolder og kne..... Og endel andre forhold. Du kan sjekke om tennpluggene viser tegn til rust, vann, el.l. Også kan du ta av toppdekslene og sjekke at det ikke er noen "løse vippearmer", som kan tyde på ventiler som henger. Drei motoren rundt for å sjekke alle. Har du tilgang på endoskop/boroskop kan du kikke inn i plugghullene for å se tilstand på ventiler og stempler. Mulig du også må skru av eksosmanifoldene og kikke inn i eksoskanalene. Bedre enn å rive av toppene med en gang for å se. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Jeg justerte ventilene i forfjor etter at jeg hadde av toppene og byttet toppakninger. Det som forundrer meg er at motoren går såpass bra som den gjør. Max turtallet er på 4600 og båten går med 34 knop som den alltid har gjort. Det eneste symptomet er altså dårlig kompresjon og 2 liter pr nautisk mil mot 1,5 liter tidligere i sommer. Kompresjonen har jeg aldri målt før nå. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Kanskje du skulle prøvd med en annen forgasser, hvilken som helst som passer på innsuget. Enkel feilsøking... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Når en forgasser renner over blir ikke bensinen fordelt likt på alle sylinderne. De midtre får lett det som kommer ekstra. En v8'er med vanlig dual plane innsug har enten toport eller fireports forgasser, der høyre side leverer til sylinder 2,3,5 og 8 mens venstre side leverer til 1,4,6 og 7. Trådstarter skrev vel at det var sylinder 2 og 3 som hadde sota plugg, så om tellemåten stemmer her så er det fremdeles ikke helt perfekt forklaring... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Åpnet gasseren Og fant at den fjærbelastede stanga som står ned på en ventil i bunn av flottørkammeret satt helt fast i nedre stilling. Hva er den til? Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Du må forklare bedre. Men en viktig funksjon i en forgasser er at den skal gi en liten dusj med ekstra bensin akkurat når du gir gass, for da er det misforhold mellom spjeldets åpning og motorens turtall, og den vil dø hen pga for mager blanding inntil turtallet tar seg opp. (Grunnen til at man ikke pumper unødig på gassen i gamle biler) En fjær og stang passer kanskje inn i dette? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Da har du funnet metering rod for main jet. Den justeret bensinen etter belastning, ja eller egentlig vacuum men same shit. Bildet viser virkemåten Redigert 16.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Fant ut at den heter power valve Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Med fare for å bli kverulert i senk, dropp i sylindertrykk på enkelte sylindre skyldes ofte defekter i ventiler (eks. utette seter). Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ja og dette kan komme av at motoren har gått magert på høy belastning over tid. Et resultat av feil på forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 av med toppene igjen og frem med ventilslipesettet.- Om du er heldig. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Kan ha sammenheng med justeringen jeg gjorde i fjor på flottøren. Justerte fra 14 til 15 mm for å hindre flooding. Men uansett så har nok det økte forbruket med at power valve var irret fast i inntrykket stilling Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.