Jump to content

Lalizas oppblåsbar vest og indikator

Das_Boot

Recommended Posts

Jeg har to nye Lalizas Sigma oppblåsbare vester, og lurer litt på hvordan indikatoren for automatisk oppblåsing skal se ut.

På den ene vesten er indikatoren mest grønn, med en rød strek nederst.

Slik har jeg forstått at den skal være. (i følge anvisning på vesten)

På den andre vesten er det to røde streker nederst.

Ca halvparten er grønn og halvparten er rød.

Hva betyr dette?

Vil indikatoren gradvis bli rød over tid?

Er det noen som har greie på dette?

Redigert av Das_Boot (see edit history)

Det står ikke noe spesielt om dette på Lalizas sider. De har egne sider om Lalizas Sigma redningsvester, men ikke noe spesielt om utløsermekanismen. Det eneste jeg fant var dette, på FAQ-siden for sikkerhetsutstyr:

Q How often do I have to change the CO2 cylinder on the inflatable jacket? 

A The CO2 cylinder of the inflatable lifejacket lasts for 5 years, if it is not used. However, the cylinder must be replaced after every use of the inflation jacket. 

Q How often does the Lalizas Gas Inflation lifejacket need a service? 

A The LALIZAS gas inflation lifejackets should always be inspected after every use. However, even if they haven't been used, it is recommended to be serviced once a year at a Lalizas Service station.

Europris har rearmeringssett til kr 198 står det i avisen jeg fikk i dag. Kanskje usikkerheten din er en anledning til å lage en sikkerhetsdemonstrasjon for mannskapet? Ta den vesten du er i tvil om, og utløs den neste gang familien er på båttur. (Eller når det er litt varmere i vannet.....) Svigerinna mi har prøvd å bade med full påkledning, oppblåsbar vest og stor islender utapå under en litt mislykket ilandstignng i båthavna. Vesten virka! :lol:

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

På den ene vesten er indikatoren mest grønn, med en rød strek nederst. På den andre vesten er det to røde streker nederst. Ca halvparten er grønn og halvparten er rød. Hva betyr dette?

<{POST_SNAPBACK}>

En sjekk av ekstrapatronen (eller re-armeringssettet) jeg har kjøpt på Europris tilsier at den andre neppe er helt i form.

Bilde

Både den bittelille grønne signalsplinten _og_ minst en av de grønne strekene nederst skal være på plass. Hvis ikke skal du bytte gasspatron, grønn splint og utløser. Ellers blir vesten mest til pynt. Og _så_ pen er den ikke!

Lettmatrosen på 14 har meldt seg til å teste en flytevest, bare vannet blir litt varmere enn 14 grader først. Pingle! :lol:

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Hvis du teiter patronen litt til blir indikatoren sansyneligvis mer grønn. Jeg kjenner ikke til disse Lalizas vestene, men jeg har hatt service på 1000 vis av andre oppblåsbare vester. Det som gjøres på disse servicene er at patronen(e) veies, hvert kammer på vesten blåses opp og ligger oppblåst i 24 timer og tabelett byttes og utløsermekanismen testes. En slik test skal gjennomføres hver gang vesten har hvert oppblåst og en gang i året. Hvis du har en vest som bare har et kammer er den kun til fin bruk.( gå rundt å vanne i hagen)

• 4 uker senere...

I helgen fikk jeg delvis testet den ene av våre to "billige" Lalizas oppblåsbare redningsvest fra Europris (499kr). Jeg vil si den bestod testen. :lol:

På tur i Ryfylke, skulle vi legge til land i en uthavn; obligatorisk med redningsvest. Gikk på dollbordet da den manuelle utløseren hang seg fast i kalesjeåpningen. Jeg skjønte ingenting før det plystret i gasspatronen, redningsvesten åpnet seg og strammet seg rundt meg. Dette hørtes inne på land der de etter beste evne forsøkte å holde seg alvorlige. Kona framme i baugen, derimot, holdt på å knekke av latter. Som om ingenting var hendt gikk jeg inn og tok av redningsvesten og gikk ut igjen ettersom vi var i ferd med å legge inntil. "Sikkerhetstesten var vellykket! Sikkerhet først, vet du." meddelte jeg fåmelt de på land. :blush:

Etterpå lot jeg den ligge uten å tappe ut luften for å sjekke om den holdt tett. Mener å ha hørt/lest at testprosedyre for oppblåsbare vester sier at de skal holde trykket i minimum 24t. Det har den bestått. :yesnod:

Har til nå funnet tre (to lokale) butikk-kjeder som leverer utstyr for å lade vesten på ny, så det skal også gå greit.

Den automatiske utløsningen, får vi teste en annen gang.........

PS: Jeg har ingen interesser i markedsføring av disse. Men jeg hadde selv, og har registrert at andre har en viss skepsis mot bruk av disse. Min erfaring er i hvert fall god.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...