Jump to content

Drøbak gjestehavn - trygg havn?

quantumduck

Recommended Posts

I år har jeg intensjon om å bryte et negativt mønster; den årlige filleristingen i Drøbak Gjestehavn. I forfjor fikk jeg rekkestøtta bøyd, i fjor passerte danskebåten mens jeg var i land, slik at alle synlige skader var en røket akterfortøyning. Men i følge de som stod og fisket på brygga hadde båten fått en omgang juling. Ja; jeg bruker selvsagt enorme kulefendere når jeg ligger der. Nå i år ser jeg andre har meldt seg på karusellen:      Fikse skadet rekke selv?      Jeg hadde forsåvidt tenkt å ta sjansen om jeg fikk plass i bås, i den tro at da er det båten og ikke brygga som vinner når danskebåten uvegerlig kommer dundrende. Men jeg ser jo nå at det sannsynligvis ikke er noen god idé.

Jeg tenker det at på den ene siden kan man jo takke seg sjøl når man er så stokk dum som meg og legge seg i en slik gjestehavn. På den annen side kan man spørre seg hva i all verden Frogn kommune har tenkt på som har anlagt herligheten ...

I fjor sendte jeg et brev og antydet at det kanskje ville være lurt å sette opp advarselskilt (ref. knekkte ribbein som nevnes i tråden over), men har selvfølgelig ikke fått noen form for respons. Ser f.eks. for meg små barn kravlende i land eller ombord er sjanseløse når huskestua iverksettes, og ditto med eventuelle som prøver å holde ifra for å prøve å begrense materielle skader.

Noen andre som har gode eller dårlige opplevelser i denne havna? Tips til hvordan man kan ligge trygt? I fjor lå jeg på den plassen jeg trodde var optimal, dvs. på innsiden av "vinkel-delen" på flytebrygga, med baugen utover. Det hjalp ikke, og det gikk merkelig nok mye bedre med båten som lå på utsiden. Antar det skyldes at danskebåten var på vei innover denne gangen.

Nå har jeg aldri ligget i gjestehavna i Drøbak, og ut fra det jeg leser og har lest tidligere år kommer jeg aldri til å gjøre det heller. Jeg er veldig glad i gjestehavna på Oscarsborg, og har ofte brorparten av sesongens overnattingsdøgn akkurat der. Når en ser antallet båter der i helgene gjennom hele sommeren, så godt som uavhengig av vær, burde det vel være liv laga å investere i å anlegge en skikkelig trygg gjestehavn i Drøbak også?

Litt på fleip, men hva med å hive alle de båtene med fast plass i havnen bak moloen over til den nye gjestehavnen og lage gjestehavn bak moloen? Litt utopisk, men det hadde blitt en av fjordens mest populære gjestehavner! Da hadde til og med Oscarsborg fått en alvorlig konkurrent.

Lars H.

pt. Käringön Sverige

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ligget to netter i Drøbak gjestehavn siden den ble bygget, med min 36 fots seilbåt. Selv om dette er langt fra min favoritt havn, og at det kan bli litt ruskete når Danskebåten og dens venner går forbi, så har jeg aldri følt meg usikker eller hatt noen skader på båten. Med fare for å tråkke noen på tærne, så tror jeg det handler om riktig fortøyning og fendring ;-)

Nå har det vel litt med hva en ønsker med en gjestehavn. Vi har nå vært 4 uker på svenskekysten, og da oppsøker vi trygge og rolige havner med miljø der vi kan ligge noen dager og kose oss. Da er det ikke trivelig om danskebåter og cruisebåter stadig dundrer forbi slik at vi må ominrede båten hver gang. Andre, og da spesielt seilere kommer inn på kvelden for å ha en havn til å sove i før de drar videre neste morgen for å seile. Da kan en tåle itt mer etter at ankerdrammen er inntatt og en har krabbet i køyen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ligget i den havna mye, min mening er at det er DFDS seaways til København bølger mest, mens colorline-båtene til Kiel og stena-line til Fredrikstad ikke er så ille når dem passerer.

Frogn kommune skulle ha lagt en bølgebryter til noen få meter utenfor den eksisterende, da kunne alle di som fisker ha stått på den å grisa Isteden.

Hverfall fått noe utenfor der gangbrua er.

Ellers en helt topp og fin havn :-)

Fatter hadde tenkt å legge seg der i gjestehavna for noen helger siden. Det ble med 15 minutter, da det bølget no jævlelig når båtene banket forbi!

Ville nok lagt meg  på Oscarsborg som nevnt over og tatt fergen frem og tilbake. Eneste minuset er at den slutter å gå utpå kvelden da, men har du en lettbåt går det jo fint! 
Ellers kan du jo høre med havna på Heitmann Marine om det er en plass å leie der. kan tenkes de har en leieordning med de plassene som eierene er på båtferie!

Jeg har ligget to netter i Drøbak gjestehavn siden den ble ... Med fare for å tråkke noen på tærne, så tror jeg det handler om riktig fortøyning og fendring ;-)

jeg har også ligget to netter - eller kanskje til og med flere - i Drøbak Gjestehav hvor det ikke har vært noe problem.

siden du mener jeg gjør noe feil, kanskje du kan forklare hva, og hvordan gjøre det riktig? gjør jeg den samme feilen som de andre som har fått skader, eller som de som får båten kastet rundt andre steder når det kommer store bølger?

for å komme deg i forkjøpet, så er svaret gitt i det første innlegget, og jeg har altså ikke tenkt å begå den samme feilen i år.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Man må alltid fortøye for storm, det vet båtfolk. Folk i båt har en tendens til å være litt mer slurvete med fortøyningene derav skader.

Jeg har ligget i den gjestehavna mange ganger uten problemer, men har sett at noen har fått ruska skikkelig på seg, dette gjelder gjerne de som

så det som lurt å fortøye i bølgebryteren.

Man må alltid fortøye for storm, det vet båtfolk. Folk i båt har en tendens til å være litt mer slurvete med fortøyningene derav skader.

Jeg har ligget i den gjestehavna mange ganger uten problemer, men har sett at noen har fått ruska skikkelig på seg, dette gjelder gjerne de som

så det som lurt å fortøye i bølgebryteren.

Fortøye for storm i godvær i en gjestehavn i Indre Oslofjord? Bra forslag. Men du har helt rett i at det ikke er lurt å fortøye i bølgebryteren. Og tydeligvis heller ikke båsene, når man ser andre innlegg her. Hvor ville du som kan dette foreslå å fortøye?

Litt på fleip, men hva med å hive alle de båtene med fast plass i havnen bak moloen over til den nye gjestehavnen og lage gjestehavn bak moloen? 

Hehe, god idé, fylle opp den havna med lokale folk som kan fortøye, og la tullingene ligge trygt inni moloen ;-) Eller er det mulig at det da ville oppstå et visst press på kommunen for å få fiksa sakene? Hvem vet, men det er nok best at de som allerede har fast, trygg plass bak moloen får beholde den. 

Jeg fortøyer longside på flytebrygga med baugen ut, har aldri vært noe problem.

Sier du dét? Leste du hvor jeg lå med baugen ut ved siste filleristing, montro? Hvor "lurt" var det å ligge der? Hvor "lurt" er det å anlegge en gjestehavn hvor man må fortøye for storm uansett værmelding, uten å sette opp en eneste advarsel?

Du glemte jo å fortøye skikkelig.

Det må ha vært ett særdeles stort skip i en voldsom fart som passerte når du lå der, man vet aldri hva som kan skje på fjorden derfor er det viktig å fortøye skikkelig også i godvær!

Denne typen "idiotforklaring" er egentlig ikke så interessant i denne tråden, kanskje du kan starte din egen trolletråd om emnet?

Det er ingen tvil om at Drøbak Gjestehavn er en utfordrene havn å komme inn i ved endel vind, og ikke minst ligge i.

Vi ligger omtrent 10 ganger i havnen hver sesong, på kortere eller litt lengre turer. Drøbak er jo en perle av en by, og er topp

å ta med seg besøkende, barn eller bare bussen rett opp på Drøbak City selv. Mange muligheter.

Så tror jeg det er litt teknikk med å fortøye på akkurat rette måten i denne havnen, uten at det er noe som helst kritikk mot noen.

Alle må gjøre det man selv mener er best.

Vi ligger alltid med hekken inn i en av båsene, med store kulefendere bak og på midten i tillegg til 3 vanlige fendere.

Av fortøyninger er det foran, bak og et spring i tillegg til et bak på motsatt hjørne og over i flytebryggen for å motvirke kast og store bevegelser.

Og bank bank, dette har gått veldig fint de 5-6 årene som nå har gått siden de åpnet havnen. 

Men er havnen dustete bygget, ja det trenger vi ikke debattere, men så er byen så bra da. Så har vi alle ulike erfaringer med steder, og siden 

det har gått så bra for oss med havnen i Drøbak fortsetter vi å bruke den. Vi har dessverre ikke så bra erfaringer med Oscarsborg, som ofte er veldig fullt, 

som er preget av veldig mye fastboende, som tar mye plass - ETTER VÅR MENING DA!!!!. 

Men igjen hver sin lyst og smak, 

bilde

Hei, jeg lå der masse i fjor med en 24f seilbåt. Så mange båter få juling og det jeg la merke til i de fleste tilfellene var at de har gangske stramme fortøyninger. Trikset mitt har vært å ha løse fortøyninger. Det vil si feste det slik at båten kan hvertfall drive en halv til en meter unna brygga. Det er kanskje ikke lurt når man ligger tett på andre, men om det er plass så ville jeg gjort det. Når de store bølgene da kommer så krenger båten mindre enn om fortøyningene skulle røkke til. Dette har i allefall gått bra for meg.

Thomas

Tja, det er nettop det, erfaring. Skal ikke være nødvendig med mye stedlig erfaring for å kunne legge seg i en gjestehavn. Tenker da på turister som kommer seilende og ser en fin og lun havn for så å få båten endevendt fordi de mangler erfaring i akkurat den havna, da er det etter min oppfatning ikke en trygg havn i den retning man kunne forvente i en gjestehavn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...