quantumduck Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det vises mye til kompetanse her og det er jo uvegerlig sånn at alt som skjer etter at man har forlatt båsen i hjemmehavna i bunn og grunn koker ned til kompetanse. Man trenger egentlig både nautisk kompetanse, sundt bondevett og klarsynthet for å være 100% dekket opp. Tips om slakkere fortøyning er bra, jeg fortøyer som regel med ganske løse tamper, men åpenbart ikke løse nok for alle forhold. Når man ser på bildet som er postet her og seilbåten som ligger lengst mot høyre (samme plass som jeg lå i fjor) må man også ha vett nok til å sammenholde tidevannstabellen med rutetabellen til diverse danskebåter. Samt selvfølgelig vurdere vindretningen. Dersom vind og strøm presser båten inn mot brygga når bølgende kommer blir det ikke morsomt, men ligger man derimot slik at båten trekkes vekk fra brygga går det helt fint. Mannskapet på båten som lå på utsiden av samme brygge i fjor var ombord under huskestua og kunne fortelle at det gikk helt fint med dem. Dermed kan jeg tenke meg at tidevannet var på vei innover på det aktuelle tidspunktet. Ligger man longside paralellt med strøm-retningen spiller tidevannet sikkert mindre rolle. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 (redigert) Hei, jeg lå der masse i fjor med en 24f seilbåt. Så mange båter få juling og det jeg la merke til i de fleste tilfellene var at de har gangske stramme fortøyninger. Trikset mitt har vært å ha løse fortøyninger. Litt avsporing, men ... Det er en klassiker når jeg kommer inn til en brygge og får hjelp, folk tar tak i tampen, trer den gjennom nærmeste fortøyningsring og tilbake i retur til båten, slik at båten blir liggende med to spring i retur og uten demping. En kort taustump utendemping, da ber man om trøbbel ... kommer det en bølge eller tidevannssvingninger så blir det svært store krefter på tau og båt. Jeg pleier normalt å ligge med lange, relativt stramme tau mot brygga. Av og til ved fralandsvind blir avstanden til brygga for stor, da kan det være nyttig med spring, jeg bruker alltid tau med solid demper, og ikke i retur. Som det sies, båtens størrelse har mye å si for hvordan den reagerer på "fergebølgene" - generelt sett, store båter affekteres stort av store bølger og lite av små bølger, mens små båter bare går opp og ned under store dønninger men filleristes av mindre bølger. Jeg tror at på innsiden av gjestehavnen i Drøbak så er det alltid mulig å ligge skadesløst dersom man fendrer godt og bruker lange tau med demping og kanskje litt slakk. At det bør være advarselsskilt der, det er jeg allikevel svært enig i. Jeg har ligget i Drøbak gjestehavn mange ganger, har ikke hatt problemer med det - kanskje jeg har vært heldig med tidevann og andre omstendigheter. Jeg har aldri turt å gå særlig mye inn i havna. En gang med forrige båt (Smørøyet, 29 fot) skulle jeg bare slippe av noen, siktet mot yttersiden av bølgebryteren, heldigvis var det noen som brølte og gjorde oss oppmerksom på hekkbølgene fra en forbipasserende ferge ... det kunne gått ganske så galt. Redigert 16.Juni.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Jeg tror at på innsiden av gjestehavnen i Drøbak så er det alltid mulig å ligge skadesløst dersom man fendrer godt og bruker lange tau med demping og kanskje litt slakk. Utvilsomt, men ikke på en hvilkensomhelst plass. Og hvor man ligger trygt tror jeg nok ikke er så åpenbart for alle. Det kunne jo være interessant å høre fra de med riktig kompetanse hvor man skal ligge til enhver tid. Selv grubler jeg nå litt på hva som er mest uheldig, ligge på utsiden, parallellt med strøm som da ikke kan presse båten inntil brygga, eller på innsiden med baugen mot vest, og tidevannstrøm på vei innover? Når det gjelder lange tamper, så vil jeg også tro nytten er noe begrenset, desto lengre en tamp er, desto mindre sjanse for at den ryker (og det er jo viktig i seg selv, samt at rykking ellers begrenses også), og det er også mindre sjanse for at den holder båten inntil brygga. Men med feil strøm og vindforhold er det uansett ikke fortøyningene som holder båten mot brygga, og når det først braker løs er en røket tamp det minste problemet man har (medmindre man har så solide strosser at de napper løs kryssholt og halegatt da ...) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Jeg synes enkelte overdriver veldig hvordan det er i denne havnen, joda det er endel svell noen ganger i døgnet inn i havnen, og hvis noen har vært uheldig så er ikke det bra. Å sette spørsmål ved alles kompetanse er også litt drøyt, etter min mening. Dette handler vel mer om teknikk, som det gjør i alle havner forsåvidt. Det finnes mange gjestehavner der man må bruke litt ulike teknikker for å ligge bra. Som tidligere nevnt har vi ligget er ganske så mange ganger hver sesong og aldri hatt problemer. Flaks...ja kanskje det. Jeg tror det handler mer om å fendre med dobbelt så mye som mange faktisk gjør når de kommer inn der, og fortøye med mer enn bare 2 tamper, vi bruker 4 som minimum. Vi ligger og, såfremt det er plass alltid med hekken inn i båsene. Men by all means, bare fortsett å ligg på borgen og betal 100,- pp med ferga fremover, så blir det alltid mer plass til oss andre i Drøbak Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Kompetanse vs. teknikk? I en praktisk setting som dette går det sikkert en hårfin skillelinje, men kompetanse er vel ikke egentlig annet enn å kunne anvende riktig teknikk gitt situasjonen. Fortøyning og fendring? Ja det må må man ha. Tror de fleste vet det, og jeg ser vel sjelden annet enn de minste pilsbaljene liggende med kun to tamper rundt omkring ... Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg tenkte å ta turen dit på mandag. Jeg antar at fortøyningsteknikk avhenger litt av hvilken type båt man har, og de fleste som har kommentert her har langt større båt enn meg. Hva bør jeg tenke på når jeg fortøyer en 18-foter her? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg tenkte å ta turen dit på mandag. Jeg antar at fortøyningsteknikk avhenger litt av hvilken type båt man har, og de fleste som har kommentert her har langt større båt enn meg. Hva bør jeg tenke på når jeg fortøyer en 18-foter her? tipsene ellers her så langt har nok effekt for mindre båter også, og som du ser har mange positive erfaringer. har ligget der mange ganger uten noen form for problemer selv, det er unntaksvis det går dårlig. pass på at vind og strøm får trekke båten ut fra brygga, ikke presse den inn mot. men mitt beste tips blir å se etter plass i Vindfangerbukta eller den gamle havna/moloen først. det kommer jeg til å gjøre for fremtiden, og finner jeg ikke plass der drar jeg heller videre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 i fjor sendte jeg en mail til Frogn kommune med henstilling om å sette opp en advarsel. ikke engang en automatisk bekreftelse på mottatt henvendelse kom i retur. sendte "purring" på forsommeren i år med en liten antydning om at dette kanskje kunne interessere lokalavisa, for å se om det ble noen reaksjon. det ble det ikke fra kommunens side. imidlertid er kommunalt postmottak åpent tilgjengelig for alle, så lokalavisa (Akershus Amtstidene) fikk snusen i "saken" likevel, og jeg tror det stod en snutt i avisa rett før ferien. om ikke annet er det lurt å huske at kommunalt postmottak er lesbart for alle ... :o) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Tror nok forskjellen i opplevelsen ligger i at du har en 38 foter, mens de som syns det er greit nok har betydelig mindre/lettere båt. Tunge dønninger/svell, fra disse fergene påvirker en tung stor båt mye mer en en liten båt. Utfra bildet, ser havnen utrivelig åpen ut, jeg foretrekker alltid mye mer skjermete havner, en det bildet viser her... Men et bilde kan jo lyve.... Redigert 17.Juli.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Tror nok forskjellen i opplevelsen ligger i at du har en 38 foter, mens de som syns det er greit nok har betydelig mindre/lettere båt. .. det tror jeg nok stemmer godt. jeg startet imidlertid tråden etter å ha lest om en daycruiser som hadde fått ødelagt rekka si i denne hava som følge av bølger, så man må nok være _betydelig_ mindre for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Jeg la til der idag. Det gikk fint, men da fortøyde jeg relativt pessimistisk "for storm" selv om det var ganske rolig på sjøen. To danskebåtpasseringer gikk helt fint. Jeg er enda rimelig fersk i gamet, så jeg skal være veldig forsiktig med å uttale meg bastant... men for meg så det ut som at mange hadde veldig puslete fortøyning. Når man bare fortøyer på én side i båsen og har fendere på størrelse med fingerbøl, så har man vel ikke det beste utgangspunktet når danskebåten kommer. En advarsel hadde nok vært på sin plass, for det ser jo veldig rolig og forlokkende ut der når sjøen er rolig. Jeg så iallefall én som fikk ripa under utriggeren. Han hadde ikke fortøyd til utriggeren på motsatt side, så da var det ingenting som hindret båten i å vandre under utriggeren når bølgene kom. Jeg har ingen forutsetning for å vurdere hvordan de større båtene hadde fortøyd ;-) Edit: Bare for å slå det fast; dette er på ingen måte noen slags kritikk av de som har fått skader eller hatt negative opplevelser der. Jeg vet ingenting om hvordan de har fortøyd, og jeg vet ingenting om hvilke forhold som rådet da. Redigert 18.Juli.2016 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 I går var det min tur til å få ganske solide gnagsår i lakk og mahogny. La meg på innsiden av nordligste brygge fredag tidlig morgen, og trodde jeg fendret rimelig godt opp. Jeg har jo før latt båten ligge der mens jeg har tatt en tur til kontoret, tilsynelatende problemfritt. I løpet av morgenkvisten kom det tre kystvaktskip forbi. Det rullet litt, men så ellers bra ut. Jeg minnes at danskeferga var i stand til å lage bølger som slår over ytre bølgebryter, så jeg så for meg at det nok kunne bli en del værre ... men følte meg allikevel sånn høvelig overbevist over at jeg hadde fendret godt nok. Akk. Det var meldt bris og 5 m/s vind, men da jeg kom tilbake var det 10-12 m/s med sønnavind antageligvis kombinert med sydgående strøm - det lagde i seg selv kraftig sjøgang inne i havna! Det var bare å hive seg i å justere de fendrene som allerede hang ute, samt sørge for at alt jeg hadde av fendring lå og jobbet i "kampsonen". Det var ikke helt lett å komme seg ut heller under slike forhold, til tross for at vi hadde fortøyd med baugen mot utgangen ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Når man bare fortøyer på én side i båsen og har fendere på størrelse med fingerbøl, så har man vel ikke det beste utgangspunktet når danskebåten kommer. En advarsel hadde nok vært på sin plass, for det ser jo veldig rolig og forlokkende ut der når sjøen er rolig. Jeg så iallefall én som fikk ripa under utriggeren. Han hadde ikke fortøyd til utriggeren på motsatt side, så da var det ingenting som hindret båten i å vandre under utriggeren når bølgene kom. da. mange av båsene er beregnet for to, da kan man bare fortøye i den ene utriggeren. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Hvorfor ikke bruke den gamle båthavna i sentrum. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
quantumduck Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 (redigert) La meg på innsiden av nordligste brygge fredag tidlig morgen, og trodde jeg fendret rimelig godt opp. Jeg har jo før latt båten ligge der mens jeg har tatt en tur til kontoret, tilsynelatende problemfritt. . der har jeg fått juling også. kan nesten være bedre på utsiden noen ganger. men best å ikke ligge på tvers av sundet tror jeg (les; på tvers av vind/strøm/bølger) Redigert 13.August.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Hvorfor ikke bruke den gamle båthavna i sentrum. hvis det er plass er jo det et bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 mange av båsene er beregnet for to, da kan man bare fortøye i den ene utriggeren. Ja, det er sant. Men på singelbåsene bør man jo ta seg bryet med å fortøye på begge sider... :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Ja, det er sant. Men på singelbåsene bør man jo ta seg bryet med å fortøye på begge sider... :-) hvis man får plass... eller det er ledig. det går fint an å fortøye i dobbelbås så man ikke blir liggende inntil utriggeren, men da må man vite på forhånd at det er lurt ... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Hvorfor ikke bruke den gamle båthavna i sentrum.Er det gjesteplasser der? Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Nei, bare hvis noen av de faste er ute kan man få tilsagn til å ligge der, eller alternativt på utsiden av den reketråleren som ligger der. Gikk forøvrig både inn og ut av Drøbak Gjestehavn selv på torsdag ettermiddag i 12ms, og lå der noen timer for å nyte en alldeles utmerket kebab før ferden videre hjemover etter 3 uker på tur. Vinden ble målt av en seilbåt i havnen som jeg spurte. Og personlig synes jeg ikke det er det spor bedre inne i den gamle havna, der sjøen fra passerende båter får rulle rundt inne i havnebassenget. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 hvis man får plass... eller det er ledig. det går fint an å fortøye i dobbelbås så man ikke blir liggende inntil utriggeren, men da må man vite på forhånd at det er lurt ... Hvis det ikke er ledig, så blir det jo verre. Det jeg stusset på var alle som lå i singelbås og fortøyde på én side. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.