kointa Startet 14.Juni.2016 Del på Facebook Startet 14.Juni.2016 Da jeg var ung, svært ung gikk sommeren med til å seile sammen med min onkel i en Colin A. båt for fulle seil og uten vinsjer, men med taljer og trinser. Dessverre var jeg litt for ung og uinteressert for å lære noe fornuftig. Har prøvd meg litt fram, men det ender opp med sabla mye tauverk fram og tilbake og nærmest på kryss og tvers. Så nå går det på mye muskelkraft, og litt bannskap . Så dette gjelder Gennoa, og plassering av spesielt festet nærmest gennoaen- har ingen løpeskinne så den har blitt plassert slik den var før på denne båten. Finnes det noen for for fasit for slikt oppsett ? Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Har ingen erfaring med dette, men jeg ser for meg at du bør ha nok plass mellom skjøtepunktet og blokka akter, til at det holder for differansen mellom skarp kryss og platt lens. Dvs på platt lens og når fremre blokk på le side butter mot skjøtepunktet, så må skjøtet på le side (foran blokka) være uten belastning. Samtidig som at du kan stramme inn nok for kryss. Om du har nok avstand mellom skjøtepunktet og blokka akter, så kan du ha så mye utveksling du vil, for eksempel firskårne blokker. Men det blir mye tau, og unødig komplisert. Genoavinsjer er ganske praktisk egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 blir muligens vinsj til neste år, men ikke denne sommeren da jeg ikke har energi til å ta hull på betongdekket. Det jeg savner er en skisse på et godt opplegg på trinser, har seff Googlet , men uten noe resultat Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Jeg ville lagd en 1:2 utveksling, altså at du hånddrar mesteparten i 1:2 utveksling. På siden som normalt er fast punkt ville jeg satt en 1:4 eller 1:6 finhaling. Sammen med 1:2 utvekslingen får du da 1:8 eller 1:12 uten at det blir for mye tau. Når du slår slipper du først finhalingen, før grovhalingen. På motsatt side drar du inn grovhalingen så mye du klarer (skal ikke mangel mye på en 30 foter), før du tar det siste på finhalingen. Har seilt noen båter med dette. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Jeg ville lagd en 1:2 utveksling, altså at du hånddrar mesteparten i 1:2 utveksling. På siden som normalt er fast punkt ville jeg satt en 1:4 eller 1:6 finhaling. Sammen med 1:2 utvekslingen får du da 1:8 eller 1:12 uten at det blir for mye tau. Når du slår slipper du først finhalingen, før grovhalingen. På motsatt side drar du inn grovhalingen så mye du klarer (skal ikke mangel mye på en 30 foter), før du tar det siste på finhalingen. Har seilt noen båter med dette. takk, måtte lese det 2 ganger, og faktisk tenke litt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.