Norlie Startet 15.Juni.2016 Del på Facebook Startet 15.Juni.2016 (redigert) Hei, kan noen hjelpe meg å beregne omtrentlige årlige kostnader ved å eie en seilbåt på 42 fot? Båten jeg har sett på med størst interesse er en 13 år gammel Beneteau til 850 000 som er holdt meget godt. Kjølsvinet, motoren og resten ser som nytt ut det jeg kan se, og stoler på eier når han sier den ikke trenger noen reparasjoner de første årene med mindre noe spesielt skulle skje. Om ikke det blir akkurat denne båten tror jeg det blir det en med liknende standard, størrelse og prisklasse - men jeg lurer også på ca hvor mye mer det vil koste å eie en 49 foter? Jeg tenker å være ombord iallefall de første månedene i strekk, og seile i nærområdet på Vestlandet. Punktene jeg har i budsjettet er følgende: Strøm ( per måned hvis jeg bor i båten og bruker til dusj, oppvarming, lys, mm) Løfting/bunnstoff/poleringsmiddel mm? Vinterlagring i Bergen (regner med dette ikke vil benyttes, men i tilfelle) Båtplass i bergensområdet- trenger ikke være sentral men ha strøm Forsikring VHF-konsesjonsavgift Satelitttelefonabonnement m ringeminutter Drivstoff - da tenker jeg på ved så lite motorbruk som mulig, men allikevel realistisk.. Oljeskift- hvert år? Medlemskap redningstjenesten Annet vedlikehold?? Hvor mye vil ordinære turseil koste når de må skiftes om noen år? Og tauverk? Hvor mye koster en motorservice? Hva er gjennomsnittlig døgnpris i gjestehavner? Lurer også på ca årlig verditap på en slik båt - ca 15% har jeg lest en gang? Håper noen kan hjelpe! Redigert 15.Juni.2016 av Norlie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Strøm ( per måned hvis jeg bor i båten og bruker til dusj, oppvarming, lys, mm) I gjestehavn ca Kr 1.500,-Løfting/bunnstoff/poleringsmiddel mm? ca kr 20.000,- med noen Zinker og annet rask som går med når båren er oppe.Vinterlagring i Bergen (regner med dette ikke vil benyttes, men i tilfelle)Båtplass i bergensområdet- trenger ikke være sentral men ha strøm ca Kr 10.000,- i året leie og forentnign på innskudd. Forsikring ca kr 6.000,- i åretVHF-konsesjonsavgift er vel kr 450,- i året.Satelitttelefonabonnement m ringeminutter Vanskelig å si men er jævla dyrt. Kjøp HF.Drivstoff - da tenker jeg på ved så lite motorbruk som mulig, men allikevel realistisk.. Går vel like mye på dieselvarmeren som på motoren om du er flink å seile men brukes båten går de da nokk minst kr 3.000,- i måneden.Oljeskift- hvert år? Kommer an på motor men du må jo ha filtre også ca kr 2.000,- i året.Medlemskap redningstjenesten Husker ikke helt hva jeg betaler men ca kr 1.500,- ?Annet vedlikehold?? Brukes båten går det jo alltid moen fendre, noe tau, og en mase annet rask. ca kr 10.000,- i året.Hvor mye vil ordinære turseil koste når de må skiftes om noen år? Vil anta kr 100.000,- for ful garderobe.Og tauverk? Om du skifter alt av fall og sjøter kr 25.000,-Hvor mye koster en motorservice? Det får du ta selv om du ikke vil bli ruinert.Hva er gjennomsnittlig døgnpris i gjestehavner? kr 250,- Kr 300,- inklusiv strøm.Lurer også på ca årlig verditap på en slik båt - ca 15% har jeg lest en gang? Nei den har nokk allerede tatt det største verditapet så ikke mer en 5-10% om du holder den bra. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Noen av anslagene over ser litt beskjedne ut, men priser for slikt som båtplass kan vel variere. Det er imidlertid ganske sikkert at kostnadsnivået for 42 fot generelt er lavere enn for 49 fot. Ikke minst utvalget i båtplasser vil være mer begrenset når båten blir så stor. Også vedlikehold og nye deler blir dyrere jo større båten er (gjelder spesielt rigg osv). Men skulle jeg bodd i båt ville jeg absolutt strukket meg for å få litt innvendig plass. At en selger hevder at en båt ikke vil trenge reparasjoner de nærmeste årene ville jeg ta med en klype salt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Uff.. Egentlig ikke særlig morsomt å se tallene på hvor mye det faktisk koster, men det er vel verdt hver en krone :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 En båt koster 10% av nypris hvert år. Heldigvis kan mye løses ved egeninnsats. Skal en sette bort all jobb på en 49 foter blir det dyrt, alternativet er å bruke en del tid på vedlikehold. På ny båt blir det mye verdifall, på gammel mye vedlikehold som nye seil, motor, nye puter i innvendig, sprayhood, tau, elektronikk etc. Noen år er billige, andre ekstremt dyre. Selv om en 49 foter og 42 foter ikke har veldig ulik salgspris, er vedlikeholdskostnaden mye større på en 49 foter. Sammenlign vekt, større vekt gir større krefter som krever større utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Norlie Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Takk for svar! Koster det virkelig 20 000 for heving og båtpleie? Er dette 42 el 49 fots priser? Har forstått at zink må skiftes hvert år, mens bunnsmøring og slikt kan gjøres annethvert år? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Det jeg har ført opp er basert på mine erfaringer med 40-42 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Takk for svar! Koster det virkelig 20 000 for heving og båtpleie? Er dette 42 el 49 fots priser? Har forstått at zink må skiftes hvert år, mens bunnsmøring og slikt kan gjøres annethvert år? Jeg har min 38-foter på slipp nå, og har satt bort arbeidet. For 220,- pr fot pluss mva pusser og stoffer de under vannlinjen, og polerer skutesidene. De bytter anode og drevolje mot tillegg. Summen blir vel ca. 13-14.000,- eller deromkring, alt inkludert. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jonas78 Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Takk for svar! Koster det virkelig 20 000 for heving og båtpleie? Er dette 42 el 49 fots priser? Har forstått at zink må skiftes hvert år, mens bunnsmøring og slikt kan gjøres annethvert år? ...Om du gjør det selv går det ikke 20 000. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Norlie Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Det kan lønne seg å gjøre litt selv altså.. Omtrent hvor mye bruker dere i strøm per måned i hjemmehavn da? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Hei Norlie, Om opptak og kostnad: Det er nettopp her forskjellen i kostnad mellom 42-foter og 49-foter viser seg godt. 49-foter i Bergensområdet - du må på en profesjonell slipp - feks Viknes i Bakarvågen. Og da fyker tusenlappene fort. Regn med 15 000. 42-foter: Du kan få løft i de fleste båtforeningene, feks der du vil ha båten. 1500 kroner for fire dager. Og forøvrig: en 49-foter er på alle måter i en helt annen liga enn en 42-foter å håndtere, drifte og betale på. Bare seilene veier feks x antall kilo mer - du kan ikke håndtere/ løfte dem alene. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Båten vokser ikke bare i lengde, men også i de andre dimensjonene. Gitt at proporsjonene er de samme, er en 49-foter 58,8% større enn en 42-foter. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 49-foter i Bergensområdet - du må på en profesjonell slipp - feks Viknes i Bakarvågen. Og da fyker tusenlappene fort. Regn med 15 000. 42-foter: Du kan få løft i de fleste båtforeningene, feks der du vil ha båten. 1500 kroner for fire dager. Bergens Seilforening sin kran tar båter opp til 20 tonn. Knapp 2000 om du er medlem. Forøvrig er jeg helt enig i at kostnadene øker med størrelse. Hvor mye er det vanskelig å anslå, men en 49-foter er nesten dobbelt så stor og tung som en 38-foter. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.