Jump to content

Gassdemper/gassfjær reservedel til båtstol, finnes det?

Teerex

Recommended Posts

Har stolstøyler fra Springfield (type Mainstay som Maritim.no har) i båten jeg kjøpte i 2010 og de har fungert bra.

Riktignok i en lavere utgave, og justerbar høyde på ca 25-36 cm mot Maritim.no sin med 34-47 cm.

Ble antagelig levert av Jens Sagen til båtprodusenten, siden setene var Helly Hansen Pro.

Bunnplata har diameter 31 cm så den er veldig stødig og stabil.

Her den som Maritim har på nettsiden sin https://www.maritim....mm#.V19NrRxkhaQ

Nå tok imidlertid den ene gassdemperen  kvelden så man blir sittende i laveste posisjon. Noe som forsåvidt funker men det blir jo ingen demping.

Lurer om en slik gassdemper/gassfjær kan skaffes. Har søkt lenge på nett men finner lite og ingenting.

Ser ut som den er av rustfri kvalitet, og produsert av KGS (Korea Gas Spring) og er merket 0710B.

Aluringen øverst er vel trolig montert av stolstøyleprodusenten (Springfield i Kina). Men ringen kan nok presses av igjen.

Justeringsknappen er til venstre på bildet (vises ikke på bildet), over aluringen.

Kanskje er det mulig å bruke en annen type gassfjær av mere kurant modell, type kontorstol o.l. men den skulle jo helst være rustfri da.

Slik ser gassfjæra ut, lengde ca 24-35 cm:

bilde

Slik ser foten ut (uten gassdemper og stolsøylen)

bilde

Lignende stolsøyle på nett fra samme produsent (men bare 23 cm diameter fot) men muligens samme gassdemper inni:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Beträffande gasfjädrar så finns det ju många leverantörer och jag har på flera luckor på akterdäck använt även icke-rostfria utan problem.

Men det kan kanske bli svårt att hitta med den infästning som Du söker. Vanligtvis har gasfjädrar en M6 eller M8 gänga i var ände där man kan skruva på någon lämplig fitting, t ex en 'ball joint' eller en gaffel. förutom 'längd' och 'stroke' så måste man ju känna till vilken fjäderkraft man behöver.

Enklast vore väl att skicka ett mail till www.springfieldgrp.com eller Korean Gas Springs och höra om dom kan skicka?

Om Du bifogar eventuell spec eller part no som står på eller en bild så hjälper dom Dig nog.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Har du hørt med Maritim? Skulle tro de hadde reservedeler til produktene de selger.

Ellers så har du en norsk produsent: Norsap, som har tilsvarende stolsøyler med gassfjæring. Kanskje det er samme dimensjoner?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Maritim kunne ikke skaffe reservedeler. De selger bare komplette stolsøyler, og akkurat denne er nok muligens utgått av produksjon.

Denne har spesielt lav høyde, de fleste andre på markedet er høyere og da har de antagelig lengre gassfjær også.

Husk at det er en knapp på toppen av sylinderen (til venstre for aluringen på bilde 1) som brukes til å justere høyden, akkurat som en kontorstol (men på kontorstolfjærer sitter vel knappen i enden av stemplet).

Så helt ordinære gassfjærer kan ikke brukes.

Diameter på sylinderen er 28 mm og på stempelstanga 10 mm.

Stempelstanga peker altså nedover i stolsøylen. Det er M6 gjenger i enden av den.

Det var litt vanskelig å lese ut fra nettet hva de Attwood gassfjærene er beregnet på, og dimensjoner osv.

F.eks. her ser det ut som den brukes frittstående

http://www.go2marine.com/product/393697F/attwood-075-pedestal-kits.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg solgte stolsøyler (og bordsøyler) fra NorSap på 80 og 90-tallet, og om ikke hukommelsen svikter meg helt ble reguleringen gjort med en knapp på toppen av sylinderen. Dette vises også på bildet jeg linket til tidligere. Og den minste stolsøylen er på 325-420 mm, noe som også kan stemme med din gassfjær når du trekker fra selve sokkelen og glideskinnene.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Ja ser det er mye lekkert i norsap-katalogen http://norsap.com/pdf/norsap%20pleasure%20boat%20catalogue%202016.pdf

Den på 325-420 mm er nok et par tommer høyere enn min, men skal måle mere nøyaktig senere.

Men hadde jo vært interessant å se selve gassdemperen til den.

Ja der var mye interessant for en produksjonsansvarlig ingeniør (det er ikke meg da)  :giggle:

Antar man neppe kan kjøpe bare 1-2 stk, men denne blokkerbare fjærende gassfjæra med 28 mm diameter ser jo passende ut.

Men rustfritt krever kjøp av minst 100 stk  :saint:

Bortsett fra at den må stå motsatt vei siden utløserknappen er i enden av stemplet og ikke i enden av sylinderen.

Og så skal det velges korrekt trykk-kraft og greier.

bilde

Gassfjær til kontorstol er nevnt her, eg har ikkje sett allverden mange av slagsen, men siden eg fekk ei fjær frå Biltema til å gå rett inn i ein stol frå Møbelringen, so antar eg at der er noka standard. (Ei ny fjør frå møbelringen var omtrent dobbel pris av billigaste heile stol frå BT.) Den fjæra har koniske ender som går inn i passende koniske hull i bunnredet og setet. Konen nede har mykje større diameter enn konen oppe. Eg vil tru at den ikke er mulig å få til å passa.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...